Agencja marketingowa – czym jest i jak działa?
10 min
10 min
Na skróty
Agencje marketingowe są wynajmowane przez biznesy, aby z ich pomocą reklamować sprzedawane produkty i usługi, a także promować markę. Czy warto z nich korzystać? Czym dokładnie się zajmują i jak działają?
Agencja marketingowa to organizacja zajmująca się tworzeniem kampanii marketingowych dla biznesów. Odpowiadają za reklamowanie i promowanie produktów, usług oraz marek.
Prowadzenie własnej strony i dbanie o jej promocję w sieci jest bardzo odpowiedzialnym, ale i trudnym zadaniem. Wielu decyduje się na zewnętrzną pomoc w postaci korzystania z usług agencji marketingowej. Te występują pod wieloma formami. Agencje kompleksowe cechują się tym, że oferują wszelkie możliwe usługi z zakresu marketingu – od planowania strategii po tworzenie contentu. Często działają zarówno w kategorii mediów internetowych, jak i tradycyjnych. Oprócz nich funkcjonują również agencje wyspecjalizowane, które mogą zajmować się konkretną gałęzią marketingu. W ujęciu sieciowym może to być na przykład agencja SEO, content marketingowa lub zajmująca się social mediami. Z racji na duże przenikanie się różnych gałęzi marketingu, podziały te często bywają płynne. Co jeszcze warto o nich wiedzieć, zanim zdecydujesz się wybrać jedną z nich?
Przede wszystkim warto znać zalety współpracy z agencją marketingową. W takiej firmie pracują wykwalifikowani specjaliści z różnych branż, którzy mają ogromną wiedzę, doświadczenie i są w stanie koordynować wiele działań. Co więcej, pracownicy wykorzystują fachowe narzędzia i oczywiście potrafią się nimi kompleksowo posługiwać. To korzystna propozycja dla niemal wszystkich firm, które promują własny biznes online. Dobór odpowiedniej agencji marketingowej pozwoli Ci osiągnąć wyznaczony cel. Wspólnie z profesjonalną firmą możesz:
Dawniej agencja marketingowa kojarzyła się głównie z reklamą – materiały promocyjne były przygotowywane i udostępniane w telewizji, audycjach radiowych, gazetach, czasopismach. Dziś zadaniem takiej firmy jest jednak coś więcej. Kompleksowa agencja marketingowa skupia się na wielu obszarach promocji biznesu. Dlatego konieczne jest zatrudnienie specjalistycznej kadry. Niektórzy przedsiębiorcy korzystają z pomocy agencji marketingowych już od samego początku prowadzenia biznesu, aby skutecznie promować brand, co umożliwia pokonanie konkurencji na rynku.
Istnieje wiele okoliczności, w których warto zdecydować się na skorzystanie z usług specjalistów od marketingu. Szczególnie, jeżeli prowadzisz małą firmę albo działalność jednoosobową. Znajomość swojego biznesu to jedno, ale znając się na zarządzaniu, niekoniecznie musisz orientować się w tym, jak prowadzić skuteczny marketing. Wiele z poszczególnych elementów takiej strategii wymaga bardzo specyficznej wiedzy i umiejętności z zakresu pozycjonowania, tworzenia contentu czy oprawy graficznej. Zatrudnienie na etat specjalistów od tej pracy jest dobrym rozwiązaniem, ale wiąże się ono z ponoszeniem bardzo dużych kosztów. W takim przypadku ekonomiczniejszą alternatywą może być skorzystanie z usług agencji. Dodatkowo daje to gwarancję, że efekty prac będą profesjonalne i odpowiadające ogólnie przyjętym standardom.
Skorzystanie z usług agencji jest dobrym pomysłem również wtedy, kiedy Twoja strona przestaje odnotowywać ruch, traci na widoczności lub konwersji. Przeanalizowanie witryny przez profesjonalistów pod kątem optymalizacji i treści, pomoże opracować strategię ratunkową. Jest to oszczędność czasu, który musiałbyś przeznaczać na samodzielne analizowanie i próby poprawienia sytuacji. Dodatkowo mógłbyś podczas nich popełnić błędy, których profesjonalna, doświadczona agencja potrafi uniknąć.
