Pozycjonowanie restauracji
5 min
5 min
Na skróty
Restauracje posiadające własne strony internetowe mogą wykorzystywać witrynę do tego, aby budować rozpoznawalność w sieci oraz pozyskiwać klientów. Pomocną strategią w tym zakresie jest pozycjonowanie (czyli SEO: Search Engine Optimization). Wówczas serwis staje się widoczny w wyszukiwarce Google na frazy kluczowe wyszukiwane przez użytkowników.
Strategia SEO jest kojarzona przede wszystkim ze sklepami internetowymi. Na pozycjonowanie mogą jednak zdecydować się także inne biznesy, w tym restauracje. W ten sposób buduje się widoczność strony internetowej w wyszukiwarce, która następnie będzie odwiedzana przez użytkowników poszukujących lokalu gastronomicznego w określonym regionie. Łatwo więc wywnioskować, że w przypadku SEO dla restauracji niezwykle ważne jest pozycjonowanie lokalne. Wówczas serwis staje się widoczny na frazy kluczowe związane z konkretnym miejscem.
Pozycjonowanie restauracji może być realizowane przez dosłownie każdy lokal gastronomiczny. Warunkiem koniecznym do wdrożenia strategii SEO jest posiadanie strony internetowej. Następnie dobiera się frazy kluczowe, tworzy treści oraz optymalizuje serwis. O wszystkich tych elementach dowiesz się w dalszej części artykułu.
Odpowiedni dobór fraz kluczowych to niezwykle istotna kwestia podczas pozycjonowania restauracji. Przede wszystkim słowa te powinny być regularnie wyszukiwane przez internautów. Wówczas widoczność na takie wyrażenia będzie sprzyjać generowaniu ruchu organicznego.
Wiele fraz kluczowych związanych z restauracją posiada bardzo wysoki wolumen wyszukiwania (popyt). Oznacza to, że te słowa są często wyszukiwane przez użytkowników. Jeżeli strategia SEO będzie realizowana na te wyrażenia, widoczność przełoży się na generowanie ruch organicznego.
Frazy kluczowe wybrane do pozycjonowania restauracji nie muszą dotyczyć miasta – mogą zawierać w sobie na przykład nazwę dzielnicy. Ważne jest, aby słowa dobierać przy pomocy specjalistycznych narzędzi. W tym zakresie pomocnym rozwiązaniem jest Ahrefs.
Warto także wyszukiwać frazy long-tail, czyli takie z długim ogonem. To wyrażenia składające się z kilku słów (zwykle minimum 3) i charakteryzują się wysokim stopniem konkretyzacji. W przypadku pozycjonowania restauracji mogą być to określenia odnoszące się do określonego typu lokalu w danej dzielnicy. Frazy kluczowe long-tail posiadają niski wolumen wyszukiwań oraz niewielką konkurencyjność, dlatego zdobycie wysokiej pozycji w tym przypadku może być nieco prostsze o szybsze.
Treści odgrywają ważną rolę podczas pozycjonowania restauracji. To właśnie w nich zawarte będą frazy kluczowe. Dzięki tekstom robot indeksujący jest w stanie „lepiej zrozumieć” zasoby znajdujące się pod konkretnym adresem URL. Content na stronę internetową twórz w taki sposób, aby był on całkowicie przyjazny użytkownikom. Dodatkowo uatrakcyjnij treść frazami kluczowymi dla wyszukiwarki. W ten sposób zwiększysz szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji na wybrane słowa związane z Twoim biznesem.
Absolutną podstawą jest opisanie najważniejszych podstron. Dodatkowo przydatne jest prowadzenie bloga. W ten sposób Twoja strona internetowa będzie generować ruch na znacznie więcej fraz kluczowych. Dodatkowo publikowane artykuły są świetnym miejscem do umieszczani linkowania wewnętrznego – a takie odnośniki skutecznie wspierają pozycjonowanie restauracji, ponieważ wskazują robotom, które dokładnie podstrony w obrębie domeny są ważne i zasługują na widoczność w wyszukiwarce.
