Co to jest model kaskadowy? Jak wykorzystać w SEO?
3 min
3 min
Przygotowywanie projektów stanowi istotny element prowadzenia firmy. Skuteczność każdego z nich (niezależnie czy mówimy o wdrażaniu innowacyjnego produktu czy kampanii marketingowej) zależy od przyjęcia odpowiedniego modelu działania. Ten powinien być drogowskazem, który uporządkuje prace. Jednym z często stosowanych „drogowskazów” jest model kaskadowy. Czym się charakteryzuje? W jaki sposób można wykorzystać ten model w SEO?
Zdj 1. Model kaskadowy to jeden z ważniejszych elementów udoskonalenia SEO
Źródło: https://pixabay.com/vectors/data-graphs-analytics-gui-2311261/
Modele zarządzania projektami powinny być proste, zrozumiałe i skuteczne. Ich zadaniem jest takie zorganizowanie pracy, aby każdy jej wykonawca wiedział co ma robić, a kolejne etapy realizacji są sprawdzane i zatwierdzane. Model kaskadowy to najlepszy przykład projektu, który pozwala w skuteczny sposób ułożyć plan wykonywania danego projektu.
Model kaskadowy (znany również jako waterfall) to system szeregowego układania zadań i kontrolowania planu realizacji projektu. Ten dzielony jest na kolejne etapy, a do kolejnej części można przejść wyłącznie po wykonaniu i zatwierdzeniu określonego zadania.
Charakterystyka modelu kaskadowego sprawia, że aktualnie jest on najczęściej wykorzystywany w budowaniu strategii czy przygotowywania podziału zadań przy określonych projektach.
Co jeszcze należy do charakterystycznych elementów modelu kaskadowego?
Waterfall wykorzystywany był głównie w branży IT. Dziś jest to jeden z najbardziej rozpowszechnionych stylów prowadzenia działań marketingowych, sprzedażowych czy produkcyjnych. Można korzystać z niego m.in. do wdrażania nowych kampanii promocyjnych produktu, budowania pozytywnego wizerunku marki, wykonania prac digital marketingowych i wielu innych.
Projekty oparte na modelach kaskadowych znajdą też zastosowanie przy budowaniu strony internetowej oraz przy jej pozycjonowaniu.
Zdj 2. Tak wygląda realizacja modelu kaskadowego, podzielona na najważniejsze etapy
Źródło: Maciej Jaros/ Nux/ Wikipedia – https://pl.wikipedia.org/wiki/Model_kaskadowy#/media/Plik:POL_model_kaskadowy.svg
Pozycjonowanie często czerpie z modelu kaskadowego, bo ułatwia on wdrożenie kolejnych elementów układanki optymalizacji witryny. Umożliwia on przede wszystkim podzielenie zakresu działania na kolejnych członków zespołu tak, aby Ci mogli pracować nad kolejnymi etapami. Jedna podgrupa wykonuje np. audyt SEO, inna odpowiada za działania SXO, a jeszcze inna realizuje link-building. Grupy uzależniają swoje działanie od siebie – bez audytu nie można dokonać optymalizacji kodu itd.
Doświadczona agencja SEO wykorzystuje także model kaskadowy do sprawozdania z działań, które realizuje na rzecz klienta. Ten łatwiej zrozumie, na jakim etapie działania jest pozycjonowanie jego strony internetowej. Dzięki modelowi kaskadowemu, właściciel optymalizowanej witryny szybciej zorientuje się, jak istotne jest wykonanie danych prac, a także prościej będzie mu wytłumaczyć, kiedy może spodziewać się ewentualnych efektów.
Warto wdrażać model kaskadowy przy wszystkich projektach, które wdrażamy w firmie. To istotne uporządkowanie pracy i zwiększenie efektów działania. Chociaż wymaga on ogromnej precyzji, sumienności i szczegółowego podejścia do obowiązków, realizacja celów jest tego warta.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.