Dodatkowo korzystanie z usług agencji marketingowej jest czymś korzystnym w dłuższej perspektywie czasu. Pomoc specjalistów, którzy pomogą Twojemu biznesowi wyróżnić się z tłumu i będą dbać o to, by stosowane w nim rozwiązania marketingowe były stale efektywne i aktualne, jest nieoceniona. Mając kogoś, kto zwraca uwagę na zmieniające się standardy, trendy i nieustannie analizuje je pod kątem przydatności, pozwala Ci zająć się innymi aspektami działalności ze spokojną głową.
Istnieje kilka cech, które powinny wyróżniać każdą profesjonalną agencję marketingową. Pierwszą z nich jest elastyczność. Marketing to stale ewoluujące środowisko, które wymaga wychodzenia poza znane schematy. Każda strategia musi być opracowana indywidualnie z usługobiorcą, uwzględniając jego potrzeby i problemy. Agencja interaktywna, czyli taka, która przeprowadza swoje działania w internecie, musi też być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami związanymi z pozycjonowaniem i innymi standardami sieciowymi. Dzięki temu będzie wiedzieć, jak łączyć oczekiwania klienta ze skutecznymi i dozwolonymi technikami. Wymaga to zatrudniania specjalistów, którzy mają wiedzę w zakresie SEO, SEM czy SXO, a także w tworzeniu contentu. Poszczególne działania marketingowe przenikają się ze sobą i dlatego takie kompleksowe podejście jest bardzo istotne. Dodatkowe cechy, na które warto zwrócić uwagę to terminowość i dyspozycyjność, które pomogą zapewnić bezstresową współpracę.
Agencja marketingowa może świadczyć usługi w różnym zakresie. Poszczególne organizacje samodzielnie decydują, jakim obszarem chcą się zajmować, tym samym obsługując klientów o konkretnych potrzebach. Agencje marketingowe łączą wiele usług, aby kreować jak najlepsze strategie zapewniające skuteczność. Takie firmy to przede wszystkim:
Jeżeli chcesz zobaczyć, jak działa współczesna agencja realizująca usługi SEO, sprawdź Case Study, w którym przedstawiono proces realizacji pozycjonowania oraz wyniki tej strategii.
Doszedłeś do wniosku, że chcesz zdecydować się na współpracę z agencją, ale nie wiesz, na jaką się zdecydować? Istnieje parę wytycznych, które pozwolą Ci zorientować się, że masz do czynienia z wartościowymi profesjonalistami. Przeprowadzając rozmowy wstępne zwróć uwagę na kwestie przedstawione poniżej.
Oferta agencji powinna być dostosowana indywidualnie do Twojego zapotrzebowania. Unikaj firm, które proponują gotowe, cudowne rozwiązania. Marketing jest na tyle złożonym procesem, że każda oferta musi być poprzedzona wywiadem i analizami. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że zaproponowane rozwiązanie faktycznie może się sprawdzić. Wiąże się to z jasno zarysowanym planem działania i wyznaczeniem celów.
Nie jest to wymóg niezbędny, ale z pewnością ułatwiający wiele spraw związanych z opracowywaniem strategii marketingowej. Znajomość konkretnej branży i doświadczenie w realizowaniu projektów z nią związanych nie może zaszkodzić. Nie warto jednak skreślać agencji, która nie spełnia tego warunku. Koniecznie sprawdź efekty, ponieważ skuteczne pozycjonowanie oraz marketing można przeprowadzać bez dogłębnej znajomości branży. Odpowiednie agencje odrobią zadanie domowe i dowiedzą się wszystkiego, co będzie im potrzebne.
Nie oczekuj od agencji, że zbierze od Ciebie potrzebne dane, zajmie się swoją pracą i jedyne co pozostanie, to oczekiwanie na wyniki. Profesjonaliści będą systematycznie sprawdzać efekty swojej pracy i rozliczać się przed Tobą z jej wyników. Będą też oczekiwać zaangażowania z drugiej strony. Już na etapie omawiania umowy ta zależność powinna zostać jasno zarysowana.
Jeżeli wiesz już, po czym poznać obiecującą agencję marketingową i chcesz podpisać z nią umowę, pozostaje Ci dopilnowanie ostatnich formalności. Świetnym sposobem na to jest sporządzenie checklisty, która pozwoli Ci upewnić się, że zasady i oczekiwania są jasne dla obu stron i nie doszło do żadnych nadużyć.
