Top wyszukiwania w Google w Polsce w 2023 roku – co było na topie?
3 min
3 min
Na skróty
Polacy wyszukiwali w 2023 roku różnych informacji. Część z nich dotyczyła wydarzeń społeczno-politycznych, część rozrywki, a niektóre ekonomii i finansów. Nie brakowało poszukiwań definicji, kosztów określonych produktów czy prób odpowiedzenia na pytanie „dlaczego?”. Jaki jest tok wyszukiwania w Google w Polsce w 2023 roku? Odpowiadamy!
Zdj 1. Czego Polacy najczęściej szukali w Google w ubiegłym roku?
Źródło: https://pixabay.com/photos/bar-ipad-mockup-business-computer-621033/
Dane dotyczące najczęściej wyszukiwanych elementów w regionach (na świecie, w Europie, a także w konkretnych państwach) Google publikuje cyklicznie, wraz z podsumowaniem rocznym. Przedstawione informacje to nie tylko ciekawostki, ale również dane przydatne do analizy dla firm, umożliwiające dostosowanie swoich treści do preferencji wyszukiwania, spotykanych najczęściej w polskich domach.
Warto pamiętać, że pozycjonowanie stron internetowych oparte jest m.in. na tego rodzaju danych. Agencja marketingowa musi wiedzieć, co jest najpopularniejsze w danym regionie i np. powiązać to z optymalizowaną witryną internetową.
Google podzieliło wyniki wyszukiwania na kilka kategorii tematycznych. Część powiązana jest z branżą rozrywkową, polityczno-społeczną i ekonomiczną. Część to poszukiwanie informacji na temat definicji produktów lub ich parametrów.
Jeżeli chodzi o definicje, to najpopularniejsze w Polsce w 2023 roku były wyniki wyszukiwania na frazy „Co to jest: heksametr, wierutny, serwilizm, populizm”. W „10” najpopularniejszych znajduje się także słowo „referendum” czy „tucznik”.
Najczęściej wyszukiwane tytuły filmów to między innymi „Oppenheimer”, „Barbie”, „Zielona granica” i „Heaven in hell”. W kategorii seriale króluje „Wednesday”, „The last of us” oraz „Ginny & Georgia”.
Jeżeli chodzi o kwestię zadawanych pytań, to tutaj Polacy używają zwrotu „Ile kosztuje?”. Warto o tym pamiętać, bo pozycjonowanie na tę popularną frazę (wraz z nazwą sprzedawanego przez Ciebie produktu) może przynieść wymierne korzyści. Zgodnie z najnowszymi wytycznymi Google, Twoja strona internetowa powinna odpowiadać na zadawane pytania, czyli wskazać wprost – ile kosztuje Twój towar.
O ceny, jakich produktów pytali Polacy? To m.in. wielbłąd, miedź, telefon iPhone 15, kapibara, bilety na koncerty, gra „Diablo 4 oraz frank szwajcarski.
Drugie najpopularniejsze pytanie to „Ile?”. Tutaj również internauci chcą dowiedzieć się np. danych liczbowych na dany temat. Niektóre zapytania są żartem, gdyż użytkownicy wyszukiwarki Google pytali m.in. „Ile lat grozi za zabicie komara”. Pojawiają się też konkretne zapytania np. „Ile cali ma stopa?”.
Inne popularne zapytania to „Co to jest?”, „Co robi?”, „Kiedy?”, „Dlaczego?” czy „Kto to?”. Internauci w 2023 roku w Polsce poszukiwali informacji o referendum, PPK, heksametrze, implozji, zadaniach marszałka Sejmu czy kuratora oświaty, kiedy odbędą się debaty polityczne i premiera kolejnego iPhone oraz dlaczego nie brać udziału w referendum, czy dlaczego nie ma paliwa.
Zdj 2. Niektóre wyniki wyszukiwania Google mogą bardzo zaskakiwać
Źródło: https://pixabay.com/photos/google-www-search-online-seek-485611/
Podkreślmy, że trendy w najczęściej wyszukiwanych frazach zmieniają się bardzo dynamicznie. Mogą mieć związek z bieżącymi wydarzeniami albo z popularnymi produktami. Bardzo prawdopodobne m.in. jest to, że w trendach na 2024 pojawi się sztuczna inteligencja.
To jak bardzo zmieniają się trendy pokazują dane z 2020 roku czy 2022 roku. W 2020 roku najpopularniejsze wyniki wyszukiwania związane były z pandemią koronawirusa. Polacy szukali informacji o chorobie, przepisach prawnych, danych na temat zakażeń oraz artykułów takich jak maseczki czy rękawiczki. Z kolei w 2022 roku najpopularniejsze frazy powiązane były z wojną Rosji z Ukrainą. Głównie chodziło o uchodźców, pomocy, wydarzeniom na froncie czy propagandzie.
Oczywiście, nie wszystkie informacje powiązane są z biznesem. Im więcej jednak wiemy na temat popularnych trendów i postaramy się dopasować optymalizację do ich wyników, tym lepiej nasza strona będzie zoptymalizowana i szybciej znajdzie się na szczytach wyników wyszukiwarek. Warto też śledzić trendy w określonej branży, aby odpowiednio zmodyfikować frazy, na które się pozycjonujemy.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.