Wahania ruchu na stronie – kiedy nie należy się nimi martwić?
2 min
2 min
Wahania ruchu na stronie internetowej potrafią budzić niepokój, zwłaszcza gdy zależy Ci na jej stałym rozwoju. Jednak nie zawsze są one powodem do obaw. W rzeczywistości istnieją sytuacje, gdzie takie zmiany są zupełnie naturalne i nie powinny wpływać na Twoją strategię. Przyjrzyjmy się bliżej, kiedy można zignorować te wahania i jak je interpretować w szerszym kontekście.
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/graphic-concept-with-wood-blocks-laptop_23-2148950391.jpg?t=st=1726566982~exp=1726570582~hmac=c02d149388df0b131984da7f0cdb24ff200a29f5647d26bd07e69dee71c79c37&w=1380
Jednym z częstych powodów niepotrzebnej paniki jest nadinterpretacja niewielkich zmian w statystykach. Jeśli Twoja strona nie generuje jeszcze dużego ruchu, nawet drobne wahania w liczbie kliknięć czy wyświetleń wydają się zazwyczaj drastyczne. Jak wyjaśnił John Mueller, starszy analityk Google, w przypadku małych liczb każda zmiana (nawet o jedno lub dwa kliknięcia) może wyglądać na duży skok. Zjawisko to nazywane jest „Silną zasadą małych liczb” i oznacza, że małe zmiany wydają się nieproporcjonalnie duże.
Zdj 1. Silna zasada małych liczb według serwisu Wikipedia.
Źródło: en.wikipedia.org/wiki/Strong_law_of_small_numbers
Przykładowo, jeśli Twój dzienny ruch wynosi 5-10 kliknięć, spadek z 10 do 5 kliknięć może wyglądać na 50% obniżkę. Jednak, gdybyś miał już 100 kliknięć dziennie, spadek o 5 nie byłby aż tak widoczny. Przy pozycjonowaniu strony internetowej takie drobne wahania nie powinny być głównym powodem do niepokoju, szczególnie na początkowym etapie rozwoju SEO witryny.
Zamiast martwić się o dzienne zmiany, zwróć uwagę na długoterminowe trendy. Krótkotrwałe wahania są normalne i mogą wynikać z wielu czynników, m.in.:
Prawdziwy obraz wydajności strony zobaczysz poprzez analizę danych na przestrzeni tygodni, miesięcy lub kwartałów. Długoterminowe trendy pozwolą Ci lepiej zrozumieć, czy Twoje działania marketingowe przynoszą oczekiwane rezultaty, czy też potrzebna jest zmiana strategii.
Zdj 2. Dyskusja Reddit na temat wahań ruchu w witrynie.
Źródło: www.reddit.com/r/TechSEO/comments/1fdfzdc/comment/lmfdn46/
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.