Poszukujesz klientów w branży ogrodniczej? Nawet jeżeli nie prowadzisz działalności online, warto pomyśleć o reklamie internetowej. Użycie odpowiednich narzędzi marketingowych ułatwi Ci dotarcie do klientów, którzy są konkretnie zainteresowani Twoimi produktami i usługami. Wśród najczęściej wykorzystywanych działań jest m.in. pozycjonowanie, ale nie tylko.

Zdj 1. Branża ogrodnicza to szeroki sektor działalności. Możesz tu znaleźć miejsce na skuteczną reklamę
Źródło: https://pixabay.com/photos/lawn-mower-grass-garden-front-yard-384589/
Dlaczego reklama w branży ogrodniczej jest tak istotna? Nawet jeżeli od dłuższego czasu masz stałych klientów, Twoja konkurencja nie śpi. Prawidłowo skonstruowana strategia marketingowa i umiejętnie prowadzone działania mogą sprawić, że klienci zaczną najpierw interesować się ofertą innej marki, a – gdy zostaną już do niej przyciągnięci – będą korzystać z jej możliwości.
Reklama firmy ogrodniczej – charakterystyka rynku
Aby do tego nie dopuścić, musisz postawić na odpowiednią reklamę firmy ogrodniczej. Zanim zaczniesz planować konkretne narzędzia, zastanów się co charakteryzuje całą branżę i Twoją własną firmę.
Przede wszystkim pojęcie „branży ogrodniczej” jest niezwykle szerokie. Zawiera się tutaj m.in. handel kwiatami, usługi ogrodnicze, usługi projektowania ogrodów i przestrzeni, wypożyczalnia narzędzi itd. Każda z tych firm może kierować swoje działania do innej grupy klientów.
W każdej z tych grup jest również inna konkurencja. Przed rozpoczęciem planowania promocji firmy, usług lub jej produktów, określ, w jakim sektorze działasz. Przemyśl też, jaki jest profil Twojego klienta. Chodzi o uwarunkowania demograficzne, potencjalne zapotrzebowanie i budżet. Wykorzystaj dane na temat Twoich stałych klientów.
Zwróć też uwagę na działania konkurencji. Być może pozycjonowanie w skali ogólnopolskiej nie będzie dobrym pomysłem, bo liczba firm w danym sektorze w kraju jest za duża i możesz nie trafić do swoich odbiorców. Wtedy warto pomyśleć o alternatywach (o których piszemy niżej).
Dlaczego pozycjonowanie w branży ogrodniczej to dobre rozwiązanie?
Zacznijmy od kwestii SEO, bo to najważniejszy i najskuteczniejszy sposób reklamy na rynku. Dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie firm z sektora ogrodniczego?
- Pozwala trafić do konkretnego odbiorcy, który jest zainteresowany produktami i usługami.
- Koszt SEO można dopasować do swojego budżetu reklamowego.
- Pozycjonowanie przynosi możliwie największe szanse na wysoki współczynnik konwersji (sprzedaż produktu lub usługi).
- Odpowiednio przygotowane działania pozycjonerskie sprawiają, że dotrzesz do klientów mimo dużej konkurencji.
Działania SEO są dużo skuteczniejsze niż klasyczna reklama w mediach lub promocja outdoor.
Pozycjonowanie branży ogrodniczej – na co zwrócić uwagę?
Zanim przejdziesz do optymalizacji strony internetowej, uwzględnij kwestie bardzo istotne z punktu widzenia SEO dla branży ogrodniczej. Przede wszystkim pamiętaj, że pozycjonowanie nie opiera się już wyłącznie na implementowaniu określonych fraz w teksty.
- Sezonowość branży – branża jest sezonowa. Latem istotne mogą być konewki, jesienią szpadle do kopania. Inna będzie też np. sprzedaż sadzonek. To istotne, bo przez to frazy kluczowe będące drogowskazem dla Twoich klientów będzie trzeba zmieniać kilkukrotnie w czasie roku.
- Pozycjonowanie lokalne – jeżeli masz dużą konkurencję na najpopularniejszych frazach, być może powinieneś pomyśleć o frazach lokalnych. Zamiast pozycjonować się na „profesjonalne usługi ogrodnicze dla firm”, szukaj klientów przez frazę „profesjonalne usługi ogrodnicze dla firm w Poznaniu”.
- Linkowanie – buduj wewnętrzną i zewnętrzną siatkę linków. Pamiętaj, że nie tyle istotna jest jednak ilość, a jakość linków. Jeżeli np. pozyskasz link od rzetelnego portalu ogrodniczego, algorytmy Google będą go promować.
- Przygotowanie rzetelnych treści – twórz dokładne i zgodne z prawdą opisy produktów i usług. Tą samą zasadą kieruj się w trakcie przygotowywania treści na bloga.
- Dopasowanie strony do zasad UX – jeżeli masz sklep, zadbaj o szybki sposób zamówienia i bezpieczną płatność. Pomyśl o responsywności strony, czyli dopasowaniu jej do potrzeb użytkowników komputerów, telefonów i osób korzystających z różnych urządzeń. To wszystko ma wpływ na sprzedaż.

Zdj 2. Nie pozycjonuj na ogólne frazy. Nie będą one miały siły dotarcia do klienta
Źródło: Google
Pamiętaj, że pozycjonowanie branży ogrodniczej powinno skupiać się na optymalizacji treści i budowy witryny internetowej (poprzez naprawę błędów, zwiększenie przepustowości witryny, usuwanie duplikatów treści etc.), ale też na działaniach zewnętrznych, czyli wspomnianym pozyskiwaniu linków z rzetelnych źródeł.
Nie tylko SEO. Pozostałe sposoby reklamy firmy ogrodniczej w sieci
Pozycjonowanie to niejedyny sposób na reklamę produktów i usług ogrodniczych w sieci. Co jeszcze może pomóc w pozyskaniu nowych klientów?
- Google Ads – produkty ogrodnicze można opisać i sfotografować w ciekawy sposób, przyciągając klientów. Reklamy takie jak Google Ads są skutecznym sposobem ich promocji marki, przy jednoczesnym zachęcaniu konkretnie zdefiniowanego odbiorcy do zakupu.
- Influencer marketing – w przypadku branży ogrodniczej warto współpracować z influencerem (twórcą internetowym, dziennikarzem, blogerem), który może promować nasze usługi i produkty w sieci.
- Content marketing – stosunkowo niedrogi sposób na promocję marki to budowa odpowiednich treści poradnikowych w mediach społecznościowych, forach internetowych i na własnym blogu. Sprzedaż sadzonek opieraj np. na tekstach, jak skutecznie je zasadzić i jak sprawić, żeby te wyrosły zgodnie z oczekiwaniami klienta.
Wiele działań możesz przeprowadzić w modelu performance marketing, czyli rozliczaniu się za mierzalne wyniki (np. pozyskanego użytkownika lub klienta). Dzięki temu Twoje działania marketingowe będą skuteczne pod kątem promocji marki i samej sprzedaży.
swój potencjał z
marketing działa.