Prowadzenie własnej strony i dbanie o jej promocję w sieci jest bardzo odpowiedzialnym, ale i trudnym zadaniem.Wielu decyduje się na zewnętrzną pomoc w postaci korzystania z usług agencji marketingowej. Te występują pod wieloma formami. Agencje kompleksowe cechują się tym, że oferują wszelkie możliwe usługi z zakresu marketingu – od planowania strategii po tworzenie contentu. Często działają zarówno w kategorii mediów internetowych, jak i tradycyjnych. Oprócz nich funkcjonują również agencje wyspecjalizowane, które mogą zajmować się konkretną gałęzią marketingu. W ujęciu sieciowym może to być na przykład agencja SEO, content marketingowa lub zajmująca się social mediami. Z racji na duże przenikanie się różnych gałęzi marketingu, podziały te często bywają płynne. Co jeszcze warto o nich wiedzieć zanim zdecydujesz się wybrać jedną z nich?
Kiedy warto skorzystać z usług agencji?
Istnieje wiele okoliczności, w których warto zdecydować się na skorzystanie z usług specjalistów od marketingu. Szczególnie, jeżeli prowadzisz małą firmę albo działalność jednoosobową. Znajomość swojego biznesu to jedno, ale znając się na zarządzaniu, niekoniecznie musisz orientować się w tym, jak prowadzić skuteczny marketing. Wiele z poszczególnych elementów takiej strategii wymaga bardzo specyficznej wiedzy i umiejętności z zakresu pozycjonowania, tworzenia contentu czy oprawy graficznej. Zatrudnienie na etat specjalistów od tej pracy jest dobrym rozwiązaniem, ale wiąże się ono z ponoszeniem bardzo dużych kosztów. W takim przypadku ekonomiczniejszą alternatywą może być skorzystanie z usług agencji. Dodatkowo daje to gwarancję, że efekty prac będą profesjonalne i odpowiadające ogólnie przyjętym standardom.
Skorzystanie z usług agencji jest dobrym pomysłem również wtedy, kiedy Twoja strona przestaje odnotowywać ruch, traci na widoczności lub konwersji. Przeanalizowanie witryny przez profesjonalistów pod kątem optymalizacji i treści, pomoże opracować strategię ratunkową. Jest to oszczędność czasu, który musiałbyś przeznaczać na samodzielne analizowanie i próby poprawienia sytuacji. Dodatkowo mógłbyś podczas nich popełnić błędy, których profesjonalna, doświadczona agencja potrafi uniknąć.
Dodatkowo, korzystanie z usług agencji marketingowej jest czymś korzystnym w dłuższej perspektywie czasu. Pomoc specjalistów, którzy pomogą Twojemu biznesowi wyróżnić się z tłumu i będą dbać o to, by stosowane w nim rozwiązania marketingowe były stale efektywne i aktualne, jest nieoceniona. Mając kogoś, kto zwraca uwagę na zmieniające się standardy, trendy i nieustannie analizuje je pod kątem przydatności, pozwala Ci zająć się innymi aspektami działalności ze spokojną głową.
Jakie cechy powinna mieć agencja marketingowa?
Istnieje kilka cech, które powinny wyróżniać każdą profesjonalną agencję marketingową. Pierwszą z nich jest elastyczność. Marketing to stale ewoluujące środowisko, które wymaga wychodzenia poza znane schematy. Każda strategia musi być opracowana indywidualnie z usługobiorcą, uwzględniając jego potrzeby i problemy. Agencja interaktywna, czyli taka, która przeprowadza swoje działania w internecie, musi też być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami związanymi z pozycjonowaniem i innymi standardami sieciowymi. Dzięki temu będzie wiedzieć jak łączyć oczekiwania klienta ze skutecznymi i dozwolonymi technikami. Wymaga to zatrudniania specjalistów, którzy mają wiedzę w zakresie SEO, SEM czy SXO, a także w tworzeniu contentu. Poszczególne działania marketingowe przenikają się ze sobą i dlatego takie kompleksowe podejście jest bardzo istotne. Dodatkowe cechy, na które warto zwrócić uwagę to terminowość i dyspozycyjność, które pomogą zapewnić bezstresową współpracę.
W jaki sposób weryfikować agencję przed współpracą?
Doszedłeś do wniosku, że chcesz zdecydować się na współpracę z agencją, ale nie wiesz na jaką się zdecydować? Istnieje parę wytycznych, które pozwolą Ci zorientować się, że masz do czynienia z wartościowymi profesjonalistami. Przeprowadzając rozmowy wstępne zwróć uwagę na kwestie przedstawione poniżej.
Spersonalizowana oferta
Oferta agencji powinna być dostosowana indywidualnie do Twojego zapotrzebowania. Unikaj firm, które proponują gotowe, cudowne rozwiązania. Marketing jest na tyle złożonym procesem, że każda oferta musi być poprzedzona wywiadem i analizami. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że zaproponowane rozwiązanie faktycznie może się sprawdzić. Wiąże się to z jasno zarysowanym planem działania i wyznaczeniem celów.
Doświadczenie w Twojej branży
Nie jest to wymóg niezbędny, ale z pewnością ułatwiający wiele spraw związanych z opracowywaniem strategii marketingowej. Znajomość konkretnej branży i doświadczenie w realizowaniu projektów z nią związanych nie może zaszkodzić. Nie warto jednak skreślać agencji, która nie spełnia tego warunku. Koniecznie sprawdź efekty, ponieważ skuteczne pozycjonowanie oraz marketing można przeprowadzać bez dogłębnej znajomości branży. Odpowiednie agencje odrobią zadanie domowe i dowiedzą się wszystkiego, co będzie im potrzebne.
Dobra komunikacja
Nie oczekuj od agencji, że zbierze od Ciebie potrzebne dane, zajmie się swoją pracą i jedyne co pozostanie, to oczekiwanie na wyniki. Profesjonaliści będą systematycznie sprawdzać efekty swojej pracy i rozliczać się przed Tobą z jej wyników. Będą też oczekiwać zaangażowania z drugiej strony. Już na etapie omawiania umowy ta zależność powinna zostać jasno zarysowana.
Checklista przed podpisaniem umowy z agencją marketingową
Jeżeli wiesz już po czym poznać obiecującą agencję marketingową i chcesz podpisać z nią umowę, pozostaje Ci dopilnowanie ostatnich formalności. Świetnym sposobem na to jest sporządzenie checklisty, która pozwoli Ci upewnić się, że zasady i oczekiwania są jasne dla obu stron i nie doszło do żadnych nadużyć.
Jeszcze przed wyborem agencji warto sprawdzić występujące na jej temat opinie w Google, a także to czy wpisana jest w KRS. Na etapie podpisywania umowy należy zwrócić uwagę na to czy:
koszt usług zgadza się z ustaleniami
został określony dokładny zakres działań, których ma się podjąć agencja. Im bardziej szczegółowo, tym lepiej.
zapewniono Ci możliwości zgłaszania poprawek i modyfikacji
umowa zawiera przejrzyste warunki odstąpienia
okres trwania umowy i warunki jej trwania są przejrzyste dla obu stron
sposób rozliczania efektów pracy agencji jest jasny
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.