Prowadzenie bloga to niemal obowiązkowa część każdej strony i sklepu internetowego. Tworząc publikacje, udowadniasz swoją wiedzę oraz tworzysz więź z odbiorcami. Czy sprzedawanie poprzez blog się sprawdza? Jak to robić, aby zachęcać do składania zamówień?
Na skróty
Sprzedawanie poprzez blog
Blog tematyczny w e-commerce to doskonałe uzupełnienie sklepu internetowego. Jeżeli choć odrobinę interesujesz się pozycjonowaniem, z pewnością wiesz, jak udostępnione publikacje wpływają na SEO. Warto jednak spojrzeć na to zagadnienie pod nieco innym kątem. Wielu przedsiębiorców decyduje się na sprzedawanie poprzez blog. Czy to możliwe? Jasne, że tak. Ciekawe treści zainteresują użytkowników i mogą zachęcić do zakupu, wystarczy wiedzieć, w jaki sposób przygotować content, aby teksty były atrakcyjne.
Początki mogą być trudne, bowiem potencjalni klienci nawet nie będą wiedzieć, że publikujesz artykuły na blogu. Musisz o nich poinformować, na przykład poprzez media społecznościowe. Z czasem zobaczysz, że grono stałych czytelników będzie się sukcesywnie się powiększać. Jak sprzedawać poprzez blog? Przede wszystkim uważaj, aby nie przesadzić. Pokaż odbiorcom zastosowanie produktów, możesz przedstawić studium przypadku, statystyki, certyfikaty, czy materiały wideo. Wystrzegaj się jednak nagminnego namawiania do dokonania zakupu. Agresywnie podchodząc do potencjalnego klienta, tylko go zniechęcisz. Konsument pomyśli, że chcesz mu coś „wcisnąć”, robiąc skok na pieniądze. Wystrzegaj się takich zachowań, a Twój blog tematyczny w e-commerce będzie ceniony przez użytkowników.
Blog tematyczny w e-commerce. Jak go prowadzić?
Sprzedawanie poprzez blog wymaga odpowiedniego podejścia do użytkownika. Zanim zaczniesz przygotowywać jakiekolwiek treści, musisz właściwie przygotować się mentalnie. Dlaczego? To bardzo proste. Kreowane artykuły powinny traktować o interesującym temacie i postaraj się maksymalnie wyczerpać dane zagadnienie, bez pozostawiania jakichkolwiek niedopowiedzeń. Nie myśl o tym, że Twój blog tematyczny w e-commerce ma za zadanie sprzedawać. Zapomnij o tym na chwilę. Twórz artykuły przydatne dla użytkowników, unikaj typowo cynicznych sloganów co kilka zdań w stylu „Zamów nasz produkt”. Możesz wspomnieć o swojej ofercie na koniec artykułu, choć najczęściej nawet to będzie zbędne. Jeżeli przygotujesz naprawdę dobry tekst, użytkownik sam dojdzie do wniosku, że znasz się na rzeczy i przejdzie do Twojej oferty, bez żadnej pomocy.
Buduj swoją wiarygodność poprzez blog tematyczny w e-commerce, regularnie przygotowując interesujące publikacje. Teksty nie muszą być długie, wystarczy, aby starannie omówiły konkretnie zagadnienie. Jeżeli działasz wielokanałowo, wspomnij o nowym artykule w mediach społecznościowych oraz roześlij wiadomość o tym swoim subskrybentom poprzez newsletter. Sprzedawanie poprzez blog staraj się połączyć z SEO, stosując odpowiednie frazy kluczowe w tekstach. Nie spamuj tymi słowami, po prostu naturalnie umieść je w treści, a użytkownicy łatwiej znajdą artykuły poprzez wyszukiwarkę. To wszystko!
Tworzenie treści sprzedażowych na blog
Skoro chcesz sprzedawać poprzez blog tematyczny w e-commerce, publikacje będą w mniejszym lub większym stopniu nawiązywać do produktów, lub usług, jakie oferujesz. Poza tym, że treści muszą ogólnie być atrakcyjne i zachęcające do czytania, postaraj się umieścić w nich konkretne informacje na temat Twojej propozycji. Jak to zrobić? Zastosuj tę listę dotyczącą przedstawienia oferty potencjalnemu klientowi.
Dlaczego warto skorzystać z Twojej oferty? Co zmieniasz w życiu klienta?
Czy dajesz coś innego niż konkurencja? Czym się wyróżniasz?
Jak działa produkt/usługa? Kiedy spodziewać się efektów i czy będą satysfakcjonujące?
Jakie doświadczenia płyną z użytkowania produktu/usługi? Czy to łatwe i przyjemne?
Czego klient potrzebuje, aby to działało?
Co dokładnie klient otrzymuje po zakupie?
Oczywiście nie musisz wszystkich informacji o swojej ofercie przedstawiać zgodnie z tymi punktami. Możesz wybrać kilka z nich, aby obrać odpowiednią drogę. Najważniejsze jest to, aby użytkownik wiedział, co chcesz mu przekazać. Przedstawioną listę możesz wykorzystać jako wskazówki do tworzenia treści sprzedażowych. Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z blogiem tematycznym e-commerce, start może być nieco utrudniony. Początkujące osoby zawsze mają barierę twórczą – długo zastanawiają się jak zacząć, analizują tekst linijka po linijce, usuwają zdania, tworzą inne, znów usuwają… Nie zniechęcaj się, wystarczy nabrać wprawy. Będziesz pisać o swoich produktach oraz usługach, więc jesteś prawdopodobnie ekspertem w swojej branży. Wystarczy informacje ubrać w atrakcyjne opakowanie, czyli słowa.
Jeżeli nie możesz się przełamać lub po prostu nie masz na to czasu, zleć napisanie tekstów komuś z zewnątrz, na przykład copywriterowi lub agencji zajmującej się marketingiem. Wystarczy przygotować kompleksowe zestawienie wytycznych, a profesjonalista przygotuje publikację za Ciebie. Następnie otrzymasz tekst do wglądu, aby sprawdzić, czy wszystko poszło zgodnie z planem. Jeśli jednak należysz do osób cierpliwych oraz wytrwałych, i chcesz nauczyć się kreować interesujące treści sprzedażowe, warto sięgnąć po wartościową książkę traktującą o content marketingu oraz copywritingu. Następnie nabytą wiedzę przelej na własny blog tematyczny w e-commerce.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.