Content plan – jak przygotować krok po kroku?
3 min
3 min
Na skróty
Marketing treści (czyli content marketing) nie może opierać się na działaniach spontanicznych. Powinien mieć charakter przygotowanego scenariusza, umożliwiającego określenie m.in. harmonogramu publikowania treści i dostosowania ich do oczekiwań potencjalnych odbiorców. Planowanie contentu, czyli tzw. content plan gra w tym scenariuszu niebagatelną rolę. Co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1. Content plan wpływa na treści publikowane w mediach społecznościowych czy kampaniach Google Ads
Content, czyli treść to kluczowy aspekt dotarcia do odbiorców Twoich usług czy produktów. Nawet najlepszy towar nie ma szans na rynku (szczególnie w działalności e-commerce) jeżeli nie zostanie opisany w sposób przydatny dla użytkownika, w praktycznej i czytelnej formule. Dodatkowo przygotowane treści powinny uwzględnić pozycjonowanie marki w sieci.
Content plan to plan publikowanych treści. Stanowi istotną część strategii content marketingu. To w planie treści zawarty jest m.in. scenariusz przygotowania treści, harmonogram publikacji oraz sposób dopasowania contentu np. do wypracowanych zasad pozycjonowania (w tym SEO).
Pamiętaj, że content plan pełni kluczową rolę w efektywnej publikacji treści w kanałach komunikacyjnych (np. na Twoim blogu lub w mediach społecznościowych). Pozwala na analizę efektywności publikowanych materiałów, a także ułatwia koordynację działań. To szczególnie istotne, gdy prowadzi je wiele podmiotów (agencja SEO, agencja PR, zewnętrzny copywriter i wewnętrzny dział marketingu).
Przede wszystkim content plan to nie tylko harmonogram publikacji treści. Musi zawierać informację dla kogo te mają być publikowane oraz jaki rodzaj wpisów pojawi się w mediach społecznościowych czy na stronie internetowej.
Pamiętaj, aby zdefiniować w planie cele komunikacyjne i grupy docelowe contentu. Jeżeli kampania ma kilka różnych grup odbiorców, warto postarać się o zdefiniowanie kilku content planów.
Zdj 2. Tak może wyglądać przykładowy, okresowy content plan
Spełnienie wyżej wskazanych wytycznych i wypełnienie planu krok po kroku znacznie zbliża do realizacji wszystkich zadań content marketingu. Zwróć uwagę, aby wszystkie aspekty planu przygotować w sposób realistyczny, możliwy do spełnienia. Wraz z realizacją kolejnych zadań marketingowych możesz opracowywać kolejne content plany tak, aby rozwijać treść współmiernie do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.