Jak sprawdzić historię strony internetowej?
4 min
4 min
Na skróty
Historia strony internetowej pozwoli zweryfikować słabe punkty Twojego biznesu online, które spowalniały jego rozwój w ciągu ostatnich lat. Umiejętna analiza połączona z prawidłowym wdrożeniem niezbędnych zmian ułatwi zwiększenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji wyskalowanie Twojej firmy. Chcesz dowiedzieć się, jak sprawdzić historię strony internetowej? W takim razie przeczytaj ten artykuł!
Historia strony jest możliwa do sprawdzenia za pomocą Wayback Machine – archiwum stron internetowych. Zostało uruchomione w 2001 roku. Dzięki temu w dedykowaną wyszukiwarkę użytkownicy mogą wpisać wybrany adres URL, w celu prześledzenia jego archiwalnych wersji. Można to zrobić, nawet jeśli właściciel usunął stronę z sieci.
Aby sprawdzić historię strony w 4 prostych krokach:
Poprawne ustawienia Internet Archive wyglądają w ten sposób:
Zdj 1. Ustawienia Internet Archive do przeglądania historii stron internetowych.
Źródło: Serwis Archive.
Wybierając opcję Changes, będziesz mógł zweryfikować, jak dana strona internetowa przedstawiała się rok po roku.
Zdj 2. Historia strony Semcore.
Źródło: Web Archive.
Narzędzie ma bardzo dużo różnorodnych opcji. Dla przykładu – wchodząc w Summary, zweryfikujesz liczbę zaindeksowanych URLi rok do roku, a także szczegółowe informacje na temat jej wydajności, interaktywności oraz responsywności w danym okresie.
Zdj 3. Podsumowanie strony Semcore.
Źródło: Web Archive.
Sprawdzając historię stron w Web Archive, zweryfikujesz dokładnie wygląd mapy strony w wybranych latach działania Twojej witryny. W tym celu należy wejść w sekcję Site Map i wybrać odpowiedni rok, a następnie najechać kursorem na dowolny fragment mapy.
Zdj 4. Historia strony Semcore w postaci Site Map.
Źródło: Web Archive.
Sekcja URLs pozwala dokładnie sprawdzić wszystkie wdrożone adresy URL dostępne dla użytkowników, jak i robotów Google – łącznie z cookies oraz robots.txt.
Zdj 5. Historia strony Semcore – dostępne adresy URL.
Źródło: Web Archive.
Dobrym rozwiązaniem od Web Archive jest również możliwość zweryfikowania duplikatów adresów URL dotyczących danej podstrony. Znajdziesz to na samej górze (w prawym rogu) w tej samej sekcji.
Zdj 6. Weryfikacja duplikatów URL.
Źródło: Web Archive.
Sprawdzenie historii strony możesz również przyspieszyć, posługując się dedykowanym kalendarzem w sekcji Calendar.
Zdj 7. Kalendarz historii strony Semcore.
Źródło: Web Archive.
Historię strony warto sprawdzić przede wszystkim w celu przeanalizowania progresu, jaki zrobiła Twoja firma w konkretnych okresach. Narzędzie takie jak Web Archive posłuży Ci do tego, żeby zweryfikować, czy dana anomalia występująca przykładowo w 2023 roku, występowała też w 2018 roku i czy jest się o co martwić, czy jest to może normalny element, z którym nie trzeba nic robić.
Weryfikacja historii serwisu to także doskonały element pomagający w analizie konkurencji (np. w e-commerce lub w sektorze usługowym).
Jeżeli do tej pory nie sprawdziłeś historii swojej strony – zrób to już dziś. Zachęcamy również do wdrożenia najlepszych praktyk z zakresu SXO, które zaproponujemy Twojej firmie po inwestycji w audyt SEO.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat sprawdzania historii stron internetowych!
Web Archive, znane również jako Wayback Machine, to cyfrowa biblioteka archiwizująca miliardy stron internetowych z całego świata. Pozwala użytkownikom przeglądać zapisane kopie witryn w różnych punktach czasowych.
Wystarczy odwiedzić stronę główną Web Archive i wpisać adres URL strony, którą chcesz sprawdzić w dedykowane pole wyszukiwania. Następnie zostaniesz przekierowany do widoku z różnymi datami prezentującymi dostępne archiwalne kopie strony.
Tak, korzystanie z Web Archive jest całkowicie darmowe dla użytkowników. Misją projektu jest zachowanie i udostępnianie wiedzy cyfrowej dla przyszłych pokoleń.
Web Archive umożliwia przeglądanie archiwalnych wersji niemal każdej strony internetowej. Użytkownicy mogą odkrywać, jak strony wyglądały w przeszłości, śledzić ewolucję designu czy treści oraz analizować historię zmian dokonanych w witrynach. Dzięki temu narzędziu możesz również odnaleźć całkowicie usunięty lub zmieniony content.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.