Optymalizacja strony internetowej to kolejne ogniwo SEO, które ma kolosalne znaczenie w pozycjonowaniu restauracji. Należy zwrócić uwagę na każdy, choćby najmniejszy element. Skup się na tym, aby korzystanie z witryny było jak najwygodniejsze dla użytkowników. Unikaj wyskakujących elementów, zbyt dużego lub małego tekstu, dodatkowo skup się na tym, aby witryna odpowiednio wyświetlała się na każdym urządzeniu (komputer, smartfon, tablet). W przeciwnym wypadku osiąganie wysokiej pozycji w Google i pozycjonowanie restauracji stanie się trudne do zrealizowania.
W kontekście optymalizacji warto zwrócić szczególną uwagę na Core Web Vitals. To wskaźniki zaprojektowane przez Google, które pozwalają lepiej dostosować witrynę do potrzeb użytkowników. W ten sposób zbadasz i ulepszysz witrynę nie tylko pod kątem prędkości ładowania, ale także jej responsywności oraz interaktywności. Core Web Vitals sprawdzisz na portalu web.dev (PageSpeed Insights) lub wykorzystując raport Lighthouse w przeglądarce.
Link building (pozyskiwanie odnośników do strony internetowej) jest elementem pozycjonowania restauracji. Zewnętrzne linki są traktowane przez algorytm jako polecenia i rekomendacje, dlatego wpływają na pozycję w wyszukiwarce. Należy jednak pamiętać, że linkowanie musi być realizowane naturalnie. Co więcej, w tym kontekście zdecydowanie ważniejsza jest jakość względem ilości.
Pozyskiwanie linków podczas pozycjonowania restauracji może opierać się na współpracach partnerskich i sponsorskich, a także komentowaniu wpisów blogowych lub udzielaniu się na forach internetowych. W przypadku samodzielnej realizacji strategii SEO linkowanie może być jedną z najtrudniejszych i najbardziej czasochłonnych procesów.
Użytkownicy po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce bardzo często w ramach odpowiedzi otrzymują fragment mapy wraz z proponowanymi miejscami. Dlatego odpowiednie optymalizacja wizytówki Google Moja Firma (wyświetlanej w Google Maps) jest bardzo ważne. Proces ten nie ma bezpośredniego związku z SEO, jednak pozwala generować ruch na stronie internetowej i wspiera pozyskiwanie nawet tych klientów, którzy nie otworzyli witryny na swoim smartfonie lub komputerze. W przypadku optymalizacji wizytówki Google ważne jest uzupełnienie wszystkich dostępnych danych – godziny otwarcia, menu, przydatne informacje, zdjęcia, itd. Warto także zachęcać klientów do pozostawienia pozytywnej opinii, a nie mniej ważne jest odpowiadanie na udzielone recenzje, nawet te negatywne.
W kontekście Google Moja Firma ważni są lokalni przewodnicy Google. To użytkownicy, którzy dzielą się swoimi wrażeniami na temat konkretnego miejsca. Ich recenzje są często uznawane za te „najbardziej trafne”. Bardzo możliwe, że ich pozytywna recenzja ma wpływ na pozycję wizytówki w Google Maps. Nie jest to fakt, a jedynie przypuszczenia. Google nie mówi dokładnie, w jaki sposób wygląda ustalanie rankingu w Google Maps. Lokalni przewodnicy odpowiadają na pytania dotyczące:
Ruch generowany dzięki SEO może być wartościowany przy pomocy UX. Taka strategia to SXO, czyli Serach Experience Optimization. To projektowanie witryny w taki sposób, aby serwis był maksymalnie przyjazny użytkownikom. W kontekście pozycjonowania restauracji należy wyeksponować najważniejsze elementy w myśl realizacji konwersji – mogą być to przyciski służące do połączenia telefonicznego lub składania zamówienia online.
W kontekście realizacji strategii SXO zwraca się uwagę na następujące aspekty:
SXO ma budować ruch dzięki SEO oraz przeistaczać go w konwersję przy pomocy UX.
Pozycjonowanie restauracji polega na optymalizacji strony internetowej pod frazy kluczowe związane z biznesem oraz konkretnym regionem (miejscowość, miasto, dzielnica). W ten sposób witryna generuje ruch organiczny użytkowników zainteresowanych ofertą lokalu gastronomicznego.
Pozycjonowanie restauracji pozwala generować ruch organiczny użytkowników. Dodatkowo SEO buduje widoczność strony internetowej w wyszukiwarce, co wspiera zwiększanie rozpoznawalności marki w sieci.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.