Link building SEO – jak pozyskiwać linki?
10 min
10 min
Na skróty
Przy pozycjonowaniu witryny warto zwracać uwagę na link building. Dla algorytmów Google ważne jest wysokiej jakości linkowanie, czyli liczba i jakość linków kierujących do Twojej strony z innych serwisów. Im jest ich więcej, tym Twoja witryna jest uznawana za bardziej rzetelną i wartościową. Jeśli do strony kieruje dużo odnośników z serwisów o dużym ruchu i wysokiej pozycji w Google, to uznaje się ją za polecaną. Dlatego też tak ważne jest to, aby dbać o pozyskiwanie i utrzymywanie linków. W jaki sposób tworzyć skuteczny link building w SEO?
Skuteczne linkowanie sprawia, że wysokość danej witryny w wynikach wyszukiwania rośnie. Udowadnia to wiele testów, case study, a także badań. Statystyki stron wykazują, że im więcej odnośników do danej strony z zaufanych źródeł, tym wyższa pozycja w Google danej strony. Obszerne badanie od Perficient wykazało, że im więcej linków dobrej jakości miała strona, tym lepsza była jej pozycja wśród wyników wyszukiwarki. Link to niejako rekomendacja i polecenie strony zewnętrznej jako wartościowej. Istotne jest jednak to, aby linkowanie było rozpoznawane przez roboty jako naturalne. Co to znaczy? Przede wszystkim należy dbać o to, aby zachowana były odpowiednie proporcje pomiędzy linkami dofollow i nofollow. Ważne jest też to, by Twoja strona zawierała linkowanie do innych witryn – jeśli będzie tylko „przyjmowała rekomendacje”, to taka taktyka backlinków może właśnie być rozpoznana jako nienaturalna.
Zdj 1. Domeny linkujące do Twojej strony a ruch organiczny w Google.
Źródło: YouTube – kanał Ahrefs. Wideo pt.”Link Building for Beginners: Complete Guide to Get Backlinks”
Badanie wykonane przez linkhouse ukazało ono, że coraz więcej firm inwestuje w link building. Zwiększa się więc świadomość tego, jak istotne z perspektywy algorytmów Google jest właśnie skuteczne linkowanie. Badanie pokazuje też, jakie parametry są przede wszystkim brane pod uwagę podczas linkowania.
Zdj 2. Badania na temat link buildingu w Polsce.
Źródło: Linkhouse – Link Building w Polsce 2018 (wyniki badań).
Na pozycjonowanie strony internetowej ma wpływ on-site SEO oraz off-site SEO. Wiele linków prowadzących do Twojej witryny nie zapewni Ci wysokiego miejsca, jeśli nie zadbasz o podstawową optymalizację witryny. Błędy krytyczne, problemy z przekierowaniami, słaby content, duplikacja treści, wolne ładowanie strony i wiele innych niezadbanych elementów witryny sprawi, że Twoja strona nie będzie miała szans na wysoką pozycję. Nawet, jeśli zadbasz o dużą liczbę linków. Na pozycjonowanie trzeba patrzeć holistycznie i cały czas poprawiać parametry strony, dbając jednocześnie o linkowanie. Niezwykle ważne jest to, aby linki były odpowiedniej jakości. Według artykułu 21 SEO Link Building Methods for 2021 dużo czasu należy poświęcić na to, aby linki monitorować. Część Twoich konkurentów może stosować taktykę Black Hat SEO, która polega na linkowaniu do Twojej witryny ze spamerskich serwisów. Może to skutkować karami od Google i znacznie obniżać pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego też poza pozyskiwaniem linków należy dbać o wyrzeczanie się tych, które mogą psuć pozycję w wyszukiwarce. Ważne jest zatem, aby monitorować linki najnowsze, ale także zwrócić uwagę na linki z przeszłości. Dawniej SEO opierało się na zdobywaniu linków z różnych źródeł.
