SEO sklepu internetowego – jakie działania się podejmuje?
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie sklepu online nie jest łatwe. Nawet jeżeli znasz podstawy SEO, ich wdrażanie w stronę typu e-commerce, może być nieco bardziej skomplikowane. Wiążę się to ze specyficzną budową takiej witryny, która składa się z wielu kategorii i ciągle aktualizowanych podstron produktowych. Zajęcie się nimi w odpowiedni sposób wymaga nie tylko odpowiedniej wiedzy, ale jest też dużo bardziej czasochłonne. Dowiedz się tego, jakie działania i techniki SEO są najskuteczniejsze w optymalizacji sklepu internetowego.
Możesz mieć problemy ze sprzedaniem nawet najlepszych produktów, jeżeli klienci nie mają szansy ich znaleźć. Pozycjonowanie strony e-commerce ma kluczowe znaczenie, bowiem przekłada się bezpośrednio na osiągane przez nią zyski finansowe. Dzięki umiejętnemu przeprowadzeniu SEO sklepu internetowego, zwiększysz jego widoczność w sieci. Jeżeli będzie łatwiejszy do znalezienia w wyszukiwarce, trafi na niego więcej potencjalnych klientów. Zwiększenie ruchu na stronie sklepu to znacznie większe szanse na wzrost liczby transakcji i poprawienie wyników sprzedażowych. Poprzez wzrost zasięgu, pozycjonowanie ułatwia także dotarcie do nowych klientów. Wiążę się to też ze zwiększeniem rozpoznawalności marki i budowania jej lepszego wizerunku. SEO sklepu internetowego, połączone z dodatkowymi działaniami, takimi jak zadbanie o User Experience, jest niezwykle istotne dla poprawienia wskaźnika konwersji.
Poznaj przydatne porady, które pomogą Ci skutecznie wypozycjonować Twój sklep online. Wiele z tych działań możesz wykonać samodzielnie. Czasem jednak prawdziwą oszczędnością może być zainwestowanie w profesjonalną agencję SEO, która za opłatą przeprowadzi dla Ciebie optymalizację strony.
Są to znaczniki umieszczone w sekcji nagłówkowej kodu witryny. Meta title i meta description są widoczne w wynikach wyszukiwania i odpowiednio dopracowane mogą zachęcić potencjalnych klientów do kliknięcia i wejścia do sklepu. Warto umieszczać w nich również frazy kluczowe. Pamiętaj też o dopracowywaniu atrybutu ALT. Jest to tekstowy opis grafiki. Boty sprawdzają jego zawartość, poza tym jest również widoczny kiedy obrazy się nie ładują.
Treść adresu URL powinna pokazywać użytkownikom nazwę podstrony, na której się znajdują. Oznacza to, że powinny być skonstruowane w czytelny sposób i pozbawione nic nieznaczących ciągów znaków. Zoptymalizowany adres zawiera nazwę danej kategorii oraz frazę kluczową – na przykład: www.skleprtv.pl/telewizory/telewizory-oled. Ułatwia to wyszukiwanie konkretnych podstron i produktów.
Należy zadbać o to, by po stronie można było łatwo się poruszać. Dotyczy to zarówno botów Google, jak i odwiedzających ją ludzi. Pomóc może w tym przejrzysta struktura podstron, podział na odpowiednio rozplanowane kategorie. Warto pamiętać też o stosowaniu breadcrumbs, które umożliwiają klientom lepszą orientację i szybki powrót do stron znajdujących się wyżej w hierarchii.
Każda kategoria i każdy produkt, powinny posiadać unikalny opis. Dzięki niemu klienci otrzymają więcej informacji, a boty będą oceniać stronę lepiej. Dodatkowo, utworzone treści musisz nasycić frazami kluczowymi, które ułatwią użytkownikom wyszukiwanie odpowiednich podstron i stron produktowych poprzez wyszukiwarkę. Trzeba jednak robić to z umiarem i w naturalny sposób, by treść nie zamieniła się w spam.
Pozycjonowanie strony e-commerce wiąże się z konkurowaniem z wieloma innymi sklepami. Dlatego musisz analizować i odpowiednio dobierać używane frazy kluczowe. Korzystanie z tych najbardziej rozchwytywanych w Twojej branży, może być zupełnie nieopłacalne. Szukaj mniej popularnych pośród konkurencji synonimów i nie bój się używać bardziej sprecyzowanych fraz z długim ogonem.
Postaw na link building, który sprawi, że boty obdarzą Twoją stronę większym zaufaniem. Warto inwestować również w artykuły sponsorowane. Dotrzesz w ten sposób również do nowych klientów i zwiększysz ruch na stronie.
Wiele transakcji dokonywanych jest obecnie za pomocą smartfonów. Nie chcesz stracić klientów, którzy korzystają z urządzeń mobilnych podczas robienia zakupów. Poskutkuje to nie tylko mniejszymi wynikami sprzedażowymi, ale także wzrostem współczynnika odrzuceń, co wpłynie negatywnie na pozycję strony.
Zoptymalizuj witrynę sklepu pod kątem technicznym. Nie może ona ładować się zbyt długo, bo zniechęci to klientów. Również wszelkie treści graficzne muszą spełniać odpowiednie standardy prędkości ładowania. Boty Google również biorą te czynniki pod uwagę.
Opracowanie skutecznej strategii SEO sklepu internetowego wymaga odpowiedniej wiedzy. Podstawą jest przeprowadzenie pełnoprawnego audytu, który prześwietli witrynę pod każdym kątem i umożliwi przeanalizowanie jej dobrych i słabych stron. Dodatkowym czynnikiem, który należy uwzględnić, jest analiza działań bezpośredniej konkurencji. Pozwoli Ci to na odkrycie w czym możesz ich prześcignąć, a z jakich działań lepiej w chwilowo zrezygnować.
Po fazie analizy i planowania, pierwszą rzecz, na której powinieneś się skupić to naprawa odkrytych błędów. Zanim zaczniesz wprowadzać nowe elementy SEO, warto zadbać o to, by witryna działała jak należy. Dzięki temu zyskasz lepszą kontrolę nad procesem. Potem zacznij budowę od podstaw, czyli optymalizację od góry – najpierw zadbaj o stronę główną, następnie kategorie i dopiero na końcu zajmij się podstronami produktowymi. Te ostatnie w związku ze zmieniającą się ofertą sklepu, będą modyfikowane przez Ciebie najczęściej. Z tego powodu, na początek lepiej zająć się tymi elementami strony, które są bardziej stałe. Będą stanowić stabilny szkielet witryny i to do niego będziesz dostosowywać podstrony znajdujące się niżej w hierarchii.
Nawet, jeżeli nie posiadasz wiedzy na temat pozycjonowania, warto byś zapoznał się z podstawowymi danymi analitycznymi. Jeżeli korzystasz z usług agencji, będziesz mógł monitorować w ten sposób uzyskiwane przez jej działania rezultaty. Naucz korzystać się z narzędzi takich jak Google Analytics, Ahrefs, Senuto, Open Web Analytics lub Yandex Metrica. Pozwolą Ci sprawdzić statystyki dotyczące strony Twojego sklepu i ich zmiany, po każdym z przeprowadzonych działań. Nie zapominaj jednak, że efekty przeprowadzenia SEO sklepu internetowego nie są natychmiastowe. Nie przejmuj się też początkowymi wahaniami, gdyż wyniki powinieneś oceniać dopiero po paru miesiącach od ich wdrożenia. Wtedy będą najbardziej wiarygodne.