Content Marketing

Content plan – jak przygotować krok po kroku?

3 min czytania

Marketing treści (czyli content marketing) nie może opierać się na działaniach spontanicznych. Powinien mieć charakter przygotowanego scenariusza, umożliwiającego określenie m.in. harmonogramu publikowania treści i dostosowania ich do oczekiwań potencjalnych odbiorców. Planowanie contentu, czyli tzw. content plan gra w tym scenariuszu niebagatelną rolę. Co warto o nim wiedzieć?

Content plan – jak przygotować krok po kroku?

Zdj 1. Content plan wpływa na treści publikowane w mediach społecznościowych czy kampaniach Google Ads

Content, czyli treść to kluczowy aspekt dotarcia do odbiorców Twoich usług czy produktów. Nawet najlepszy towar nie ma szans na rynku (szczególnie w działalności e-commerce) jeżeli nie zostanie opisany w sposób przydatny dla użytkownika, w praktycznej i czytelnej formule. Dodatkowo przygotowane treści powinny uwzględnić pozycjonowanie marki w sieci.

Czym jest content plan i jaka jest jego rola w strategii content marketingu? 

Content plan to plan publikowanych treści. Stanowi istotną część strategii content marketingu. To w planie treści zawarty jest m.in. scenariusz przygotowania treści, harmonogram publikacji oraz sposób dopasowania contentu np. do wypracowanych zasad pozycjonowania (w tym SEO).

Pamiętaj, że content plan pełni kluczową rolę w efektywnej publikacji treści w kanałach komunikacyjnych (np. na Twoim blogu lub w mediach społecznościowych). Pozwala na analizę efektywności publikowanych materiałów, a także ułatwia koordynację działań. To szczególnie istotne, gdy prowadzi je wiele podmiotów (agencja SEO, agencja PR, zewnętrzny copywriter i wewnętrzny dział marketingu). 

Co powinien zawierać efektywny content plan?

Przede wszystkim content plan to nie tylko harmonogram publikacji treści. Musi zawierać informację dla kogo te mają być publikowane oraz jaki rodzaj wpisów pojawi się w mediach społecznościowych czy na stronie internetowej. 

Zobacz  Nasze case study w książce Kotlera i nagroda od WhitePress, czyli majowe sukcesy Semcore

Pamiętaj, aby zdefiniować w planie cele komunikacyjne i grupy docelowe contentu. Jeżeli kampania ma kilka różnych grup odbiorców, warto postarać się o zdefiniowanie kilku content planów.

Content plan – jak przygotować krok po kroku?

Zdj 2. Tak może wyglądać przykładowy, okresowy content plan

Content plan – krok po kroku

  1. Określenie celów sprzedażowych – podstawowa kwestia dotycząca działań contentowych. Od tego możesz wychodzić dalej. Cele pozwolą na ukierunkowanie dalszych prac tak, aby działania skupiały się na osiąganiu konkretnych rezultatów.
  2. Analiza profilu odbiorcy produktu – w tym zakresie należy opracować model odbiorcy (uwzględniając jego wiek, wykształcenie, zawód czy zainteresowania) oraz przeprowadzić ankietę badającą potrzeby potencjalnych klientów. 
  3. Znalezienie odpowiedniego kanału dystrybucji treści – treści mogą być publikowane na stronie internetowej firmy, w zewnętrznych serwisach, jako newsletter lub posty w mediach społecznościowych. Mogą być też dystrybuowane przez influencerów. Kanał dystrybucji musi być dopasowany do użytkownika (np. klient biznesowy może skorzystać z eksperckich porad na blogu Twojego serwisu).
  4. Zaplanowanie formy i tematyki treści – to istotny aspekt, przyciągający odbiorców. Tematy przygotuj na bazie swojej wiedzy, porad specjalistów od SEO i SXO, narzędzi takich jak Answer The Public czy Google Trends oraz charakteru prowadzonej działalności.
  5. Wykonanie badania słów kluczowych dla poszczególnych treści – istotnym aspektem doboru słów kluczowych jest analiza potrzeb potencjalnych odbiorców oraz pozycjonowanie. Dzięki temu publikowane treści będą prezentowane później wyżej w wynikach wyszukiwarki Google.
  6. Przygotowanie harmonogramu publikacji – harmonogram dostosuj do swojego budżetu, zasobów ludzkich, oczekiwań Twoich klientów oraz celów marketingowych. 
  7. Monitorowanie wyników publikacji – użyj narzędzi takich jak Google Analytics czy Ahrefs do analizy ruchu na Twojej stronie oraz sprawdzenia parametrów witryny w wyszukiwarce Google. 
Zobacz  Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym? [SEO]

Spełnienie wyżej wskazanych wytycznych i wypełnienie planu krok po kroku znacznie zbliża do realizacji wszystkich zadań content marketingu. Zwróć uwagę, aby wszystkie aspekty planu przygotować w sposób realistyczny, możliwy do spełnienia. Wraz z realizacją kolejnych zadań marketingowych możesz opracowywać kolejne content plany tak, aby rozwijać treść współmiernie do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy