Facebook Marketplace – czy warto?
5 min
5 min
Na skróty
Facebook już dawno przestał być serwisem służącym jedynie do nawiązywania znajomości i udostępniania zdjęć np. z podróży. Obecnie to jedno ze skuteczniejszych narzędzi marketingowych dla firm, ułatwiające komunikację z klientami, a także promowanie swoich usług i produktów. Dużym zainteresowaniem cieszy się również Marketplace, czyli przestrzeń do prowadzenia sprzedaży. Dla kogo będzie to dobre rozwiązanie?
Facebook Marketplace to specjalna podstrona, za pośrednictwem której można sprzedawać, a także kupować różnego rodzaju produkty. Nie trzeba przy tym opuszczać serwisu i przechodzić na zewnętrzną platformę czy zakładać dodatkowych kont. W Polsce taka usługa jest dostępna od 2017 roku i wielu użytkowników chętnie z niej korzysta. Warto podkreślić, że Marketplace to nie to samo co dostępny na Facebooku Sklep. Ten drugi to podpięta do firmowego fanpage’a sekcja prezentująca oferowane przez nią produkty z linkami prowadzącymi do sklepu internetowego. Z tej możliwości chętnie korzystają mniejsze, jak i większe biznesy.
Facebook pozwala na wystawienie na Marketplace praktycznie każdego przedmiotu, który jest dozwolony prawnie. Dodane na platformie ogłoszenie można swobodnie odświeżać w przypadku braku sprzedaży, w tej kwestii nie ma ograniczeń. Kontakt ze sprzedawcą nie jest kłopotliwy, ponieważ wysyła się wiadomość bezpośrednio do niego. Szczegóły transakcji omawiane są na czacie.
Obecnie opcja sprzedaży produktów na Marketplace jest dostępna wyłącznie dla prywatnych użytkowników. Firmy nie mają takiej możliwości, ale to nie oznacza, że nie mogą korzystać z tej podstrony. W ich przypadku Marketplace znajduje inne zastosowanie:
Warto pamiętać, że materiały umieszczane w sekcji Facebook Marketplace muszą być zgodne z obowiązującymi standardami społeczności, a także zasadami sprzedaży. Należy więc zapoznać się z regulaminem, aby dowiedzieć się, co można sprzedawać, a czego nie, w jaki sposób trzeba przygotowywać opisy oraz jak dobierać zdjęcia.
Coraz częściej firmy wykorzystują platformę Marketplace do tego, aby wyświetlać promujące je reklamy. Tworząc je, należy określić ich cel. Do wyboru jest kilka możliwości:
Następnie należy wskazać grupę docelową, miejsce docelowe, a także sposób umiejscowienia, budżet i harmonogram. Każda firma samodzielnie decyduje również o formacie reklamy. Po zatwierdzeniu materiału przez administrację stanie się on widoczny dla użytkowników Marketplace Facebook.
Platforma powstała z myślą o transakcjach C2C, niemniej przedsiębiorcy szybko zauważyli, że może być dla nich dodatkowym narzędziem promocyjnym. Poza wyświetlaniem reklam często wykorzystują oni Marketplace np. do wyprzedaży końcówek serii, produktów powystawowych czy przedmiotów uszkodzonych, bez opakowania lub wybrakowanych. Każda firma sama podejmuje decyzję, czy powinna korzystać z tej sekcji oraz w jaki sposób. Obsługa tej platformy nie jest trudna, dlatego warto ją wypróbować i przekonać się, czy jest przydatnym narzędziem.
Pierwsza możliwość to wspomniane już reklamy. Najważniejsze jest to, aby wybrać ich odpowiedni cel oraz miejsce, gdzie będą się pojawiać. Może nim być podstrona kategorii, karta produktu lub landing page promocji. Firmy działające w branży e-commerce coraz częściej wykorzystują Facebook Marketplace do pozyskiwania leadów. Platforma pozwala na bezpośrednią interakcję z potencjalnymi klientami. Należy tylko pamiętać o tym, że w serwisie nie można dodawać linków do swojego sklepu i w inny, oficjalny sposób przekierowywać do niego zainteresowanych. Można za to zachęcać odbiorców np. do kontaktu telefonicznego lub mailowego.
Dodawanie ogłoszeń na podstronie Marketplace nie jest skomplikowane. Możliwe jest edytowanie zarówno samego tytułu i opisu produktu, jak i wielu innych elementów, choćby lokalizacji czy znaczników ułatwiających znalezienie danego materiału. W razie potrzeby można skorzystać z takich funkcji jak ukrycie oferty przed znajomymi oraz promowanie ogłoszenia (opcja płatna). Jest kilka podstawowych wskazówek na temat tego, jak przygotowywać ogłoszenia, aby zwiększyć ich skuteczność:
Marketplace Facebook sprawdzi się dla przedsiębiorców działających w wielu różnych branżach. Wystarczy odrobina kreatywności, aby zmienić platformę w skuteczne narzędzie promocyjne umożliwiające dotarcie do większej liczby klientów i budowanie trwałych relacji. Można zastosować ją do różnych celów, przykładowo do sprawdzenia, jakie produkty cieszą się dużą popularnością. To dobry pomysł zwłaszcza dla biznesów działających w niszowych branżach, gdyż mogą poznać swoją konkurencję i znaleźć obszary z niewykorzystanym potencjałem.
Kolejna możliwość to przetestowanie nowych produktów wprowadzanych do oferty. Taki eksperyment pokaże, czy przypadną do gustu klientom. Ułatwi on także ustalenie odpowiedniej ceny czy wysokości rabatu. Marketplace pozwala też firmom na poprawę swojej widoczności na rynku i ułatwia budowę świadomości marki.
Facebook Marketplace jest platformą mającą kilka ważnych zalet. Należą do nich przede wszystkim:
Z perspektywy firmy jedną z największych wad platformy Marketplace na Facebooku jest konieczność korzystania z prywatnego konta. Niewykluczone, że w przyszłości podstrona stanie się w pełni dostępna również dla firmowych profili, jednak na razie trzeba uzbroić się w cierpliwość. Czasami konieczne jest poświęcenie dużej ilości czasu na odpisywanie na wiadomości zainteresowanych osób i odpowiadanie na pytania, nie mając przy tym gwarancji, że przyniesie to oczekiwane rezultaty. Niektórym przedsiębiorcom przeszkadza również to, że z Marketplace może korzystać każdy, a więc także konta fikcyjne. To zwiększa ryzyko nawiązania kontaktu z nierzetelnymi klientami.
Mimo wszystko warto zainteresować się Facebook Marketplace. Może się okazać dobrym, dodatkowym narzędziem do promocji i wsparciem sprzedaży. Nie należy zapominać o tym, że platformę odwiedzają przede wszystkim użytkownicy mający już określone intencje zakupowe, dlatego przekonanie ich do skorzystania z oferty często nie sprawia większych trudności.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.