Twoja poprzednia agencja pozycjonerska mogła pozyskiwać je na stronach o słabej pozycji z rankingów. Dlatego zanim zajmiesz się budowaniem linkowania, dokładnie przeanalizuj swój aktualny profil linków. Możesz to zrobić za pomocą profesjonalnych narzędzi SEO, Ahrefs, Senuto, Semstorm i wiele innych pokażą Ci wszystkie serwisy, jakie kierują do Twojej witryny. Ryzyko każdego linku możesz obliczyć też za pomocą innych narzędzi, jak na przykład Link Detox.
Zobacz: Frazy not provided w Google Analytics – jak sobie z nimi radzić?
Zdj 3. Weryfikacja linków w praktyce.
Źródło: Smart Link Research Tools.
Wyrzekanie się linków, weryfikowanie utraconych linków i pozyskiwanie ich na nowo, znajdowanie uszkodzonych linków to działania, które należy wykonywać na bieżąco, równolegle z pozyskiwaniem nowych linków.
Inwestycja w linki powinna być przemyślana. Dlatego warto stworzyć skuteczną strategię, która będzie zawierała w sobie najważniejsze elementy, według których będą badane witryny do pozyskiwania linków. Najistotniejsze parametry można zweryfikować przez wiele narzędzi, informacje na ich temat podaje między innymi blog SEMRUSH. Oto czynniki, które wpływają na skuteczność linkbuildingu.
Jeśli chcesz zdobyć link z danej witryny, to zweryfikuj poziom jej zaufania. Możesz go sprawdzić patrząc na Trust Flow – to wskaźnik Majestic, który pokazuje jak wysoka jest reputacja konkretnej strony właśnie na bazie linków do niej kierujących. Pozycjonerzy radzą, aby linki do pozycjonowanej witryny pochodziły z serwisów, których Trust Flow jest wyższy. Warto przy tym sprawdzać czy Trust Flow Twojej strony jest lepszy z miesiąca na miesiąc, kiedy dbasz o pozyskiwanie wysokiej jakości linków. Odpowiednikiem tego wskaźnika w Ahrefs będzie URL Rating, natomiast w MOZ będzie to Domain Autority.
Sprawdzaj ruch i popularność strony, z jakiej chcesz uzyskać linki. Im więcej użytkowników odwiedza witrynę, spędza na niej dużo czasu i korzysta z serwisu, tym mocniejszy będzie link.
Podczas szukania stron, które będą linkowały do Twojej witryny, nie kieruj się tylko wymienionymi powyżej wskaźnikami. Zwróć uwagę także na to, aby strona, która będzie prowadziła do Twojej, była powiązana tematycznie do Twojej. Jeśli zaczniesz linkować do siebie ze stron z zupełnie innych branż, to Google może stwierdzić, że jest to linkowanie sztuczne.
Link musi być odpowiednio osadzony, jeśli chcesz żeby pełnił on także inną rolę – przyciągał ruch. Warto, aby umieszczać go tak, by odbiorcy treści z innych witryn chcieli odwiedzić Twoją stronę. Dbaj też o to, aby linki do Twojej witryny były umieszczane w grafikach.
Zobacz: SXO, SEO, UX czy SEM – co wybrać?
Sprawdzaj, jak dużą widoczność ma strona, z której chcesz pozyskać link. Im wyższe są pozycje w Google, tym lepiej dla Ciebie. Jeśli chcesz mieć dobrze wypozycjonowaną stronę, to pozyskuj linki z witryn, które same mają wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania.
Staraj się jak najbardziej ograniczyć linkowanie ze stron, które są przepełnione odsyłaczami zewnętrznymi. Im więcej linków generuje dana witryna, tym mniejszą moc przekazuje każdej z nich. Oczywiście duże i rozbudowane serwisy będą miały sporą liczbę linków, ale nie będzie ona na tak wysokim poziomie, jak na przykład stron będących farmami linków. Jeśli zweryfikujesz inne wskaźniki
Jest wiele sposobów, na jakie można pozyskiwać linki z innych stron. Warto korzystać z różnych metod, przeplatać je i weryfikować skuteczność poszczególnych. Jak najlepiej pozyskiwać liki?
Według badań z 2018 roku, aż 86% amerykańskich firm B2C i 91% firm B2B stosuje content marketing. Wartościowe treści są jednym z głównych czynników wpływających na skuteczność pozycjonowania. Pomagają również w strategii pozyskiwania linków. Kluczem jest stworzenie takiego contentu, który będzie popularny i chętnie udostępniany dalej. By taki był, musi być ekspercki, oryginalny i odpowiadać na zapotrzebowanie użytkowników. Analizy przeprowadzone przez witrynę Backlinko udowodniły również, że dłuższy content generuje więcej backlinków niż krótki. Ta metoda nie należy do szybkich, a także wymaga sporych inwestycji w kreowanie treści (chyba, że jesteś w stanie stworzyć je samodzielnie). Tego rodzaju linki są jednak bardzo wartościowe dla strony.
Zdj 4. Procent ankietowanych firm B2B korzystających z content marketingu.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Content Marketing Institute.
Zdj 5. Procent ankietowanych firm B2C korzystających z content marketingu.
Źródło: Content Marketing Institute.
Zdobywanie recenzji to dobry sposób na pozyskiwanie lików. Najpopularniejszym sposobem jest nawiązywanie współpracy ze znanymi blogerami, którzy na przykład testują Twój produkt i umieszczają jego recenzję. Możesz również poprosić o recenzje e-booka czy książki papierowej.
To kolejna metoda, która jest często spotykana. Zapewne znasz wielu ekspertów z Twojej branży, masz także wielu partnerów biznesowych. Z chęcią podlinkują do Ciebie, jeśli Ty również to zrobisz. Przy takim linkowaniu występuje duży plus – będą to odnośniki powiązane tematycznie z Twoim serwisem, a więc okażą się naturalne.
Możesz zdobyć link dzieląc się swoją wiedzą. Wystarczy, że tekst Twojego autorstwa zostanie opublikowany na stronie, która zajmuje się daną tematyką. W takiej sytuacji obie strony wygrywają. Właściciel witryny, na jakiej będzie Twój tekst, zyskuje merytoryczną, wysokiej jakości publikację. Natomiast Ty zyskujesz link oraz budujesz swój wizerunek eksperta.
Udzielanie wywiadów to kolejny sposób na zdobycie linka. Przy okazji taka metoda pozwala na autopromocję. Możesz śledzić najważniejsze serwisy informacyjne, branżowe blogi i witryny, a następnie oferować wypowiedzenie się na dany temat, skomentowanie badań lub bieżących wydarzeń.
To niezwykle częsty sposób na pozyskiwanie odnośników do witryny. Wysokiej jakości tekst, który będzie linkował do Twojej witryny, który pojawi się na serwisach, jakie oferują umieszczanie artykuły sponsorowane, to skuteczna metoda. Należy jednak nastawić się na zaplanowanie budżetu na ten cel, bowiem największe serwisy mocno się cenią.
Zobacz: SEO i SEM – jakie są podobieństwa oraz różnice?
To kosztowna metoda, ale przynosząca duże zyski. Zaplecze to strona, która zawiera content w Twojej branży. Musi być on wartościowy i wysokiej jakości. Największy koszt generują właśnie treści. Ich tworzenie zajmie Ci dużo czasu, a jeśli zechcesz zlecić tę czynność, to nie będzie to tanie. Jednak zaplecze SEO pozwoli Tobie na linkowanie do Twojej głównej strony.
Nie warto korzystać z technik Black Hat SEO, bo one mogą przynieść szybkie wzrosty, ale nie na długo. Spadki w pozycjach dostrzeżesz niezwykle szybko, a podniesienie serwisu może być bardzo kosztowne.
To bardzo popularna technika, która polega na wyszukaniu witryn posiadających linki, które są wadliwe lub odsyłają do nieistniejących albo zablokowanych stron. Ich zlokalizowanie pozwala na kontakt z webmasterem odpowiedzialnym za daną domenę i zaproponowanie mu zastąpienia zepsutego odsyłacza swoim własnym. Obowiązuje tu cały czas zasada zgodności tematyki, dlatego należy proponować na zastępstwo content, którego treść wpasowuje się kontekst danej strony. Pośród najpopularniejszych narzędzi służących do wyszukiwania zepsutych linków, znajdują się między innymi Ahrefs, MOZ oraz SEMrush.
Zdj 6. Efektywność zastąpienia zepsutego linku w porównaniu do innych metod link buildingu.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Databox – “Broken Link Building Tips for Increasing Search Rankings, Authority & Traffic”
Ważne jest także to, aby zwracać uwagę na atrybuty linków, które kierują do Twojej witryny. Istnieją trzy podstawowe rodzaje atrybutów, jakie posiadają odnośniki. Są to: dofollow, nofollow, sponsored. Pierwszy typ przekazuje moc i jest najbardziej wartościowy, a jednocześnie najtrudniejszy do zdobycia. Drugi stosuje się głównie po to, aby zachować odpowiednie proporcje w rodzajach linków. W świecie SEO uważa się, że nie wpływają one bezpośrednio na pozycję danej witryny. Oznaczenie sponsored jest niezwykle rzadkie. Google nie ma za dużo możliwości, aby sprawdzić, czy link jest opłacony, czy też nie. Dlatego mało osób wprowadza właśnie to oznaczenie. Linkowanie jest jedynie pozornie jedynym elementem off-site SEO, jednak pamiętaj o innych działaniach:
Zdj 7. Kluczowe elementy optymalizacji off-page.
Źródło: Off-Page Site.
W internecie można znaleźć wiele poradników, dotyczących pozyskiwania backlinków. Nie wszystkie z nich posiadają aktualne lub prawdziwe informacje. Najrzetelniejszą metodą na upewnienie się, że dana technika nie należy do Black Hat SEO, jest odwołanie się do wytycznych jakościowych Google w kwestii link buildingu.
Zobacz: Outsourcing SEO – czy warto zlecać pozycjonowanie?
Wytyczne stwierdzają jasno, że kupowanie linków jest postrzegane negatywnie i może skutkować pogorszeniem wartości rankingowej strony, która zostanie przyłapana na stosowaniu tej metody. Wykrycie tego nadużycia jest łatwe, ponieważ z reguły wiąże się z szybkim przyrostem słabych jakościowo, nienaturalnych backlinków. Do tej praktyki zalicza się także oferowanie innych korzyści czy darmowych produktów, w zamian za linkowanie do strony.
Wymiana linkami jest dopuszczalna, dopóki jest naturalna. Jeżeli strony dzielą podobną tematykę i ich wzajemne polecanie się ma sens z punktu widzenia użytkownika, Google nie będzie tego penalizować. Jeżeli jednak wymiany linków następują między stronami często i pomimo niepowiązanego contentu, będzie to wzbudzać podejrzenia i zostanie uznane za spam.
Chodzi o artykuły sponsorowane dystrybuowane w innych witrynach, posiadające linki z nienaturalnie skonstruowanymi anchorami, nadużywającymi fraz kluczowych. Wytyczne Google zwracają też uwagę na słabą jakość contentu stosowanego w tego typu wpisach gościnnych oraz duplikację treści. Chodzi o wyeliminowanie treści tworzonych tylko w celu pozyskiwania linków i nieposiadających poza tym wartości samej w sobie.
Zazwyczaj wiąże się to z utworzeniem tak zwanej farmy linków. To strony wygenerowane w celu wzajemnego i bardzo licznego linkowania się. W związku z tym, że cechują się one niskiej jakości contentem uznawane są przez Google za formę spamu i penalizowane.
Zdj 8. Działanie programów mających na celu masową wymianę linków.
Źródło: Wikipedia “Link Farm”.
