Affiliate manager – kto to jest?
3 min
3 min
Na skróty
Marketing afilacyjny to popularny sposób promowania produktów i usług. Do swojej strategii wdrażają go liczne firmy z rozmaitych branży, które chętnie współpracują z osobami mającymi dużą grupę odbiorców w sieci (m.in. blogerzy i influencerzy). Pieczę nad całym procesem sprawuje nie kto inny, jak affilate manager. Kim jest, co wchodzi w zakres jego obowiązków i jakie umiejętności trzeba posiadać, żeby móc wykonywać ten zawód? Odpowiadamy.
Marketing i afiliacja to połączenie, które od lat cieszy się dużą popularnością. Chętnie stosują je rozmaite firmy, w celu promowania swoich produktów lub usług, ale również osoby, poszukujące dodatkowego źródła dochodu.
Jest to popularna i skuteczna zarazem forma współpracy, która nosi nazwę programu afilacyjnego lub programu partnerskiego. Na czym polega ta kooperacja? Otóż wydawca, promując w swoim serwisie produkty czy usługi reklamodawcy i przyczyniając się do ich sprzedaży, otrzymuje z tego tytułu prowizję. Reklamodawca zaś zyskuje, ponieważ wzrasta sprzedaż jego towarów. To niemal idealna sytuacja, dająca wymierne korzyści każdej ze stron.
Wiedząc już, czym jest marketing afiliacyjny, warto także poświęcić uwagę osobie, która jest za niego odpowiedzialna Tu pora na kolejny termin, jakim jest affiliate manager. Co to znaczy?
Affiliate Manager to osoba, która w imieniu reklamodawcy zarządza współpracami z wydawcami. Taki specjalista odgrywa bardzo ważną rolę w budowaniu skutecznych relacji z partnerami afilacyjnymi. Ponadto jego rolą jest również maksymalizacja efektywności programu partnerskiego, stanowiącego jeden z istotnych elementów globalnej strategii marketingowej firmy.
Zakres obowiązków managera ds. afiliacji dotyczy ogólnie pojętego zarządzania projektami, związanymi z programami partnerskimi. Jest to osoba, która odpowiada za procesy wdrażania, rekrutuje nowych partnerów oraz upewnia się, że kampanie są dobrze targetowane. Wyszczególniając jednak konkretne zadania, składające się na zakres obowiązków affiliate managera, wyróżnić można:
To główne zadania, z którymi na co dzień musi mierzyć się affiliate manager. Oczywiście zakres obowiązków takiego specjalisty może nieco się różnić, w zależności od firmy, dla jakiej pracuje. Jest to wymagająca profesja, a osoby trudniące się tym zawodem muszą dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami, aby jej sprostać.
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/uruchomienie-biznes-ludzie-studenci-849804/
Z uwagi na to, że od affiliate managera w dużej mierze zależy skuteczność kampanii promocyjnej, musi być on odpowiednio przygotowany do wykonywania tej profesji. Najważniejsze kwalifikacje i wymagane umiejętności na tym stanowisku, to:
Manager ds. afiliacji, który posiada wyżej wymienione umiejętności i kwalifikacje, to osoba, która jest w stanie skutecznie zarządzać programem partnerskim. Dzięki temu firma, która reprezentuje, może osiągać wyznaczone cele i co za tym idzie – rozwijać się.
Autor: Anna Brysz