Jeszcze przed wyborem agencji warto sprawdzić występujące na jej temat opinie w Google, a także to czy wpisana jest w KRS. Na etapie podpisywania umowy należy zwrócić uwagę na to czy:
Zanim rozpoczniesz współpracę z agencją marketingową, musisz określić, czego dokładnie potrzebujesz. Dzięki temu szybko i łatwo znajdziesz firmę godną uwagi, która spełni Twoje oczekiwania. Najpierw zastanów się, jaki dokładnie biznes prowadzisz:
Następnie jasno określ własny cel, który chcesz osiągnąć poprzez współpracę z agencją marketingową. W ten sposób łatwiej znajdziesz firmę idealną dla siebie. Zależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, przykładowym celem może być:
Następnie zapoznaj się z ofertą różnych agencji marketingowych. Zwróć uwagę nie tylko na świadczone usługi, ale także kadrę (o ile firmowa strona posiada zakładkę „O nas”). Ponadto sprawdź wcześniej realizowane projekty (case studies) oraz z jakimi markami agencja pracowała już wcześniej. Ważnym czynnikiem podczas wyboru agencji marketingowej są także opinie dostępne w sieci – na przykład w zakładce Google Moja Firma.
Zdecydowanie lepiej postawić na współpracę z jedną, konkretną agencją niż z kilkoma o odrębnych specjalizacjach. W ten sposób będziesz mieć wszystko pod pełną kontrolą, a podczas promocji biznesu nie odczujesz żadnego chaosu. Co więcej, poszczególne agencje musiałby komunikować się nie tylko z Tobą, ale także pomiędzy sobą, co znacznie utrudni i wydłuży działania marketingowe.
Jedna, solidna agencja marketingowa bardzo często dysponuje kadrą wykwalifikowanych specjalistów – na przykład odpowiedzialnych za pozycjonowanie, social media, content marketing oraz UX. Tego rodzaju firma podoła więc Twoim oczekiwaniom, a przy okazji taka współpraca będzie nieco tańsza w porównaniu do podpisania kilku odrębnych umów. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy dana marka chce promować własny biznes online oraz offline jednocześnie. Dzieje się tak, ponieważ bardzo często agencje marketingowe nie przybierają formy powszechnie znanych agencji reklamowych, które odpowiadają na przykład za projektowanie i druk wizytówek, ulotek, czy banerów. Jeżeli chcesz więc promować swoją stronę internetową, jednocześnie prowadząc reklamę offline, skorzystanie z pomocy dwóch agencji może być pomocne i efektywne.
Wiele osób zastanawia się, co różni agencję marketingową od kreatywnej. Musisz wiedzieć, że mimo odrębnych nazw, tego rodzaju firmy mogą być (ale nie muszą) do siebie bardzo podobne. Właściciel nazywa przedsiębiorstwo praktycznie dowolnie, bez większych ograniczeń. Wyróżniamy więc takie agencje jak: marketingowe, SEO/SEM, reklamowe, interaktywne, kreatywne, PR i wiele innych. Sporo z nich świadczy podobne lub praktycznie takie same usługi. Dlatego podczas wyboru agencji należy zwrócić uwagę na ofertę i doświadczenie firmy, a nie tylko na jej nazwę. Oto cechy szczególne poszczególnych agencji:
Odpowiednio dobrana agencja marketingowa pozwoli Ci osiągnąć wyznaczone cele i sprawi, że Twój biznes online zacznie zdecydowanie lepiej prosperować. W ten prosty sposób działania reklamowo-promocyjne oddelegujesz specjalistom, więc zaoszczędzisz sporo czasu i będziesz mieć pewność, że serwis jest w dobrych rękach. Nie ważne, jaki dokładnie biznes prowadzisz – kompleksowa agencja marketingowa zawsze będzie pomocna.
Agencja marketingowa ma za zadanie generować konkretne efekty. Zależnie od tego, co chcesz osiągnąć, wybierz odpowiednią organizację świadczącą usługi w określonym zakresie.
Nic tak nie przyciąga klientów, jak silny i rozpoznawalny brand. Aby osiągnąć taki efekt, tworzy się przede wszystkim kampanie reklamowe. Przydatny jest także marketing szeptany. Pamiętaj jednak, że ostateczna strategia musi być zgodna z charakterystyką Twojego biznesu, aby zapewnić skuteczność.
