Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?
7 min
7 min
Na skróty
Spis treści:
Jeśli masz swoją domenę i chcesz dbać o jej widoczność oraz sprawdzać indeksację, to konieczne będzie wykonanie kilku kroków. W tym artykule podzielimy się z Tobą sposobami na weryfikację indeksowania strony i śledzenia postępów w pozycjonowaniu. Przedstawimy Ci jak zrobić to za pomocą płatnych oraz bezpłatnych narzędzi.
Jeśli masz stronę www i prowadzisz ją od jakiegoś czasu, to istnieje możliwość, że nie znajduje się ona w ogóle w indeksie Google. To znaczy, że nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. Roboty Google przeczesują internet i indeksują nowe domeny, ale zanim dana strona się pojawi w wynikach wyszukiwania bez wykonywania jakiegokolwiek działania, może minąć sporo czasu. Dlatego też warto zweryfikować w pierwszej kolejności to, czy strona się indeksuje. Jak to sprawdzić? Wystarczy wejść w wyszukiwarkę i wprowadzić „site:nazwadomeny.pl”. Jeśli w wynikach pojawi się Twoja witryna, oznacza to, iż jest indeksowana. Może się jednak okazać, iż nie każda podstrona będzie wśród odpowiedzi Google. Jednak to weryfikuje się po kilkusekundowym sprawdzeniu czy witryna w ogóle się indeksuje.
Jeśli Twoja witryna nie znajduje się w wynikach Google po wpisaniu tej komendy, to upewnij się, iż nie blokujesz dostępu robotom indeksującym. Niekiedy treść pliku roobots.txt zawiera komendę blokującą właśnie przed indeksacją. Ten plik tworzy się po to, aby zabronić dostępu do niektórych podstron, szczególnie jeśli masz ich wiele. Niekiedy też blokuje się dostęp do całego serwisu, kiedy jest on jeszcze w budowie. Część webmasterów w ten sposób chce ochronić się przed wizytą robotów Google na stronie, która nie jest w żaden sposób zoptymalizowana pod SEO i usuwają blokadę tuż po ukończeniu witryny. Jak sprawdzić czy posiadasz plik robots.txt? Wystarczy, że wpiszesz do przeglądarki https://adresstrony.pl/robot.txt
Jeśli nie posiadasz takiego pliku, to on nie istnieje i nie blokujesz dostępu. Jeśli jednak go posiadasz i znajdziesz polecenie, które blokuje dostęp robotom Google, to koniecznie to zmień. Następnie zadbaj o to, aby zgłosić witrynę do indeksacji. Dzięki temu dodanie Twojej strony do wyników Google nastąpi szybciej. Oczywiście warto przed tym działaniem wykonać audyt SEO i zoptymalizować witrynę pod konkretne słowa kluczowe. Jeśli chcesz zaindeksować stronę, to wykorzystaj bezpłatne narzędzie Google Search Console. Dzięki niemu możesz zgłosić stronę do indeksowania.
Źródło: Google Search Console
Jeśli jednak już posiadasz konto w GSC i Twoja witryna jest zaindeksowana, to zweryfikuj czy dotyczy to wszystkich podstron. Wystarczy, że zalogujesz się do swojego panelu i sprawdzisz raport o nazwie „stan indeksu”. W Google Search Console z łatwością sprawdzisz strony, które są zaindeksowane, ale także te, jakich dotyczą błędy w indeksacji. Dzięki temu możesz zweryfikować wszystkie usterki i problemy, naprawić je, a następnie poczekać aż zostaną one uwzględnione przez roboty Google.
