Proces podejmowania decyzji zakupowych – jak wygląda?
3 min
3 min
Na skróty
Proces podejmowania decyzji zakupowych jest złożonym mechanizmem, na który składa się wiele czynników wpływających na ostateczny wybór. Zrozumienie tych elementów pozwala lepiej przygotować się do zakupów oraz świadomie unikać błędów. W tym artykule przedstawimy główne etapy oraz czynniki mające wpływ na decyzje zakupowe.
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/positive-dark-skinned-young-woman-man-bump-fists-agree-be-one-team-look-happily-each-other-celebrates-completed-task-wear-pink-green-clothes-pose-indoor-have-successful-deal_273609-42756.jpg?t=st=1718182831~exp=1718186431~hmac=06d7437591148ffbfcb62633c24e54c0c7c9e67dfe1592f70a17f4e1008b5fa0&w=826
Decyzje zakupowe można podzielić na kilka podstawowych typów, z których każdy charakteryzuje się innym stopniem zaangażowania oraz ryzyka. Są to m.in.:
Proces podejmowania decyzji zakupowych dzielimy na pięć kluczowych etapów. Każdy z nich jest istotny i wymaga od konsumenta różnego rodzaju działań oraz rozważań.
Pierwszy etap, w którym konsument uświadamia sobie potrzebę posiadania danego produktu lub jej brak. Może to wynikać z codziennych doświadczeń czy też nagłej potrzeby.
Po zidentyfikowaniu potrzeby, konsument zaczyna zbierać informacje na temat możliwych rozwiązań. Wykorzystuje do tego różne źródła (np. internet, opinie znajomych czy reklamy). Dla przykładu, decydując się na pozycjonowanie strony internetowej, powinieneś oprzeć swoją uwagę o opinie klientów, jakość ofert oraz cennik.
Zdj 1. Poszukiwanie informacji w Google na temat kosmetyków ekologicznych.
Źródło: www.google.com.
Konsument porównuje różne opcje, analizując ich cechy, ceny oraz korzyści. Na tym etapie ważne są także recenzje i rekomendacje innych użytkowników.
Na podstawie zgromadzonych informacji konsument dokonuje wyboru i decyduje się na zakup konkretnego produktu lub usługi.
Klient ocenia, czy podjęta decyzja była słuszna. Pozytywne doświadczenie wzmacnia zaufanie do marki, natomiast negatywne może prowadzić do zniechęcenia i zmiany preferencji przy kolejnych zakupach.
Zdj 2. Opinie od klientów na temat usług agencji Semcore.
Źródło: www.google.com.
Unikanie złych decyzji zakupowych wymaga świadomego podejścia oraz zastosowania kilku praktycznych zasad:
Warto także korzystać z dostępnych narzędzi i zasobów (np. internetowe porównywarki cen, recenzje ekspertów oraz fora dyskusyjne), gdzie inni użytkownicy dzielą się swoimi doświadczeniami. Świadome podejście do zakupów pozwala uniknąć wielu rozczarowań i niepotrzebnych wydatków.
Zdj 3. Negatywna opinia na temat jednej z firm IT.
Źródło: www.google.com.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.