Czy warto stosować testy A/B w sklepie online? Jak wykorzystać je w SEO?
5 min
5 min
Na skróty
Testy A/B to metoda, dzięki której możesz porównać dwie różne wersje danego elementu na stronie internetowej. Przy wykorzystaniu tych testów sprawdzić możesz między innymi: przyciski CTA, użyteczność strony, ale też dwie różne wersje serwisu www. Wykonywanie testów A/B w sklepie internetowym pomaga w późniejszej optymalizacji rozwiązań wykorzystanych na stronie oraz we wdrażaniu innowacyjnych funkcji. Wszystko po to, aby zwiększyć sprzedaż. Z tego artykułu dowiesz się, co można sprawdzić przy pomocy testów A/B, jak rzetelnie przeprowadzić takie badania i czy warto stosować je w sklepie online.
Zarówno w SEO, jak i w UX, testy A/B są bardzo pomocne w optymalizacji pewnych procesów i funkcjonalności. Korzystając z tego rodzaju testów możesz porównać rozmaite rozwiązania, przyciski CTA, czy nawet sam wygląd strony. Wyniki testów dadzą ci odpowiedź, który wariant zapewni witrynie większy ruch. W ten sposób wybierasz dla danego serwisu www takie rozwiązania, które będą mieć korzystny wpływ na pozycjonowanie strony, jak również na jej funkcjonalność. Wszystko to ma na celu tylko jedno – zwiększenie ruchu na stronie. A to właśnie większy ruch zagwarantuje większe zyski. W przypadku sklepów internetowych pozycjonowanie oraz UX mają szczególne znaczenie. Tutaj ruch przekłada się na sprzedaż. Testy A/B w sprzedaży online będą świetnym rozwiązaniem, ponieważ uzyskane wyniki pomogą poprawić UX strony oraz wpłynąć na wyniki organiczne wyszukiwania. Jeżeli dbasz w szczególny sposób o SEO i UX to właśnie testy A/B są dla ciebie doskonałym narzędziem do optymalizacji w tym zakresie. Testy te warto więc przeprowadzać regularnie, co pozwoli na wyeliminowanie słabych elementów i funkcji na stronie. Oczywiście trzeba zadbać o to, aby przeprowadzone były w sposób profesjonalny i rzetelny, a to zagwarantować nam może tylko doświadczona agencja, która specjalizuje się w prowadzeniu takich badań, ich analizie i wdrożeniu optymalnych rozwiązań, które usprawnią funkcjonowanie serwisu.
Testy A/B to doskonały sposób, aby sprawdzić wiele informacji dotyczących funkcjonowania Twojej strony internetowej. Uzyskane wyniki pozwolą poprawić szereg funkcjonalności strony, wprowadzenie nowych rozwiązań, poprawienie użyteczności. Testy A/B w sklepie internetowym przeprowadzone rzetelnie mogą znacząco przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Za pomocą testów A/B sprawdzić można bardzo dużo informacji na temat witryny internetowej. Począwszy od takich najmniejszych elementów jak działanie jednego przycisku, aż po całe UX. Przyjrzyjmy się szerzej, jakie dokładnie informacje można sprawdzić wykorzystując testy A/B.
Testy A/B w sprzedaży online będą skutecznym sposobem na sprawdzenie skuteczności przycisków call to action. Uzyskując konkretne wyniki wiesz co warto poprawić, które rozwiązanie wybrać. W efekcie udoskonalenie poszczególnych CTA przyczyni się do wzrostu konwersji, a co za tym idzie, do wzrostu sprzedaży.
Testy tego rodzaju doskonale sprawdzą się też w sprawdzeniu użyteczności strony. Dobre UX w sklepie internetowym i na każdej innej witrynie, ma ogromny wpływ na to, czy użytkownicy chętniej odwiedzają twoją stronę, korzystają z niej i jak długo na niej pozostają. Warto więc wykorzystać testy A/B do sprawdzenia, które elementy twojej witryny są przyjazne użytkownikom, a które trzeba ewidentnie poprawić.
W testach A/B możesz przedstawić użytkownikom różne wersje swojej strony internetowej. Wszystko po to, aby sprawdzić, która z nich będzie wygodniejszym rozwiązaniem. Jest to opcja doskonała zwłaszcza dla sklepów internetowych, ponieważ możliwość wygodnych i szybkich zakupów zawsze przełoży się na większą sprzedaż. Warto więc sprawdzić, która wersja strony dla sklepu bardziej przypadnie do gustu potencjalnym klientom.
