WordPress to bez dwóch zdań najpopularniejszy system umożliwiający tworzenie stron i blogów internetowych oraz zarządzania ich treścią (CMS) — i to bez znajomości żadnego z języków programowania. Jak wiele tego typu rozwiązań, posiada on swoje pluginy — ułatwiające prowadzenie witryny i poszerzające możliwości systemu. Jednym z nich jest Elementor; o jego mocnych i słabych stronach opowiemy w dzisiejszym artykule!
Elementor — page builder dla każdego
Według danych platformy analitycznej BuiltWith, ponad 9 milionów aktywnych stron internetowych powstało przy pomocy Elementora. Na liście znajdziemy witryny należące do Ikei, Intela, Lenovo czy… Vogue’a.
Elementor to jedna z najbardziej złożonych wtyczek dla WordPressa; umożliwia ona kompleksowe tworzenie dynamicznych stron internetowych bez konieczności napisania choćby jednej linijki kodu. Zasada działania tego page builder’a jest banalnie prosta — całą witrynę można stworzyć, przeciągając i upuszczając gotowe już elementy (to tzw. metoda drag&drop). Efektem może być firmowy blog lub interaktywna witryna sklepu internetowego — Elementor oferuje w zasadzie nieograniczone możliwości.
Dlaczego warto budować stronę w oparciu o Elementora?
Powodów, dla których Elementor WordPress zdobył ogromne uznanie w świecie IT (i nie tylko) jest przynajmniej kilka:
- prosty w obsłudze interfejs — który nie powinien przysporzyć trudności nawet początkującym. Edytor strony podzielony jest na dwa moduły — po lewej znajdziemy menu z blokami i modułami, a po prawej — okno widoku strony „na żywo”. Gotowe elementy z menu przeciągamy i upuszczamy na stronę — a klikając w nie prawym przyciskiem myszy możemy je dowolnie konfigurować;
Zdj 1. Główny interfejs Elementora.
Źródło: How to Create a WordPress Site Using Elementor: The Ultimate Guide – Kinsta
- bogata biblioteka gotowych szablonów i motywów — każdy page builder opiera się w mniejszym lub większym stopniu na gotowych szablonach. Elementor ma w tej kwestii do zaoferowania bardzo dużo; wszystkie dostępne elementy są w pełni zoptymalizowane pod możliwości WordPressa, a sama biblioteka szablonów — jest przejrzysta i pozwala zaoszczędzić sporo czasu;
- regularne aktualizacje — Elementor jest aktualizowany średnio dwa razy w miesiącu, co na tle podobnych wtyczek zdecydowanie wyróżnia się na plus;
- rozbudowana społeczność i wsparcie techniczne — jeżeli zdecydujemy się na płatną wersję Elementora, możemy liczyć na pełne wsparcie przez 24 godziny na dobę — nie tylko w kwestiach związanych z działaniem wtyczki, ale i samego procesu budowy strony. Poza tym, pomocy możemy szukać także na oficjalnej grupie na Facebooku czy wśród twórców licznych poradników na YouTube.
Pod jakimi względami Elementor może przysporzyć problemów?
Oczywiście, Elementor nie jest wtyczką doskonałą — podobnie zresztą, jak i sam WordPress. Jego (nieliczne) wady mogą mieć bardzo duże znaczenie dla działów IT większych firm, a także agencji interaktywnych i SXO. Musimy wśród nich wymienić:
- niezoptymalizowany kod — czyli problem, który dotyczy w zasadzie wszystkich page builderów. Za „cenę” elastyczności, możliwości swobodnej edycji gotowych elementów oraz dostępu do biblioteki atrakcyjnych wizualnie szablonów otrzymujemy bardzo dużą ilość niepotrzebnie powtarzających się linijek kodu. Efektem może być gorsze działanie witryny na niektórych hostingach i dłuższy czas jej ładowania. To zresztą jest jednym z powodów, dlaczego dobra agencja SEO raczej nie skorzysta z page buildera — niezoptymalizowany kod jest po prostu negatywnie oceniany przez roboty wyszukiwarek;
- błędy w działaniu kodu — ze względu na to, jak rozbudowaną wtyczką jest Elementor, uniknięcie drobnych błędów w kodzie jest w zasadzie niemożliwe. Oczywiście, luki są regularnie „łatane” przy okazji kolejnych aktualizacji — co nie zmienia faktu, że pojawiające się przed oczami użytkownika komunikaty o błędzie mogą być problemem. Zwłaszcza jeśli spróbujemy połączyć Elementora z innymi wtyczkami — co bywa istotnym obciążeniem dla serwera strony.
Elementor WordPress — wersja darmowa czy płatna?
Na koniec warto wspomnieć, że WordPress Elementor posiada dwie wersje — darmową i płatną.
Chociaż już wersja darmowa pozwala zbudować w pełni funkcjonalną, lecz dosyć prostą stronę — dopiero w wersji płatnej Elementor rozwija skrzydła. Za cenę 99 dolarów rocznie (w najczęściej wybieranym wariancie) otrzymujemy nie tylko dostęp do wszystkich bloków i szablonów, ale także do szeregu integracji z zewnętrznymi wtyczkami i usługami, wsparcia e-commerce oraz całodobowej pomocy technicznej.
Porównując go z wersją płatną, darmowy Elementor raczej nie zda egzaminu na dłuższą metę — ale będzie dobrym sposobem na to, aby przetestować działanie wtyczki.