Źródło: YouTube
Jeśli jakaś podstrona Twojej witryny nie została zaindeksowana, to koniecznie zweryfikuj przyczynę, pomocą będzie dokładny status. W razie problemów ze zrozumieniem go, możesz wejść na stronę pomocy Google Search Console i dowiedzieć się co oznacza konkretny błąd. Zgodnie z informacjami Google, każda z Twoich podstron może mieć jeden z czterech statusów, są to:
Źródło: Google Support
Jeśli posiadasz nowe podstrony, które nie zostały jeszcze zaindeksowane lub zmieniłeś ich wygląd, optymalizację lub zawartość, a chcesz przyśpieszyć proces, to możesz wysłać prośbę o indeksację w Google. W jaki sposób to zrobić? Są dwie podstawowe metody
Pierwsza metoda, czyli przesyłanie mapy witryny, sprawdza się w sytuacjach posiadania wielu podstron. To sposób szczególnie polecany właścicielom sklepów internetowych albo bardzo rozbudowanych serwisów internetowych, które mają mnóstwo podstron. Może to być wykorzystywane przede wszystkim przy dużych blogach, gdzie jest dużo wpisów. Aby skorzystać z tej metody wystarczy utworzyć mapę witryny, w niej znajdują się wszystkie adresy URL w obrębie danej witryny internetowej. Możesz przesłać ją poprzez GSC w raporcie dotyczącym map witryn lub dodania do pliku robots.txt ścieżkę do mapy strony. Druga metoda, czyli ręczna prośba o indeksację jest szybka i prosta jeśli posiadasz mało podstron, na przykład niedawno aktualizowałeś jedną z podstron lub dodałeś zupełnie nową. Wystarczy wejść w narzędzie weryfikacji URL i po sprawdzeniu konkretnej podstrony poprosić o jej indeksację.
Weryfikacja zmian zachodzących w pozycji Twoich podstron to jedno z podstawowych działań, które pozwalają na sprawdzanie skuteczności działań pozycjonerskich. Dzięki temu wiesz czy kolejne kroki są wykonywane w sposób poprawny, a witryna zyskuje większą widoczność pod określonymi frazami. Zdecydowanie warto sprawdzać na jakie frazy Twoja witryna pozycjonuje się w Google i wzmacniać poprzez optymalizację oraz pozycjonowanie off-site te podstrony, które stają się widoczne na słowa kluczowe, na których Ci zależy. Kiedy już wiesz, że wszystkie witryny są zaindeksowane, możesz przejść do sprawdzania ich pozycji.
Profesjonalni pozycjonerzy wykorzystują płatne rozwiązania w celu weryfikacji tego, jak zmienia się pozycja strony. Jednak narzędzia te pozwalają na o wiele więcej niż płatne, dlatego też używa się ich do tworzenia całej strategii pozycjonowania. Sprawdzanie pozycji Twoich podstron oraz weryfikacja tego, w jaki sposób się zmieniają, jest możliwa także poprzez inne narzędzia – bezpłatne. Podstawowym jest niezmiennie Google Analytics. Możesz dzięki niemu wyświetlać raport, który będzie przedstawiał wiele danych na temat popularności Twojej witryny, na przykład pozycji czy też kliknięć.
Źródło: Google Support
W swoim panelu możesz stworzyć raport, który będzie zawierał wybrane przez Ciebie informacje, a także wyświetli Ci się wykres pokazujący zmiany na przestrzeni czasu. Najczęściej weryfikuje się 3 miesiące wstecz. Zalecane jest, aby sprawdzać pozycję fraz przynajmniej raz na miesiąc, wtedy można na bieżąco weryfikować wszystkie zmiany. Możesz wybrać czy chcesz, aby wyświetlała się Tobie jedynie pozycja, czy też CTR, liczba kliknięć, liczba wyświetleń i inne. Możesz porównywać także zachowania użytkowników z różnych krajów lub innych danych poprzez szybkie filtrowanie wyników. Raport umożliwi Ci śledzenie widoczności Twojej strony na konkretne frazy na przestrzeni czasu. Ciągłe monitorowanie pozwoli Ci też wykryć kary czy błędy optymalizacyjne.
Na rynku jest dostępnych wiele systemów, które umożliwiają łatwą weryfikację pozycji, a także ich zmian w perspektywie czasu. Warto zdecydować się na takie narzędzie, które posiada dodatkowe, przydatne opcje, na przykład analizę konkurencji, dobór słów kluczowych, czy weryfikację wskaźników witryny, które nie są dostępne w darmowych narzędziach.
Jednym z polecanych systemów jest Senuto, pozycję można weryfikować poprzez wykorzystanie opcji „monitoring pozycji”. Senuto umożliwia sprawdzanie na wygodnym wykresie jak zmieniała się pozycja konkretnej podstrony.
Źródło: Senuto
Można także zdecydować się na analizę zmian pozycji (uzyskać dane historyczne) poprzez przyjrzenie się tabeli wygenerowanej w raporcie pozycje.
Źródło: Senuto
Senuto sprawi, że będziesz weryfikować o ile pozycji w wynikach wyszukiwania zmieniła się widoczność konkretnych słów kluczowych, jaka była pozycja startowa (przy pierwszej indeksacji), jak wyglądała historia (wzloty i upadki). Możesz także wykorzystać informacje dotyczące potencjału konkretnych fraz. Bez zwątpienia Senuto jest intuicyjnym narzędziem, które ułatwi Ci pozycjonowanie.
Semstorm jest bardzo popularny wśród pozycjonerów. Umożliwia weryfikację pozycji w Google i tego, jak zmieniały się one w czasie. Monitoring pozycji Semstorm umożliwia stworzenie raportu miesięcznego, który pokazuje zmiany, jakie nastąpiły każdego dnia. Dodatkowo podświetla na zielono poprawy widoczności, a na czerwono pogorszenia się ich.
Źródło: Semstorm
Możesz też w łatwy sposób sprawdzać w jaki sposób klasyfikuje się pod danym słowem kluczowym Twoja konkurencja. Na bazie wielu danych nie tylko będziesz sprawdzać czy SEO daje efekty, ale też porównasz swoją widoczność z konkurencyjnymi markami i zweryfikujesz wiele wskaźników.
To oczywiście tylko trzy z wielu narzędzi, jakie pozwalają śledzić pozycję witryny, jest ich wiele więcej. Jeśli zastanawiasz się, jaki wybrać, to przetestuj różne (wiele systemów ma dostępny okres testowy). Powierzając opiekę nad pozycjonowaniem swojej strony dobrej agencji SEO masz pewność, że korzysta ona nie z jednego, a wielu narzędzi.
Obserwacja zmian pozwoli Ci weryfikować skuteczność Twoich działań pozycjonerskich, ale także sprawdzać efekty agencji, z którą masz podpisaną umowę. Oczywiście ważne jest pamiętanie o tym, że zmiany pozycji nie pojawiają się od razu, a stopniowo. Dlatego kilka miesięcy obserwacji pozwoli już stwierdzić czy podjęte działania mają efekt. Dane o indeksacji pomogą Tobie również w modyfikacji lub tworzeniu strategii pozycjonowania. Możesz na przykład decydować się na dodatkową optymalizację fraz z wysokim potencjałem albo o nasycenie podstron frazami kluczowymi, jeśli Google indeksuje je pod innymi słowami kluczowymi niż chcesz. Jeśli chcesz, by pozycjonowaniem zajęli się eksperci – odezwij się do nas – jesteśmy najlepszą agencją SEO!
Raport Stan w indeksie, https://support.google.com/webmasters/answer/7440203?hl=pl\
Raport Statystyki indeksowania, https://support.google.com/webmasters/answer/9679690?hl=pl
How Search Engine Works on Website: Crawling, Analyzing, Indexing, “Iconnect”, https://www.i-connectweb.com/blog/crawling-analyzing-indexing
How To Carry Out The Indexation Analysis Of The Website, “Serpstat”, https://serpstat.com/blog/how-to-carry-out-the-indexation-analysis-of-the-website/
Josh Mccoy, Search Engine Indexation Analysis: A Simple Guide, “Search Engine Watch”, https://www.searchenginewatch.com/2014/05/19/search-engine-indexation-analysis-a-simple-guide/
Damian Sałkowski, Sprawdzanie pozycji w Google – jak monitorować wyniki SEO i ranking swojej strony?, “Senuto”, https://www.senuto.com/pl/blog/sprawdzanie-pozycji-w-google-jak-monitorowac-wyniki-seo-i-ranking-swojej-strony/
Katarzyna Ambrożewicz, Jak sprawdzić efekty pozycjonowania? Monitoring pozycji, “Semstorm”, https://www.semstorm.com/pl/blog/tips-and-tutorials/jak-sprawdzic-efekty-pozycjonowania-monitoring-pozycji