Bot traffic – źródło spamu w Analyticsie
4 min
4 min
Na skróty
Google Analytics jest darmowym i bardzo powszechnym narzędziem służącym do analizy zachowań użytkowników oraz ruchu na stronie internetowej. Wykorzystuje się go w SEO oraz innych działaniach marketingowych. Skuteczne decyzje biznesowe w aktualnym świecie cyfryzacji muszą być oparte o kody śledzenia umożliwiające weryfikację niezbędnych danych na temat priorytetowych aspektów w kontekście konkretnych domen. Z uwagi na ogromną popularność GA i jego znaczenie w biznesie XXI wieku, opracowaliśmy kompleksowy artykuł na temat pojęcia bot traffic. Miłej lektury!
Traffic bot to innowacyjny gatunek ruchu spamerskiego w Google Analytics zaburzający faktyczny obraz naszej witryny. Skutkuje to mniejszą precyzją wyciągania wniosków i badania skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Sytuacje, podczas których traffic boty zaburzają wyniki w narzędziu Google Analytics, zdarzają się stosunkowo często. Naszym klientom zawsze powtarzamy, że kluczem jest zapobieganie i regularne wyłapywanie anomalii statystycznych w celu uwiarygodnienia danych przede wszystkim z perspektywy biznesowej. Niestandardowy ruch może pochodzić z adresów tj.:
Odpowiedź na pytanie pt.: „Jak rozpoznać traffic bota?” jest bardzo prosta. Wystarczy, że zauważymy niestandardowy ruch w narzędziu analitycznym, a następnie potwierdzimy to sprawdzając dane w poniższych obszarach Analyticsa:
W tym miejscu powinniśmy zauważyć pewne anomalie dot. ruchu botów. Warto je zatem wyeliminować, tworząc odpowiedni segment usuwający traffic bota z widoku.
Eliminacja botów z Analyticsa to dosyć skomplikowane zadanie, które możemy wykonać na 3 sposoby – usunięcie bota z analizy zgromadzonych danych, utworzenie filtra zapobiegającego zbieraniu informacji pochodzących z botów w przyszłości oraz zablokowanie traffic botów w pliku robots.txt. Poniżej przestawiamy 3 najpopularniejsze metody na eliminację traffic botów z Google Analytics!
Uważamy, że najlepszym rozwiązaniem jest usunięcie bota z analizy zgromadzonych danych. Aby to zrobić, należy:
Możemy dodatkowo zweryfikować wyniki ruchu porównujące wszystkie dane z wykluczeniem, co powinno pokazać jednoznacznie faktyczne działania użytkowników na stronie bez traffic botów.
Utworzenie filtra zapobiegającego zbieraniu informacji pochodzących z botów w przyszłości jest równie skuteczne, jak działania z punktu pierwszego. W tym celu powinniśmy wykonać poszczególne kroki:
W Semcore początkowo tworzymy filtr w widoku testowym Analyticsa, a dopiero później dodajemy go do właściwego schematu GA – pozwala to upewnić się, czy każdy element działa poprawnie.
Zablokowanie traffic botów w pliku robots.txt to znacznie bardziej zaawansowana metoda w porównaniu do dwóch poprzednich. W tym celu musimy dodać do swojego pliku robots.txt następujący kod:
Dzięki temu wykluczymy konkretnego bota (np. trafficbot, bot-traffic, bottraffic). Warto pamiętać, że w przypadku innego rodzaju spamu, należy dostosować wykluczenia analogicznie do powyższego.
Jako doświadczona agencja SEO specjalizująca się w pozycjonowaniu stron internetowych, możemy jednoznacznie stwierdzić, iż zapobieganie spamowi w Google Analytics jest elementem ułatwiającym wszelkie działania marketingowe.
Aby wszystko funkcjonowało poprawnie rekomendujemy zainstalować najnowszą wersję Analyticsa (aktualnie czwartą). W porównaniu do starszych odmian wyróżnia się bardzo skutecznymi zabezpieczeniami oraz częściowym wykluczaniem ruchu generowanego przez roboty (automatycznie).
Likwidacja ruchu typu SPAM ze statystyk GA jest możliwa, wykorzystując dwa popularne rozwiązania – segment niestandardowy i filtry niestandardowe. Wspomnieliśmy o tym we wcześniejszych akapitach, jednak warto pamiętać dodatkowo o bardzo ważnej zasadzie:
Warto również wspomnieć, iż zmiany w narzędziu Google Analytics odnotujemy średnio po 24 godzinach od wprowadzonej aktualizacji.
Spam w Analyticsie jest zjawiskiem powszechnym. Pomimo rzetelnych aktualizacji producenta, nakładania filtrów przez użytkowników, blokowania traffic botów w pliku robots.txt czy usuwania niepożądanego ruchu z analizy zgromadzonych danych, drobne mankamenty nadal będą się pojawiały. Jeśli natomiast zareagujemy odpowiednio wcześnie i zadbamy o kluczowe detale – Google Analytics okaże się naprawdę wiarygodnym narzędziem do weryfikacji skuteczności naszych działań marketingowych.
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęstsze pytania zadawane w tematyce traffic botów – głównego źródła spamu w Google Analytics.
Google Analytics to internetowe narzędzie pozwalające analizować zaawansowane statystyki Twojej strony www. Raporty w Analyticsie obejmują m.in. czas spędzony w witrynie, a także urządzenia, z jakich korzystają internauci do przeglądania wybranej domeny. Dzięki informacjom udostępnianym przez producenta można łatwiej analizować skuteczność wdrożonej strategii marketingowej.
Google Analytics to darmowe narzędzie analityczne wspierające przedsiębiorców, marketerów i pozycjonerów.
Nagły przyrost ruchu w witrynie bardzo często oznacza obecność traffic botów w Analyticsie. Nie można jednak tego stwierdzić bez kompleksowej weryfikacji niezbędnych elementów w tym narzędziu. Warto wziąć pod uwagę fakt, iż czasem oznacza to sukces wdrożonej strategii przez agencję SEO, z którą współpracujesz, a co za tym idzie – przypływ wielu stałych i opłacalnych klientów dla Twojego biznesu.
Występujący spam w Analyticsie pomimo zablokowania traffic botów jest zjawiskiem naturalnym. Otóż musimy być świadomi, że z czasem pojawiają się nowe roboty spamerskie, które należy blokować indywidualnie (np. w pliku robots.txt). Jeśli tego nie będziemy robić systematycznie, po pewnym czasie analiza w GA stanie się ponownie utrudniona.
Źródła:
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.