Jak działa algorytm TikToka?
3 min
3 min
Na skróty
Jak wynika z badania Mediapanel, w marcu 2024 roku Tik-Tok miał w Polsce 9,8 mln użytkowników. Aplikacja cieszy się zainteresowaniem nie tylko wśród internautów spragnionych rozrywki, ale także firm. Jeśli korzystasz z TikToka, pewnie widzisz, że promują się tam różne marki, począwszy od drobnych usługodawców, przez rękodzielników, aż po duże przedsiębiorstwa. Twojej firmy jeszcze tam nie ma? Jeśli chcesz odnieść sukces, poznaj bliżej algorytm TikToka. Co warto o nim wiedzieć?
TikTok może Ci się kojarzyć z platformą dla nastolatków. Obecność wielu marek, które kierują ofertę do klientów dorosłych i w średnim wieku, świadczy jednak o dużym potencjale reklamowym tej platformy. Nie zmienia to jednak faktu, że inne popularne social media zajmują pod względem zaufania wyższe pozycje. Z drugiej strony za Tik-Tokiem znajdują się m.in. Pinterest i Twitter (X).
Największą grupę użytkowników stanowią osoby w wieku od 18 do 24 lat. O kilka punktów procentowych mniejszy udział mają odbiorcy mający od 25 do 36 lat.
Co promuje algorytm TikToka? To powinno Cię interesować, jeśli chcesz wykorzystać jego potencjał.
To reguły i procedury, od których zależy, jakie treści są wyświetlane użytkownikom. Jego celem jest zapewnienie odbiorcom jak najlepiej dopasowanych treści, aby osiągnąć jak największą liczbę wyświetleń, a także budować zaangażowanie społeczności. Jeśli dobrze go znasz, możesz tworzyć skuteczniejszy content, lepiej wykorzystywać narzędzia marketingowe i promować swoje materiały. Algorytm na podstawie danych ustala kolejność filmów, które wyświetlają się w DC (Dla Ciebie) – chodzi o treści proponowane danemu użytkownikowi.
Rekomendacje materiałów na TikToku zależą od co najmniej kilku czynników:
Co możesz zrobić, żeby Twoje materiały docierały do większej liczby odbiorców? Na pewno pomoże Ci w tym dobra agencja marketingowa, ale możesz również spróbować działać na własną rękę. Przede wszystkim twórz materiały w takiej tematyce, którą „czujesz” i wiesz, jaka treść może zainteresować odbiorcę. Znajdź swoją niszę. Pamiętaj, że pierwsze kilka sekund materiału decyduje, czy wzbudzi zainteresowanie.
Nie ma uniwersalnego czasu na publikowanie na TikTok, który będzie działał dla każdego filmu. To zależy od odbiorców i ich zachowań. Natomiast wskazówką może być dla Ciebie poniższy wykres, który jest efektem analizy przeprowadzonej przez Buffer.com. Wynika z niego, kiedy możesz się spodziewać największego zaangażowania w poszczególnych dniach i godzinach.
Przede wszystkim ważne jest, aby publikować tak regularnie, jak to możliwe. Nie oznacza to, że musisz to robić konsekwentnie zawsze o godz. 18 w czwartki. To ma znaczenie, np. na YouTube. TikTok zaleca, żeby po prostu regularnie publikować treści. Oczywiście, w przypadku każdej grupy odbiorców potrzeby mogą być inne. Optymalna liczba wynosi zazwyczaj od 1 do 4 razy dziennie. Po pewnym czasie oceń, czy taki system publikacji przynosi oczekiwane profity i podejmij ewentualne decyzje odnośnie do zmian.
Czy aktywność na TikToku ma wpływ na pozycjonowanie Google? Nie bezpośredni, ale może to się przyczynić do wzmianek o Twojej marce, a tym samym pojawienia się odnośników do witryny, co już ma duży wpływ na jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.