Technologia

Co to jest oprogramowanie Middleware?

3 min czytania
Co to jest oprogramowanie Middleware?

W wielu przypadkach jedno oprogramowanie nie może wykonać całego przetwarzania. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy robisz zakupy w sklepie internetowym i przechodzisz do płatności. Wtedy też wykorzystuje się oprogramowanie Middleware, które jest pomostem między systemem bankowym oraz sklepem. Sprawdź najważniejsze informacje na temat tego, czym jest Middleware.

Middleware — co to jest?

Oprogramowanie Middleware to oprogramowanie, które jest umieszczone między dwoma innymi systemami bądź też aplikacjami i umożliwia im komunikację. Źródłosłów tego terminu to „middle” (środek) oraz „software” (oprogramowanie). To pewnego rodzaju pomost, który umożliwia komunikację, wymianę danych oraz integrację między różnymi procesami. 

Architektura Middleware złożona jest z kilku połączonych serwerów internetowych, które ze sobą współpracują, tworząc potok danych. Za pomocą Middleware informacje są przesyłane z jednego programu łączącego do drugiego. 

Firmy, które wykorzystują Middleware, mają niezawodną łączność i krótkie okresy przejściowe. Oznacza to po prostu, że mogą zaoferować szybki oraz skuteczny dostęp do znanej bazy danych back-end

Z pewnością wiele razy korzystałeś już z Middleware, na przykład wtedy, gdy dokonywałeś zakupu na popularnej platformie. Korzystają z niego także sprzedawcy wtedy, gdy przyjmują i obsługują zamówienia ze sklepu w systemach magazynowych. 

Co to jest oprogramowanie Middleware?

Zdj. 1. Ilustracja struktury Middleware

Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Middleware_Schema.svg

Przykłady zastosowań Middleware

Do przykładów zastosowań Middleware przypisać można:

  • serwery aplikacji,
  • systemy kolejkowania wiadomości,

Serwery aplikacji dają możliwość uruchamiania aplikacji webowych i mobilnych oraz zarządzanie sesjami użytkowników, a także integrację z bazami danych. 

Zobacz  Jak zaktualizować PHP w systemie WordPress?

Systemy kolejkowania wiadomości natomiast umożliwiają asynchroniczną komunikację między aplikacjami. To istotne w systemach rozproszonych. Oprogramowanie, które pośredniczy dla e-commerce, umożliwia z kolei integrację różnych systemów sprzedaży, zarządzanie magazynem oraz obsługę klienta. To niezbędne dla efektywnego funkcjonowania sklepu internetowego. 

Agencja SEO, która zajmuje się na przykład tworzeniem sklepów internetowych także wykorzystuje więc Middleware. Middleware stosuje się zarówno w e-commerce, jak i w sektorze finansowym oraz w opiece zdrowotnej. 

Co to jest oprogramowanie Middleware?

Zdj. 2. Eurokarta EFT — przykład Middleware

Źródło: https://www.exorigo-upos.pl/hub-platniczy-cloud-eft-eurokarta/

Jakie funkcje ma Middleware?

Główne funkcje Middleware to:

  • komunikacja między systemami,
  • bezpieczeństwo,
  • zarządzanie danymi,
  • integracja aplikacji.

Komunikacja między aplikacjami jest możliwa niezależnie od tego, na jakiej platformie są one uruchamiane. Możliwa jest wymiana danych i synchronizacja procesów — to istotne dla pracy rozproszonych systemów informatycznych. 

Dodatkowe warstwy zabezpieczeń, takie jak: uwierzytelnianie, autoryzacja i szyfrowanie to także funkcje oprogramowania Middleware. Ma to istotne znaczenie na przykład podczas płatności za zakupy w sklepie internetowym. 

Middleware daje możliwość zarządzania przepływem danych pomiędzy aplikacjami oraz systemami. Gwarantuje więc poprawność ich przesyłu oraz przetwarzania, a także przechowywania. To niezbędne dla spójności oraz integralności systemu.

Oprogramowanie Middleware daje też możliwość integracji różnych aplikacji, które mogą być napisane w innych językach programowania i działać na odmiennych platformach. Dzięki temu możliwe jest tworzenie zaawansowanych systemów złożonych z wielu współpracujących ze sobą komponentów. 

Middleware dawniej i dziś

Middleware ma bardzo długą historię. Sięga ona aż lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Na początku było ono tworzone do budowy centralnych systemów informatycznych (ważnych instytucji oraz banków), a także komunikacji z nimi. 

Zobacz  Web 2.0 vs Web 3.0 – jakie są różnice?

Aktualnie termin ten ma szersze znaczenie. Jest związany np. z wprowadzeniem oprogramowania, które pośredniczy w transakcjach internetowych. A także z wprowadzaniem innego oprogramowania łączącego klienta z usługodawcą. Przekonaj się także, czym jest open source i jakie ma zalety!

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i pasjonat marketingu internetowego, który swoją przygodę z tworzeniem treści rozpoczął w 2020 roku. Od początku skupił się na materiałach eksperckich związanych z SEO i tematyką techniczną, ze szczególnym naciskiem na rzetelny research i merytoryczną wartość tekstów. Tworzy zarówno artykuły blogowe, jak i rozbudowane opisy kategorii, konsekwentnie dbając o to, by każdy tekst kompleksowo wyczerpywał temat i był zoptymalizowany pod SEO oraz współczesne modele językowe.   Jego ambicją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień marketingowych na prosty, przystępny język — tak, aby nawet osoby stawiające pierwsze kroki w digitalu mogły z łatwością zrozumieć kluczowe mechanizmy i narzędzia branży. Fascynują go trendy związane z optymalizacją treści pod AI i rozwój technologii wspierających proces tworzenia contentu. W inspiracjach często wraca do twórczości Dariusza Puzyrkiewicza, ceniąc jego podejście do języka i komunikacji.   Poza pracą Paweł stawia na aktywność i regenerację. Latem rekreacyjnie biega i ćwiczy na siłowni, zimą morsuje, a na co dzień praktykuje medytację jako sposób na zachowanie równowagi. Interesuje się ASMR, high-endowym sprzętem audio, adaptogenami i mnemotechnikami, a od pewnego czasu zgłębia też tajniki języka czeskiego. W pracy motywuje go przede wszystkim satysfakcja klientów oraz realny wpływ jego treści na sukces stron internetowych.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy