Obecnie wiele firm oferuje użytkownikom ciekawe i merytoryczne treści, z których można skorzystać, aby dowiedzieć się więcej o interesującej ofercie lub angażującej tematyce. Jeżeli natomiast chcesz uzyskać przewagę konkurencyjną i znaleźć się na szczycie organicznych wyników wyszukiwania, powinieneś również zainteresować się tematem danych strukturalnych, które są niezbędne przede wszystkim na stronach contentowych. W dzisiejszym artykule podpowiemy, czym właściwie są dane strukturalne, dlaczego warto je wdrożyć i jak to zrobić! Przedstawimy dodatkowo praktyczne przykłady wyselekcjonowane przez specjalistów Semcore.
Dane strukturalne – co to jest?
Dane strukturalne to informacje zapisane w specjalnym formacie umożliwiającym lepsze zrozumienie zawartości witryny wyszukiwarkom internetowym. W branżowym nazewnictwie nazywamy je inaczej meta-danymi opisującymi różne elementy na stronie, m.in.:
- nazwa produktu,
- ocena,
- koszt,
- opis,
- zdjęcia,
- informacje o autorze,
- data publikacji,
- kategorie tematyczne.
Dane strukturalne a SEO
Dane strukturalne pomagają wyszukiwarkom internetowym interpretować informacje na stronie i przyporządkować je do odpowiednich kategorii tematycznych, co z kolei może poprawić pozycjonowanie strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Bardzo często jest to fundamentalny element strategii SXO (ang. Search Experience Optimization) uwzględniającej zarówno SEO (ang. Search Engine Optimization), jak i UX (User Experience).
Dane strukturalne a UX
Dzięki zastosowaniu danych strukturalnych, użytkownicy mogą uzyskać bardziej szczegółowe informacje o stronie bez potrzeby jej otwierania (np. w formie fragmentów odpowiedzi na pytania zadane w wyszukiwarce).
Dane strukturalne są zapisywane zgodnie ze standardem schema.org. Został on opracowany przez developerów wyszukiwarek tj. Google, Bing, Yahoo! oraz YANDEX w celu ujednolicenia sposobu opisywania informacji na stronach internetowych. Wdrażając strukturę schema na swoją stronę internetową, możesz w łatwy sposób zwiększyć jej atrakcyjność dla użytkowników i pomóc w pozyskaniu nowych odbiorców oraz poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwania, jednocześnie zwiększając jakość ruchu w serwisie.
Dane strukturalne na stronach contentowych – propozycje i zasady wdrożenia [TOP 14]
Spośród najpopularniejszych danych strukturalnych wdrażanych na stronach contentowych, możemy wymienić m.in.:
1. Schema.org Article – opisuje artykuł lub post
Wśród elementów, które mogą być opisane za pomocą tego typu danych strukturalnych, znajdują się m.in.:
- tytuł,
- autor,
- data publikacji,
- treść artykułu,
- obrazy.
Przykład wdrożenia schema.org Article:
2. Schema.org Product – opisuje wybrany produkt
Wśród elementów, które można opisać przy użyciu danych strukturalnych typu Product, znajdują się:
- nazwa,
- marka,
- kod produktu,
- cena,
- dostępność,
- zdjęcia,
- opis produktu.
Przykład wdrożenia schema.org Product:
3. Schema.org Breadcrumbs – opisuje ścieżkę nawigacji w obrębie strony internetowej
Dzięki użyciu danych strukturalnych Breadcrumbs, użytkownicy mogą łatwo nawigować po stronie i znaleźć interesujące ich informacje.
Przykład wdrożenia schema.org Breadcrumbs:
4. Schema.org Review – opisuje recenzję produktu, usługi lub treści
Wśród elementów, które można opisać za pomocą tego typu danych strukturalnych, znajdują się:
- ocena,
- autor recenzji,
- data i treść recenzji.
Przykład wdrożenia schema.org Review:
5. Schema.org FAQ – opisuje listę często zadawanych pytań i odpowiedzi
Dzięki użyciu danych strukturalnych typu FAQ, użytkownicy mogą szybko znaleźć odpowiedzi na swoje pytania.
Przykład wdrożenia schema.org FAQ:
6. Schema.org Video – opisuje film lub klip wideo
Wśród elementów, które można opisać za pomocą danych strukturalnych Video, znajdują się:
- tytuł,
- opis,
- data publikacji,
- długość filmu,
- plik wideo
- miniaturka.
Przykład wdrożenia schema.org Video:
7. Schema.org Person – opisuje osobę lub organizację
Wśród elementów, które można opisać przy użyciu danych strukturalnych Person, znajdują się:
- nazwa,
- opis,
- zdjęcie,
- kontakty,
- pozycja w organizacji.
Przykład wdrożenia schema.org Person:
8. Schema.org Organization – opisuje organizację lub firmę
Wśród elementów, które można opisać za pomocą danych strukturalnych Organization, znajdują się:
- nazwa,
- opis,
- logo,
- kontakty,
- adres.
Przykład wdrożenia schema.org Organization:
9. Schema.org LocalBusiness – opisuje lokalny biznes
Wśród elementów, które można opisać przy użyciu danych strukturalnych LocalBusiness, znajdują się:
- nazwa,
- opis,
- adres,
- godziny otwarcia,
- kontakty,
- oceny.
Przykład wdrożenia schema.org LocalBusiness:
10. Schema.org Place – opisuje konkretne miejsce (np. restauracja, hotel lub atrakcja turystyczna).
Wśród elementów, które można opisać za pomocą danych strukturalnych Place, znajdują się:
- nazwa,
- opis,
- adres,
- godziny otwarcia,
- oceny,
- zdjęcia.
Przykład wdrożenia schema.org Place:
11. Schema.org Event – opisuje wydarzenie (np. koncert, wystawa lub spotkanie branżowe).
Wśród elementów, które można opisać za pomocą danych strukturalnych Event, znajdują się:
- nazwa,
- opis,
- data,
- godzina,
- miejsce,
- bilety,
- zdjęcia.
Przykład wdrożenia schema.org Event:
12. Schema.org Recipe – opisuje przepis kulinarny
Wśród elementów, które można opisać za pomocą danych strukturalnych Recipe, znajdują się:
- nazwa,
- opis,
- lista składników,
- instrukcje,
- oceny,
- zdjęcia.
Przykład wdrożenia schema.org Recipe:
13. Schema.org MusicRecording – opisuje nagranie muzyczne (np. piosenka lub album)
Wśród elementów, które można opisać za pomocą danych strukturalnych MusicRecording, znajdują się:
- tytuł,
- wykonawca,
- data publikacji,
- oceny,
- zdjęcia.
Przykład wdrożenia schema.org MusicRecording:
14. Schema.org Book – opisuje książkę lub publikację
Wśród elementów, które można opisać przy użyciu danych strukturalnych Book, znajdują się:
- tytuł,
- autor,
- data publikacji,
- opis,
- zdjęcia okładki.
Przykład wdrożenia schema.org Book:
Czy dane strukturalne na stronie contentowej wpłyną na jakość ruchu i konwersji?
Dane strukturalne na stronie contentowej wpływają pozytywnie na jakość ruchu i konwersji, ponieważ:
- poprawiają wyświetlanie informacji w wynikach wyszukiwania (zwiększa to zainteresowanie użytkowników oraz klikalność);
- przyciągają bardziej zainteresowaną i skłonną do konwersji grupę odbiorców;
- ułatwiają użytkownikom znalezienie odpowiedniej informacji i dokonanie zakupu.
Biorąc pod uwagę obecne trendy, dane strukturalne na stronie contentowej mogą wpłynąć na jakość ruchu i konwersji, poprzez zwiększenie zaangażowania użytkowników, przyciągnięcie bardziej zainteresowanej grupy odbiorców oraz maksymalizację wiarygodności strony i ułatwienie podjęcia decyzji w zakresie dokonywania zakupów.
Aby dowiedzieć się, czy wdrożyłeś prawidłowo dane strukturalne na swoją stronę, skorzystaj z naszego audytu SEO. Specjaliści Semcore wskażą niezbędne zalety oraz wady w Twojej strategii pozycjonerskiej, a dodatkowo określą elementy do poprawy.