Linkowanie wewnętrzne także ma wpływ na pozycję Twojej strony internetowej w wyszukiwarce. Polecając użytkownikom Twojej witryny inne treści sprawiasz, że chętniej oni odwiedzają kolejne podstrony, ponadto poprawiasz nawigację. Linkowanie wewnętrzne to część optymalizacji witryny, a więc wchodzi ono w skład działań on-site SEO. To działanie, z którego nie należy rezygnować. Jest bowiem doceniane zarówno przez użytkowników, jak i roboty Google. Zadbaj o lepszą strukturę, a zarazem pokaż algorytmom i odbiorcom jakie podstrony Twojej witryny warto jeszcze odwiedzić. Jeśli chodzi o umiejscowienie linków wewnętrznych, to powinno ono być naturalne. Gdy we wpisie wspominasz o czymś, co zostało opisane przez Ciebie szerzej w innym tekście, to podlinkuj. Zadbaj o anchory, wyróżnienie linka i pokazanie odbiorcom, że warto w niego kliknąć. To, czy linkowanie wewnętrzne działa na czytelników, możesz zbadać poprzez analizę map ciepła Twojej witryny. Dzięki temu zweryfikujesz także inne istotne czynniki – zobaczysz, jakie zakładki, podstrony i elementy Twojego serwisu są najchętniej klikane. Dzięki temu będziesz mógł wyróżnić część z nich i sprawić, że będą bardziej widoczne. Usuniesz najmniej popularne zakładki, poprawisz sam układ strony.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat link buildingu SEO?
Czym jest link building?
Link building to proces polegający na zdobywaniu linków z innych stron internetowych do Twojej. Celem link buildingu jest zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach.
Jakie są korzyści z link buildingu?
Link building ma wpływ na pozycjonowanie Twojej strony. Poprzez zdobycie linków zewnętrznych do Twojej strony, zwiększasz jej wartość i szanse na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Jak pozyskać linki zewnętrzne?
W celu pozyskania linków zewnętrznych, warto zaangażować się w budowanie relacji z innymi stronami internetowymi. Można to zrobić poprzez: tworzenie wartościowych treści, które inni chętnie będą linkować, współpracę z innymi witrynami w ramach linków wymiennych lub gościnnych oraz reklamowanie swojej strony i proponowanie współpracy innym właścicielom witryn.
Czym są wartościowe linki?
Wartościowe linki to linki pochodzące z autorytatywnych stron internetowych o wysokim zaufaniu w oczach wyszukiwarek. Odnośniki tego typu mają większy wpływ na pozycjonowanie Twojej strony.
Jakie są typy linków w link buildingu?
W link buildingu możemy wyróżnić kilka typów linków, m.in.: linki zewnętrzne – pochodzące z innych stron internetowych, linki wewnętrzne prowadzące do innych witryn na Twojej stronie oraz linki nofollow, które nie przekazują wartości SEO i nie mają wpływu na pozycjonowanie (zależy to jednak finalnie od tego, jak zostaną potraktowane przez crawlery).
Na czym polega broken link building?
Broken link building polega na poszukiwaniu odnośników na innych stronach internetowych, które prowadzą do nieistniejących już stron (tzw. broken links). Następnie możesz skontaktować się z właścicielem strony i zaproponować zamianę takiego linku na link do Twojej strony.
Jakie są skuteczne strategie link buildingu?
Skuteczne strategie link buildingu to m.in. tworzenie wartościowych treści, które inni chętnie będą linkować, współpraca z innymi witrynami w ramach linków wymiennych lub gościnnych oraz reklamowanie swojej strony i proponowanie współpracy innym właścicielom witryn. Dobrym rozwiązaniem jest także udział w branżowych konferencjach, warsztatach i wydarzeniach, gdzie możesz spotkać potencjalnych partnerów biznesowych.
Jakie są atrybuty linków?
Atrybuty linków to specjalne znaczniki HTML, które dodajemy do linku w celu określenia jego właściwości. Możemy użyć w tym przypadku atrybutu nofollow, który informuje wyszukiwarki, że link nie powinien zostać zaindeksowany.
Czy liczba linków ma znaczenie w link buildingu?
Tak, liczba linków ma pewne znaczenie, ale ważniejsza jest jakość tych linków. Lepiej mieć kilka wartościowych linków z autorytatywnych stron niż wiele linków z niskiej jakości witryn.
Czy linki są sobie równe?
Nie, linki nie są sobie równe. Linki z różnych stron mają różną wartość pod kątem pozycjonowania Twojej strony. Odnośniki pochodzące z autorytatywnych witryn mają większy wpływ na Twoją widoczność w wynikach wyszukiwania od spamerskich serwisów z DR poniżej 40.