To efekt, który jest szczególnie ważny w sklepach internetowych, gdzie sprzedaż generowana przy pomocy konkretnego kanału marketingowego (np. PPC lub ruch organiczny) może być mierzona w bardzo prosty sposób. Oczywiście agencja marketingowa może przygotować strategię także dla innych biznesów, spoza branży e-commerce, a ich celem ciągle będzie wzrost sprzedaży. To także wzrost nowych klientów. Dodatkowo agencja marketingowa powinna poszukiwać rozwiązań, które będą nowe i pomogą zwiększyć sprzedaż (przychód) w Twojej firmie. Dlatego najczęściej współpraca rozpoczyna się od audytu.
Agencje marketingowe świadczące usługi z zakresu SEM (Search Engine Marketing) sprawiają, że strona internetowa klienta zaczyna być lepiej widoczna w wyszukiwarce, takiej jak Google. Aby tego dokonać, należy wdrożyć strategię SEO (pozycjonowanie) lub PPC (płatne reklamy) – efekty przynosi także ich połączenie. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają frazy kluczowe, które należy promować w wyszukiwarce. Dzięki zapytaniom zawierającym te wyrażenia witryna będzie wyświetlać się w Google, następnie generując ruch. Dobra agencja marketingowa to taka, która realizuje kampanie marketingowe działające na wielu frontach. Chodzi o to, aby pozyskiwać ruch z różnych kanałów (np. SEO i Google Ads jednocześnie). Okazuje się, że widoczność w wyszukiwarce to doskonały sposób na pozyskiwanie potencjalnych klientów.
Innowacyjne agencje marketingowe to nie tylko większa rozpoznawalność i wzrost widoczności oraz ruchu, ale także optymalizacja konwersji. Doskonałym tego przykładem jest usługa SXO (Search Experience Optimization), czyli połączenie SEO oraz UX designu. Wówczas witryna nie tylko generuje ruch, ale również monetyzuje go, poprzez zwiększanie liczbę realizowanych konwersji. Najbardziej wymagających klientów organizacja może odpowiednio opiekować, aby takie leady przeprowadzać krok po kroku przez cały lejek sprzedażowy, inicjując np. e-mail marketing, czy remarketing. Kluczowym aspektem jest to, aby ostatecznie optymalizować konwersję, czyli wartościować ruch i zainteresowanie wokół sprzedawanych produktów i usług.
Najlepsze agencje marketingowe podchodzą do prowadzonych działań w taki sposób, aby spełniać cele biznesowe firmy, przekładając się na realne zyski. Efektywne kampanie to takie, które budują rozpoznawalność Twojej marki, wspierają w budowaniu eksperckiego autorytetu i ostatecznie składają się na realizację celów biznesowych. Można wykorzystywać do tego różne kanały, od kampanii Google Ads, przez docieranie do szerokiej grupy w social mediach, aż po kreatywne pomysły na reklamy wideo, czy nawet pozycjonowanie lokalne. Profil Twojej działalności powinien determinować to, jak do promocji firmy podejdzie agencja marketingowa. Specyfika branży ma ogromne znaczenie. Skutecznie kampanie to takie, które są skierowane do odpowiednio określonej grupy docelowej.
Jeżeli agencja marketingowa posiada odpowiednie doświadczenie w budowaniu z relacji z klientem, to na pewno warto rozważyć współpracę. Nawet w e-commerce odpowiednie podejście do kupujących może mieć duże znaczenie. W ten sposób zwiększa się szansę na kolejne zakupy (wystarczy jakościowe Customer Experience). W teorii to proste, ale w praktyce bywa problematyczne. Ponownie: dobra firma marketingowa to taka, która potrafi zaopiekować różne aspekty promocji, reklamy oraz obsługi.
Agencja marketingowa powinna spełniać kilka cech, które pozwolą Tobie – jako klientowi – osiągnąć odpowiednie efekty. Jaka powinna być taka organizacja? Na co zwrócić uwagę? Oto korzystne cechy agencji marketingu:
Agencja marketingowa to organizacja świadcząca usługi z zakresu szeroko pojętego marketingu. Jej celem jest zapewnienie klientom efektów w postaci większego ruchu na stronie internetowej, wyższego poziomu sprzedaży czy lepszej rozpoznawalności na rynku.
Agencje marketingowe świadczą usługi takie jak: obsługa mediów społecznościowych, tworzenie kampanii reklamowych, projektowanie strategii biznesowych, branding, budowa komunikacji z odbiorcami, content marketing, marketing afiliacyjny, pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, projektowanie materiałów reklamowych, współpraca z mediami.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.