Czym są hurtownie danych i czym różnią się od baz danych?
3 min
3 min
Na skróty
W tym artykule dowiesz się, co to jest hurtownia danych oraz czym różni się ona od bazy danych. Poznasz także zastosowanie hurtowni i przykład jej wykorzystania. Zarówno bazy, jak i hurtownie stosowane są w różnych dziedzinach, takich jak choćby e-commerce, a także systemy zarządzania treścią (CMS).
Hurtownia danych to cyfrowy system przechowywania danych. Służy on do efektywnego przechowywania oraz zarządzania dużymi zbiorami informacji biznesowych — kombinacją danych bieżących oraz historycznych z różnych źródeł. Termin ten został użyty po raz pierwszy w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, a stworzył go amerykański informatyk Bill Innon.
Architektura hurtowni danych składa się z warstwy dolnej, środkowej oraz górnej. Dolna warstwa serwera to miejsce, w którym dane są przechowywane oraz ładowane. Warstwa środkowa natomiast służy dostępowi do informacji oraz ich analizie. Górna warstwa z kolei zawiera narzędzia do raportowania oraz eksploracji danych w celu prezentacji wyników.
Dane przepływają do hurtowni z systemów operacyjnych, takich jak ERP (ang. Enterprise Resource Planning) oraz CRM (ang. Customer Relationship Management). Współczesne hurtownie danych wykorzystują bardzo często technologię chmurową.
Zdj. 1. Interfejs systemu CRM Synergius CRM
źródło: https://www.sellwise.pl/recenzja-synergius-crm-system-crm/
Hurtownie danych mają szerokie zastosowanie w:
Dzięki nim można zatem: analizować wyniki finansowe, wskaźniki wydajności, trendy sprzedaży oraz wiele innych aspektów biznesowych. Jednocześnie możliwe jest segmentowanie klientów na podstawie różnych kryteriów, takich jak: zachowania zakupowe, preferencje, lokalizacja geograficzna itp.
Ponadto hurtownie danych są wykorzystywane do analizowania trendów i przewidywania przyszłych zachowań. Hurtownie danych wspierają też zarządzanie relacjami z klientami, przechowując i analizując dane z nimi związane. Umożliwiają one gromadzenie informacji o klientach, historii interakcji, transakcjach, preferencjach itd.
Warto znać różnice między hurtownią danych a bazą danych. Kluczowe z nich to:
W bazach danych informacje są zazwyczaj przechowywane w sposób strukturalny — z wykorzystaniem tabel i relacji między nimi. W przypadku hurtowni natomiast dane gromadzone są w sposób bardziej niestrukturalny, często w plikach tekstowych.
Bazy danych przechowują zazwyczaj dane z jednego źródła, takiego jak np. system transakcyjny. Hurtownie natomiast gromadzą je z różnych źródeł, takich jak bazy danych, pliki CSV oraz strony internetowe.
Bazy danych często wykorzystywane są do przechowywania danych operacyjnych i umożliwiają szybki dostęp do nich. Hurtownie z kolei są bardziej skoncentrowane na analizie i generowaniu raportów, co pozwala podejmować strategiczne decyzje.
W bazach danych informacje są zazwyczaj przetwarzane w czasie rzeczywistym oraz na bieżąco. Z kolei w przypadku hurtowni dane są gromadzone oraz przetwarzane w wyznaczonych interwałach czasowych.
Przykładem hurtowni danych jest Google BigQuery. To hurtownia danych SQL, która działa w chmurze. Jest ona zoptymalizowana pod kątem szybkiej analizy dużych zbiorów. Możesz do niej wrzucić lub zaciągnąć swoje dane z różnych źródeł, a następnie sprawnie je analizować. Przy okazji nie musisz przejmować się kwestiami sprzętu, a konfiguracja została ograniczona do minimum.
Zdj. 2. Rejestracja na Google Cloud Platform
źródło: https://salestube.tech/pl/blog/bigquery-jak-zaczac-wprowadzenie-dla-nie-geekow
Dobra agencja SEO bardzo często wykorzystuje hurtownie danych między innymi po to, aby przeanalizować informacje niezbędne do zaplanowania strategii marketingowej.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.