Teksty SEO tworzone są, aby optymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek internetowych. Ich cel jest prosty: zwrócić uwagę robotów indeksujących na daną witrynę i poprawienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jeszcze kilka lat temu teksty pod SEO wyglądały jak zbiór fraz kluczowych, bez ładu i składu. Dziś jest inaczej. Zasada pisania tekstów pod SEO uwzględnia nie tylko potrzeby algorytmów, ale też (a może przede wszystkim) użytkowników.

Zdj 1. SEO copywriting wymaga kreatywności, rzetelności i umiejętności pisania maszynowego „z głową”
Źródło: https://pixabay.com/photos/typewriter-mechanical-typing-6638277/
Pisanie tekstów pod SEO i UX to sztuka. Wyłącznie najlepsi copywriterzy potrafią stworzyć treść, która ma wartość dodatnią w kwestiach czystych algorytmów, ale też teksty, które wnoszą istotną wiedzę dla użytkownika.
Czym są teksty SEO? Na czym polega optymalizacja treści pod kątem SEO?
Jak dziś zdefiniować teksty SEO? To treści, które w skuteczny sposób poprawiają wyniki witryny w wyszukiwarkach internetowych, spełniając bieżące wytyczne algorytmów wyszukiwarki. Oznacza to faktycznie, że treści SEO muszą być dziś zgodne z zasadami pozycjonowania i UX.
Otóż tworzenie treści SEO polega na:
- wdrożeniu wskazanych wcześniej słów kluczowych, które mają być drogowskazem dla użytkownika pod kątem odnalezienia strony w wyszukiwarce,
- opracowaniu treści w taki sposób, aby w przystępny sposób odpowiadały na określone potrzeby użytkownika (np. wskazywały na użycie danego produktu w opisie produktu),
- przygotowaniu contentu opartego na zrozumiałym języku, odpowiedniej formie (np. prawidłowym formatowaniu) i linkowaniu wewnętrznym.
Co zaliczysz do tekstów SEO? Rodzaje tekstów pod SEO tworzonych przez wyspecjalizowanych copywriterów są zróżnicowane.
- Opisy produktów, usług, kategorii – opisy różnego rodzaju usług i konkretnych produktów, albo ich kategorii pozwalają na ułatwienie wyboru danej rzeczy klientowi, ale też nakierowują roboty indeksujące na wskazane podstrony produktowe.
- Teksty blogowe – poprawiają wartość merytoryczną strony, zwiększają zaufanie do marki, są użyteczną częścią content marketingu i mogą być bardzo widoczne w wynikach Google.
- Teksty sponsorowane – zewnętrzne treści, umieszczane na zewnętrznych stronach internetowych. Ich celem jest pozyskanie wiarygodnych linków na stronach o wysokich notowaniach w wynikach wyszukiwania.
- FAQ – krótkie treści odpowiadające na najważniejsze pytania użytkowników.
Wszystkie powyższe łączy fakt, że powinny mieć odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi, prawidłowe formatowanie i powinny odpowiadać na zapotrzebowanie użytkownika. Jeszcze kilka lat temu do kategorii tekstów SEO zaliczano tzw. precle i treści zapleczowe. Dziś tego typu contentu (wyłącznie pod algorytmy) raczej się już nie używa.
Najważniejsze zasady SEO copywritingu – o tym musisz pamiętać
Tworząc teksty pod SEO, łatwo jest popełnić błąd. Zbyt duża liczba słów kluczowych czy nieprawidłowe formatowanie może nie tylko nie poprawić pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale też obniżyć rankowanie. Jakie są najważniejsze zasady przy SEO copywritingu?
- Przygotuj listę słów kluczowych i określ częstość ich występowania w treści. Słowa powinny być umieszczone w tekstach naturalnie, aby nie zrazić użytkowników.
- Dopasuj język do swojego odbiorcy. Tekstów na stronę ogrodniczego e-commerce nie powinny być pisane językiem naukowym.
- Pamiętaj o odpowiednim formatowaniu. Wypunktowania, podkreślenia, pogrubienia i nagłówki (H2, H3 etc.) pomogą w lepszym przyswojeniu tekstów i są lepiej postrzegane przez Google. Zwróć jednak uwagę na umiar. Nie przesadzaj w liczbie podkreśleń czy pogrubień.
- Nie zapominaj o technicznych aspektach treści. Znaczniki META (wyświetlające się w Google) mogą nakierować użytkownika na content, ale też są na wstępie zasysane przez roboty indeksujące.
- Staraj się pisać tak, aby wzbudzić zainteresowanie czytelnika i zachęcić go do dalszego klikania. Bardzo dobrze przygotowany tekst SEO nie tylko pomoże w pozycjonowaniu, ale też wpłynie na zwiększenie współczynnika konwersji.
- Nie pisz za długo. Teksty na kilka stron nie będą dobrze postrzegane przez użytkowników. Pilnuj długości treści, dopasowując go do zawartości, rodzaju tekstu i roli na stronie. Jeżeli wyczerpałeś temat: nie lej wody!
- Wdrażaj wewnętrzne linkowanie między treściami, ale tak, aby teksty były ze sobą w jakikolwiek sposób powiązane tematycznie.
- Jeżeli temat w tekście się zdezaktualizuje, wróć do niego i zaktualizuj dany tekst. To korzystnie wpływa na SEO, nawet jeżeli nie zainteresujesz już czytelnika.
- W tworzeniu tekstów stawiaj na kreatywność, eksperckość, praktykę i doświadczenie. Jeżeli współpracujesz z copywriterem, przekaż mu wszystkie najważniejsze informacje, które warto użyć w tekście. Pamiętaj, aby przygotować nagłówki ciekawe dla użytkownika (z interesującym tytułem).
- W nagłówkach, śródtytułach i w tytule warto umieścić słowo kluczowe. To jednak powinno pojawić się w sposób możliwie naturalny.

Zdj 2. Dzięki SEO copywritingowi, statystyki Twojej strony internetowej mogą znacznie wzrosnąć
Źródło: https://pixabay.com/photos/analytics-charts-graphics-marketing-2618277/
Gdzie wykorzystywany jest copywriting SEO?
SEO copywriting wykorzystywany jest przede wszystkim w tworzeniu contentu na strony internetowe. Jeżeli nie czujesz się pewnie w przygotowaniu treści pod pozycjonowanie, warto zainwestować we współpracę z profesjonalistą.
SEO copywriter nie tylko przygotuje prosprzedażową, ekspercką i przystępną treść, to jeszcze w naturalny sposób zaimplementuje słowa kluczowe oraz zadba i wartość językową contentu. Pamiętaj, że budowanie opisów produktów czy tekstów blogowych w oparciu o najwyższą jakość jest korzystne nie tylko ze względu na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale też wzrost sprzedaży.
swój potencjał z
marketing działa.