Pozycjonowanie

Co to jest model kaskadowy? Jak wykorzystać w SEO?

3 min czytania
Co to jest model kaskadowy? Jak wykorzystać w SEO?

Przygotowywanie projektów stanowi istotny element prowadzenia firmy. Skuteczność każdego z nich (niezależnie czy mówimy o wdrażaniu innowacyjnego produktu czy kampanii marketingowej) zależy od przyjęcia odpowiedniego modelu działania. Ten powinien być drogowskazem, który uporządkuje prace. Jednym z często stosowanych „drogowskazów” jest model kaskadowy. Czym się charakteryzuje? W jaki sposób można wykorzystać ten model w SEO?

Co to jest model kaskadowy? Jak wykorzystać w SEO?

Zdj 1. Model kaskadowy to jeden z ważniejszych elementów udoskonalenia SEO

Źródło: https://pixabay.com/vectors/data-graphs-analytics-gui-2311261/

Modele zarządzania projektami powinny być proste, zrozumiałe i skuteczne. Ich zadaniem jest takie zorganizowanie pracy, aby każdy jej wykonawca wiedział co ma robić, a kolejne etapy realizacji są sprawdzane i zatwierdzane. Model kaskadowy to najlepszy przykład projektu, który pozwala w skuteczny sposób ułożyć plan wykonywania danego projektu.

Czym jest model kaskadowy? Jak można go zdefiniować?

Model kaskadowy (znany również jako waterfall) to system szeregowego układania zadań i kontrolowania planu realizacji projektu. Ten dzielony jest na kolejne etapy, a do kolejnej części można przejść wyłącznie po wykonaniu i zatwierdzeniu określonego zadania.

Charakterystyka modelu kaskadowego sprawia, że aktualnie jest on najczęściej wykorzystywany w budowaniu strategii czy przygotowywania podziału zadań przy określonych projektach.

Co jeszcze należy do charakterystycznych elementów modelu kaskadowego?

  • W przypadku konieczności dokonywania zmian, te wdrażane są na określonym etapie. Niekiedy wymaga to cofnięcia się do realizacji określonego etapu i dokonania innych modyfikacji.
  • Każda osoba ma konkretnie wydzielone zadania i jest przypisana do konkretnego etapu. Ułatwia to rozliczenie wykonywanej pracy.
  • Model kaskadowy dąży do realizacji celów taktycznych i operacyjnych, a dopiero na końcu – celów strategicznych.
  • Składa się z kilku faz. Polegają one na wdrożeniu koncepcji projektu i jego ram, analizie zdarzeń, projektowaniu i budowie formy właściwej, testach, wdrożeniu oraz obsługi produktu lub usługi. 
  • Do faz modelu kaskadowego zaliczymy: planowanie, analizę, projektowanie, implementację, testowanie, pielęgnację.
  • Model kaskadowy wymaga stosowania rygorystycznych ram czasowych i dokumentowania realizacji wszystkich, wyznaczonych zadań.
Zobacz  Reklama optyka w Internecie – poradnik

Waterfall wykorzystywany był głównie w branży IT. Dziś jest to jeden z najbardziej rozpowszechnionych stylów prowadzenia działań marketingowych, sprzedażowych czy produkcyjnych. Można korzystać z niego m.in. do wdrażania nowych kampanii promocyjnych produktu, budowania pozytywnego wizerunku marki, wykonania prac digital marketingowych i wielu innych.

Projekty oparte na modelach kaskadowych znajdą też zastosowanie przy budowaniu strony internetowej oraz przy jej pozycjonowaniu.

Co to jest model kaskadowy? Jak wykorzystać w SEO?

Zdj 2. Tak wygląda realizacja modelu kaskadowego, podzielona na najważniejsze etapy

Źródło: Maciej Jaros/ Nux/ Wikipedia – https://pl.wikipedia.org/wiki/Model_kaskadowy#/media/Plik:POL_model_kaskadowy.svg 

Wykorzystanie modelu kaskadowego w SEO

Pozycjonowanie często czerpie z modelu kaskadowego, bo ułatwia on wdrożenie kolejnych elementów układanki optymalizacji witryny. Umożliwia on przede wszystkim podzielenie zakresu działania na kolejnych członków zespołu tak, aby Ci mogli pracować nad kolejnymi etapami. Jedna podgrupa wykonuje np. audyt SEO, inna odpowiada za działania SXO, a jeszcze inna realizuje link-building. Grupy uzależniają swoje działanie od siebie – bez audytu nie można dokonać optymalizacji kodu itd.

Doświadczona agencja SEO wykorzystuje także model kaskadowy do sprawozdania z działań, które realizuje na rzecz klienta. Ten łatwiej zrozumie, na jakim etapie działania jest pozycjonowanie jego strony internetowej. Dzięki modelowi kaskadowemu, właściciel optymalizowanej witryny szybciej zorientuje się, jak istotne jest wykonanie danych prac, a także prościej będzie mu wytłumaczyć, kiedy może spodziewać się ewentualnych efektów.

Warto wdrażać model kaskadowy przy wszystkich projektach, które wdrażamy w firmie. To istotne uporządkowanie pracy i zwiększenie efektów działania. Chociaż wymaga on ogromnej precyzji, sumienności i szczegółowego podejścia do obowiązków, realizacja celów jest tego warta.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy