Na skróty
Ninja Forms — jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa — umożliwia stworzenie funkcjonalnego i przyjaznego użytkownikowi formularza kontaktowego… bez jakiegokolwiek doświadczenia w projektowaniu interfejsów. W dzisiejszym wpisie zaprezentujemy jej kluczowe funkcjonalności i wyjaśnimy, jak Ninja Forms sprawuje się w praktyce.
Ninja Forms cieszy się dużym uznaniem wśród użytkowników WordPressa — nieprzypadkowo. Pod płaszczykiem prostego, niezwykle intuicyjnego interfejsu kryje multum zaawansowanych narzędzi, przy pomocy których zaprojektujemy formularz kontaktowy o dowolnej strukturze i wyglądzie.
Sercem Ninja Forms jest kreator formularzy, działający na zasadzie drag-and-drop. Kolejne elementy formularza (wtyczka oferuje prawie 30 typów pól) przeciągamy i układamy zgodnie z naszą wizją — bez konieczności pracy z kodem. W podobny sposób możemy decydować o wyglądzie formularza. Oczywiście, programiści także znajdą tu coś dla siebie — Ninja Forms oddaje w nasze ręce również i tryb deweloperski, gdzie znajdziemy bardziej zaawansowane opcje edycji (ukryte w celu uproszczenia interfejsu).
Wszystkie generowane przy pomocy wtyczki formularze są:
Samo Ninja Forms zapewnia także dedykowane wsparcie techniczne, regularne aktualizacje, opcję tłumaczenia formularzy na 26 języków oraz zero ograniczeń co do liczby projektowanych formularzy — nawet w wersji darmowej.
Ninja Forms posiada trzy wersje płatne — Plus (99$), Pro (199$) oraz Elite (499$/rok). Różnią się między sobą nie tylko dostępnymi funkcjonalnościami, ale także priorytetem obsługi technicznej oraz… wysokością zniżek na dodatkowe funkcje. Tak — jeżeli interesuje nas tylko jedna lub kilka spośród płatnych opcji konfiguracji formularza, możemy je wykupić pojedynczo, zamiast decydować się na któryś z kompleksowych pakietów.
Wśród funkcjonalności „premium” znajdziemy m.in.:
i wiele, wiele innych. Pełną listę aktualnie dostępnych add-on’ów znajdziemy na oficjalnej stronie Ninja Forms.
Jak już wspomnieliśmy — zaprojektowanie formularza z pomocą Ninja Forms nie jest dużym wyzwaniem; ani dla agencji marketingowej i specjalistów od web developmentu, ani dla początkującego użytkownika WordPressa.
Po zainstalowaniu wtyczki w WordPressie ukaże nam się okno wyboru szablonu formularza.
Zdj 1. Każdy z presetów możemy dowolnie edytować — mamy także możliwość zaprojektowania formularza „od zera”.
Źródło: Step-by-Step Guide to Add a WordPress Form with Ninja Forms! — Ninja Forms
Po wybraniu idealnego dla naszych potrzeb szablonu przechodzimy od razu do projektowania — przeciągając i upuszczając kolejne elementy tworzymy nasz formularz.
Zdj 2. Kreator Ninja Forms pozostawia nam pełną dowolność co do wyboru pól formularza i ich struktury.
Źródło: Step-by-Step Guide to Add a WordPress Form with Ninja Forms! — Ninja Forms
Voilà — formularz gotowy. Po wszystkim wystarczy go jeszcze zaimplementować na wybranej przez nas stronie — co również nie jest trudne. W edytorze strony lub wpisu wchodzimy w zakładkę „Bloki”, odnajdujemy blok „Ninja Form” i wybieramy zaprojektowany przez nas formularz. Po chwili pojawi się on na stronie — gotowy do działania.
Zdj 3. Aby wdrożyć formularz kontaktowy nie musimy nawet zaglądać do kodu HTML strony.
Źródło: Step-by-Step Guide to Add a WordPress Form with Ninja Forms! — Ninja Forms
Jeżeli zastanawiasz się, jak przygotować podobny formularz przy pomocy innych wtyczek — na przykład Contact Form 7 — piszemy o tym w jednym z naszych wcześniejszych wpisów: „Jak zaprojektować formularz kontaktowy?”
W przypadku formularzy dla sklepów internetowych proces projektowania wygląda dokładnie tak samo — natomiast nieco inaczej przebiega ich wdrażanie.
Jeżeli mamy przygotowany formularz dla karty produktowej — na przykład umożliwiający personalizację zamawianego produktu — możemy posłużyć się wtyczką WooCommerce Ninja Forms Product Add-ons. Ważne: obsługuje ona jedynie formularze z podpiętą opcją płatności.
Z kolei w przypadku formularzy zamówień czy rejestracji nowych użytkowników będziemy musieli skorzystać z opcji integracji Ninja Forms i WooCommerce, oferowanej m.in. przez platformę Zapier. Jej działanie jest proste — w momencie, gdy użytkownik wypełni stworzony w Ninja Forms formularz, WooCommerce automatycznie wykona żądaną akcję — na przykład doda nowego użytkownika do swojej bazy lub utworzy nowe zamówienie.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.