Organic search – jak budować widoczność dzięki SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Wykorzystanie pozycjonowania do zwiększenia widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania (organic search) pozwala zbudować zaufanie do marki, poprawić jej wizerunek oraz nakłonić klientów do konwersji (np. zakupu produktu, skorzystania z usługi lub wypełnienia formularza kontaktowego). Jednak jak do tego podejść i w jaki sposób stać się widocznym w organic search dzięki SEO? O tym napiszemy w dzisiejszym artykule!
Organic search to wyszukiwanie organiczne. Termin ten odnosi się do naturalnych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania w m.in. Google, Yahoo!, DuckDuckGo, YANDEX oraz Bing.
Jak działa organic search? Otóż gdy użytkownik wpisze dowolną frazę w Google (np. “kosmetyki naturalne do cery suchej”), otrzyma listę wyników składającą się z dwóch komponentów – wyników organicznych (czyli organic search) oraz płatnych wyników (czyli reklam Google Ads), oznaczonych jako “Sponsorowane”.
Zdj 1. Organic search w praktyce.
Źródło: Serwis Google (opracowanie własne).
Główną korzyścią organicznych wyników wyszukiwania jest fakt, iż są bardziej wiarygodne niż wyniki sponsorowane. Wynika to z prostego powodu – na samej górze płatnych wyników w Google może być każda firma. Wystarczy, że zapłaci odpowiednio dużo (zazwyczaj maksymalnie kilkanaście złotych za kliknięcie). W przypadku organic search sprawa jest nieco bardziej skomplikowana i wymaga często nawet wielu lat konsekwentnych działań strategicznych, aby znaleźć się w pierwszej piątce (TOP 5) SERP-ów (ang. Serach Engine Results Page). To bardzo ważne, ponieważ 68% kliknięć obejmuje wyłącznie pięć pierwszych kliknięć w Google. Reszta ma zaledwie 32% – tak podaje serwis HubSpot w artykule pt.:”Historical Blog SEO Conversion Optimization”.
Spośród pozostałych zalet możemy wymienić:
Organic search jest sposobem na wyskalowanie Twojego biznesu zarówno lokalnie, ogólnopolsko, jak i międzynarodowo. Należy jednak zadać sobie pytanie – jak zrobić to dobrze? Jak budować widoczność dzięki SEO w organicznych wynikach wyszukiwania?
W pierwszej kolejności zainwestuj w audyt SEO, który pozwoli określić wady oraz zalety Twojej strony internetowej. Na tym etapie specjaliści wskażą również rekomendacje wdrożeń, które powinieneś poczynić w ciągu kolejnych miesięcy.
Zanim przejdziesz do realizacji założeń, zweryfikuj najważniejsze słowa kluczowe dla Twojego biznesu (np. w narzędziu Ubersuggest). Jeżeli dopiero zaczynasz, wybieraj frazy o dużym natężeniu (Volume), ale o niskim poziomie trudności. Im niższy wynik SD (SEO Difficulty), tym łatwiej będzie wypozycjonować Ci daną frazę (również bez konieczności zdobywania dziesiątek lub setek backlinków).
Zdj 2. Wyszukiwarka słów kluczowych Ubersuggest.
Źródło: Ubersuggest.
Jak już wybierzesz frazy kluczowe, wdrożysz je na stronę i zoptymalizujesz witrynę pod kątem technicznym zgodnie z zaleceniami ekspertów po audycie SEO, przejdź do kolejnego punktu: tworzenie contentu.
Content jest jedną z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Jeżeli prawidłowo dobrałeś słowa kluczowe, musisz tworzyć odpowiednie treści, zgodne ze standardami SXO (ang. Search Engine Optimization), czyli SEO i UX.
Zacznij od stworzenia głównych kategorii produktowych (na 3-5 tysięcy znaków) oraz opisów produktów (na około 1,5 tysiąca znaków).
Opisy kategorii dodawaj raczej na dół odpowiadającej podstrony i zadbaj przede wszystkim o nagłówki pod SEO. Warto również zakończyć treść atrakcyjnym wizualnie oraz contentowo Call to Action (CTA) w celu przyciągnięcia dodatkowych klientów do zakupu produktów z danej kategorii lub karty podarunkowej na prezent.
Zdj 3. Przykładowy opis kategorii Decathlon.
Źródło: Decathlon.
Następnie przejdź do stworzenia wartościowych opisów produktów dla swojego całego asortymentu. Nie muszą one zawsze wyglądać tak samo i mieć standardowego szkicu opierającego się na zaletach i kluczowych cechach, chociaż to bardzo pożądane. W tym przypadku liczy się spełnienie intencji użytkowników – jeśli podasz informacje produktowe zgodne z tym, co liczy się dla internautów, zrobisz dobrą robotę! Przykładem może być serwis eobuwie.
Zdj 4. Serwis eobuwie – wystarczający opis produktu w e-commerce.
Źródło. Strona eobuwie.
Ostatnim krokiem contentowym jest regularne tworzenie wpisów blogowych na długi ogon słów kluczowych. Frazy składające się z więcej niż 3-4 słów są mniej konkurencyjne, a co za tym idzie – łatwiej je wypozycjonować.
Robi tak przykładowo serwis Sephora. Znajdują frazy kluczowe np. w Ubersuggest, posługując się dodatkowo Answer The Public, a następnie tworzą angażujące artykuły tematyczne, które zwiększają zainteresowanie ich ofertą.
Zdj 5. Blog Sephora.
Źródło: Serwis Sephora.
Budowanie widoczności w organic search jest wymagającym zadaniem. Oprócz technicznego SEO, researchu i działań content marketingowych, powinieneś dodatkowo zainwestować w budowanie backlinków. Dzięki temu Twoje treści zaczną stawać się widoczne, a wartość Twojej domeny z punktu widzenia Google będzie regularnie wzrastała. Jednymi z najlepszych sposobów w tym zakresie są:
Jeżeli nie radzisz sobie z konkretnymi aspektami marketingowymi – umów się na konsultację z doświadczoną agencją SEO.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.