Czym jest Skeleton Screen na stronach internetowych?
3 min
3 min
Na skróty
Satysfakcja związana z użytkowaniem stron internetowych wiąże się nie tylko z kwestiami dotyczącymi wygody, wyglądu czy kwestiach wszechstronności. Użytkownicy zwracają też ogromną uwagę na czas ładowania strony internetowej i moment ładowania witryny. Skeleton Screen pomaga w istotny sposób poprawiać wydajność witryny internetowej. Co warto wiedzieć o tej technologii?
Zdj 1. Chcesz poprawić wartości użytkowe strony internetowej? Wykorzystaj Skeleton Screen
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/computer-laptop-keyboard-notebook-5078696/
Co ciekawe, proces ładowania strony internetowej może być postrzegany subiektywnie. Mało kto dokładnie analizuje, jak długo wczytują się kolejne elementy witryny. Jeżeli odbiorca treści ma wrażenie, że witryna ładuje się błyskawicznie, nie przeszkadzają mu drobne opóźnienia. Właśnie pod tym kątem istotny jest tzw. Skeleton Screen. Znacznie wpływa na UX strony.
Skeleton Screen UX to technika projektowania witryny internetowej pod kątem user experience i web usability. Zwiększa swobodę postrzegania wydajności strony. Technologia (zwana także ekranem szkieletowym) polega na prostym zwizualizowaniu interfejsu użytkownika i wczytywaniu zduplikowanego, pozornego ekranu, przypominającego docelową stronę internetową.
Do czego służy Skeleton Screen? Umożliwia on poprawienie postrzegania wydajności aplikacji lub strony internetowej pod kątem użytkowym. To pewnego rodzaju skuteczna gra pozorów. Sprawia, że proces wydajności jest z punktu widzenia użytkownika bardziej efektywny, niż ma to miejsce w rzeczywistości. To koncepcja, która jest szeroko stosowana przez największe portale na świecie, a pierwszy na szeroką skalę wprowadził ją Facebook.
Warto wskazać, że Skeleton Screen to dynamiczne i skuteczne narzędzie, które do skrócenia odczuwalnego czasu oczekiwania użytkownika. Wykorzystywany jest do skupienia uwagi odbiorcy treści na określonych momentach ładowania elementów strony internetowej i zduplikowanym obrazie strony.
To sprawia, że użytkownik nie widzi np. elementów, które ładują się dłużej, a na samym początku zaczyna skupiać uwagę na wczytanych już funkcjach. W ten sposób poprawia satysfakcję użytkownika witryny internetowej, ogranicza frustrację dotyczącą pełnego załadowania strony, ale też przekłada się na pełną wartość użytkowania witryny internetowej.
Zdj 2. Każdy ekran szkieletowy przypomina ten, który jest docelowym interfejsem użytkownika
Źródło: https://www.flickr.com/photos/scriptingnews/3827178360
To oznacza, że odbiorca witryny od początku może korzystać z najważniejszych funkcji użytkowych witryny internetowej. Jak to się dzieje? Cały Skeleton Screen zawiera pliki CSS i JavaScript sprawiające, że procesy implementowania funkcjonalności strony internetowej wygląda dobrze na każdym urządzeniu. Ekran szkieletowy optymalizuje witrynę do urządzenia, a dzięki temu może szybko wydobyć z niej to, co jest najważniejsze.
W praktyce trudno dziś mówić o dopasowaniu strony internetowej do potrzeb UX bez wdrożenia Skeleton Screen. To ekran szkieletowy jest kluczowym elementem w procesie rozwijania pełnego interfejsu użytkownika.
Jak wdraża się Skeleton Screen? Projektant odpowiadający za realizację witryny musi uwzględnić, jakie elementy pustego szablonu powinny ładować się priorytetowo po jego otwarciu. Następnie wdraża się technologie JavaScript, HTML i CSS. Cały Skeleton Screen musi być jak najlepszym odwzorowaniem docelowego interfejsu. Ekrany szkieletowe można generować za pomocą specjalistycznych aplikacji, wśród których wymienimy m.in. React Loading Skeleton czy Vue Skeleton Screens.
W momencie, gdy użytkownik wpisuje adres URL strony, najpierw ładuje się ekran szkieletowy, a dopiero w jego tle wczytuje się właściwa część interfejsu. Poszczególne elementy stają się funkcjonalne, a niezorientowany odbiorca nie jest w stanie rozpoznać, że to Skeleton Screen wczytał się po otwarciu witryny. Dzięki temu nie odrzuci strony internetowej ze względu na zbyt długi czas ładowania i pozostanie na niej, co przekłada się na utrzymanie użytkownika w dłuższej perspektywie.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.