Decydujesz się na wysyłanie klientom newslettera? Z pomocą testów A/B możesz z powodzeniem sprawdzić, która wersja takiego newslettera będzie bardziej efektywniejsza. Wystarczy przygotować dwie wersje wiadomości i każdą wysłać do części subskrybentów. Lepsza będzie ostatecznie ta wersja, która wykaże więcej konwersji.
Przy użyciu testów A/B sprawdzić można wiele informacji z zakresu designu witryny, prowadzonego marketingu, jak również contentu znajdującego się na danej stronie internetowej.
Aby uzyskać wiarygodne wyniki badań, które faktycznie przełożą się na sprawne działanie strony internetowej i jej optymalizację, testy A/B muszą być przeprowadzone rzetelnie i szczegółowo. Dotyczy to zarówno testów A/B w sprzedaży online, jak również w przypadku stron www związanych z działalnością o innym profilu aniżeli handel. Najważniejszym elementem, który będzie mieć wpływ na rzetelność testu A/B, będzie grupa badawcza. Najbardziej wiarygodne wyniki uzyskamy bowiem wtedy, kiedy grupa ta będzie jak największa. W końcu tego rodzaju testy mają zwrócić nam uwagę na to, co trzeba poprawić na stronie, aby zwiększyć na niej konwersję i przyciągnąć jak największą liczbę użytkowników. Dlatego powinno zależeć nam na tym, aby uzyskać wynik testu od bardzo szerokiej grupy osób. Tylko wtedy test będzie mieć realne przełożenie na późniejsze wyniki strony. Testując np. dwie wersje strony, trzeba zadbać o to, aby każda wersja wyświetlana była podobnej grupie użytkowników. Trzeba też zwrócić uwagę na to, aby wyświetlać te dwie wersje w tym samym czasie. To ważne ze względu na sezonowość – jeżeli nasz produkt popularny jest zimą, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że właśnie zimą klienci odwiedzą naszą stronę. Nie można więc dopuścić do sytuacji, w której jedną wersję strony zaprezentujemy jeszcze latem, a drugą kilka miesięcy później. Prowadząc test A/B należy też zadbać o to, aby każda wersja testowanego elementu była wyświetlana użytkownikom przez dłuższy czas. W ten sposób zbieramy większą liczbę konwersji, uzyskując tym samym bardziej wiarygodny wynik. Aby testy A/B były rzetelne warto też skorzystać z nowoczesnych narzędzi. Świetnym rozwiązaniem są tutaj chociażby Google Optimize, dostępne jest wiele darmowych narzędzi. Gwarancją rzetelnie przeprowadzonych testów A/B będzie powierzenie ich ekspertom, którzy nie tylko poprowadzą proces, ale też dokładnie przeanalizują jego wyniki.
Testy A/B w sklepie internetowym i na każdej innej stronie będą wskazane w przypadku, kiedy chcemy przeprowadzić szczegółowy audyt strony. Przeprowadzając audyt witryny bierze się pod uwagę zarówno te wewnętrzne elementy strony, jak również istotne czynniki poza witryną. Wszystko po to, aby w efekcie poprawić użyteczność strony, jej funkcjonowanie, wyniki SEO. Testy A/B pozwolą na sprawdzenie wielu elementów strony, które chcemy poprawić. Począwszy od tych najmniejszych, aż po poważniejsze zmiany, które przyczynią się do poprawy funkcjonalności i zwiększenia sprzedaży. Decydując się na audyt strony warto więc skorzystać właśnie z testów A/B. To idealne połączenie, które pozwoli zoptymalizować działanie strony internetowej w wielu aspektach.
Przeprowadzenie samych testów A/B to dopiero początek. Wyniki badań trzeba szczegółowo przeanalizować, aby później dobrać optymalne rozwiązania dla danego serwisu www. Raz przeprowadzone badanie oczywiście nie wystarczy. Jeżeli w jednym teście dane rozwiązanie ocenione zostało przez użytkowników pozytywnie, to jednak na przestrzeni czasu preferencje odbiorców mogą ulec zmianie. I to co było świetne miesiąc temu, może w przyszłości okazać się mało użyteczne. Testy A/B warto więc przeprowadzać z różną częstotliwością. A zwłaszcza wtedy, kiedy chcemy wprowadzić istotne zmiany na stronie – zmiana nagłówków, podstron, CTA itd. Jeżeli nie wiemy do końca, które rozwiązanie będzie optymalne, to z pomocą przychodzą właśnie testy A/B. Ciężko do końca określić jak często takie testy przeprowadzać. Jest to bowiem kwestia bardzo indywidualna. Zapewne częściej będziemy je wykorzystywać w sklepach internetowych, aniżeli „zwykłych” stronach. Sklep online musi bowiem być dla potencjalnego klienta wygodny i łatwy w obsłudze.