Content, SEO, Ads – czy lepiej korzystać z jednej firmy czy kilku?
3 min
3 min
Na skróty
Prowadząc biznes e-commerce musimy liczyć się z koniecznością inwestowania w marketing internetowy na wielu płaszczyznach. Przekładającymi się na sprzedaż działaniami będzie optymalizacja serwisu pod kątem SEO, ale także ciągła praca nad dostosowywaniem funkcjonalności portalu do potrzeb użytkownika np. poprzez odpowiedni UX.
Przyjazna, intuicyjna strona oraz wysoko wypozycjonowane w wyszukiwarce produkty to jednak za mało. Chcąc pozostawać cały czas w świadomości naszych potencjalnych klientów, konieczne będzie generowanie treści na serwisy społecznościowe, a być może także pisanie eksperckich artykułów i postów na bloga. Im większy sklep prowadzimy tym zapotrzebowanie na ilość generowanego contentu będzie rosnąć. Kolejnym krokiem będą płatne działania reklamowe. Jeżeli już włożymy pracę w stworzenie ciekawego dla naszych odbiorców tekstu lub mamy produkt, który wyróżnia się na tle konkurencji, warto wesprzeć go dodatkową kampanią. Tutaj lista potencjalnych zadań się nie kończy! Możemy chcieć przeprowadzić kampanię banerową czy uruchomić newsletter. Sposobów na wspieranie naszego serwisu jest wiele. Jak jednak znaleźć odpowiednich partnerów, którzy najlepiej wykorzystają promocyjny potencjał naszej strony?
Wydawać by się mogło, że wybranie kilku agencji marketingowych jest dobrym rozwiązaniem. Pozwala nam to na jasny podział obowiązków i nie uzależnia tylko od jednego partnera. Możemy pozyskać kilku, najlepszych specjalistów w danej, wąskiej dziedzinie. Brzmi obiecująco! Niestety, w praktyce sprawa jest dużo bardziej skomplikowana. Każda zatrudniona przez nas agencja będzie zajmowała się jedynie wycinkiem naszych działań. To nam przypadnie w udziale obowiązek nadzoru i scalenia wszystkich form promocji w ramach firmowej strategii. Rozdzielanie zadań pomiędzy agencjami również nie będzie proste. Mimo, że działania reklamowe, contentowe i SEO różnią się do siebie – bardzo często przenikają się i uzupełniają. Dobre funkcjonowanie każdej z tych gałęzi wymaga połączenia z tymi samymi bazami danych np. Google Analytics, Managerem Facebooka czy panelem administratora naszej strony internetowej. Przekazanie dostępów kilku podmiotom może wprowadzić chaos. Każdy z podwykonawców będzie dążył do wprowadzenia najlepszych ze swojego punktu widzenia zmian, bez holistycznego spojrzenia na całą działalność. W efekcie zamiast dobrej obsługi w każdym z wyodrębnionych obszarów może uzyskać wykluczające się nawzajem poprawki. Brak spójności pomiędzy różnymi kanałami dotarcia, będzie widoczny dla końcowych użytkowników i może zniechęcić ich do korzystania z naszych usług.
Czy możliwe jest zlecenie wszystkich działań marketingowych w internecie jednemu partnerowi? Na szczęście tak! Jaką agencję SEO wybrać? Oferującą tzn. obsługę 360°. Taka firma zajmuje się kompleksowym wsparciem sprzedaży na stronie internetowej, w social mediach, a także przygotowuje i zarządza kampaniami reklamowymi oraz tworzy content na wszystkie możliwe kanały promocji. Oczywiście, zlecenie wielu zadań jednej agencji nie oznacza, że wszystkimi działaniami będzie zajmowała się tam tylko jedna osoba! Najczęściej wewnątrz organizacji tworzony jest zespół składający się ze specjalistów z różnych działów. Wspólnie pracują na rzecz jednego klienta oraz opracowują dla niego strategie działania. Mają dostęp do tych samych narzędzi, kont reklamowych, a praca poszczególnych członków zespołów jest koordynowana wewnątrz agencji przez osobę zarządzającą projektem. Jeśli będziemy chcieli wprowadzić nowe funkcjonalności na stronie np. newsletter – nie musimy wiedzieć, który członek zespołu zajmie się poszczególnymi etapami wdrożenia. Komunikacja pomiędzy różnymi działami odbywa się poza nami, wewnątrz agencji. Naszym zadaniem jest jedynie określenie celów jakie chcemy osiągnąć. Nie musimy się martwić, czy te działania wpisują się w obowiązki konkretnej osoby.
Dzięki zleceniu kompleksowej obsługi jednej agencji zyskujemy partnera, który zarządza wszystkimi naszymi działaniami promocyjnymi w sieci. Unikamy wystawiania kilku faktur i długiej komunikacji kierowanej do wielu firm. Utrzymanie wszystkich zdań w jednym miejscu zapewni lepsze monitorowanie uzyskiwanych efektów. Zdecydowanie się na jedną firmę oferującą kompleksowe usługi marketingowe ma również inną, bardzo ważną zaletę. Jest dużo tańsze. Przy zlecaniu pracy przy kilku obszarach działania naszej strony jednemu podmiotowi poniesiemy dużo niższy koszt obsługi niż przy rozdzielaniu zadań na 3-4 agencje. Jeśli wybierzemy odpowiedniego partnera możemy liczyć na efektywną, długofalową współpracę, która będzie dla nas opłacalna finansowo i czasowo, a dodatkowo przełoży się na zwiększoną sprzedaż na naszej platformie.