Card Sorting w UX (sortowanie kart) – jakich wytycznych należy przestrzegać?
3 min
3 min
Na skróty
Czy słyszałeś kiedyś o metodzie badawczej w UX (ang. User Experience) określanej jako sortowanie kart? Czy chcesz dowiedzieć się, jak ona działa oraz w jaki sposób użytkownicy organizują informacje? Poniżej znajdziesz podstawową wiedzę na ten temat. Poznasz także nasze porady dotyczące wspomnianej metody.
Card Sorting UX jest metodą badawczą. Stosuje się ją w procesie projektowania doświadczeń użytkownika. Ma ona na celu zrozumienie, jak ludzie grupują informacje. Jakie relacje widzą między różnymi elementami treści.
Przykładem takiego badania może być UX Card Sorting dla sklepu, który sprzedaje odzież. Można dać uczestnikowi zestaw kart oznaczonych jako:
Następnie uczestnik badania może umieścić bluzy oraz rękawice w kategorii oznaczonej jako Góry, a paski oraz szelki w kategorii oznaczonej jako Akcesoria. W przypadku większej próby da się określić, gdzie potencjalny użytkownik sklepu szukałby konkretnych produktów.
Zdj. 1. Przykład Card Sorting
Źródło: https://www.nngroup.com/articles/Card-Sorting-definition/
Iga Mościchowska oraz Barbara Rogoś-Turek w swojej książce — Badania jako podstawa projektowania UX — mówią o różnych rodzajach sortowania kart.
Zdj. 2. Badania jako podstawa projektowania User Experience
Źródło: https://ksiegarnia.pwn.pl/Badania-jako-podstawa-projektowania-user-experience,309854241,p.html?srsltid=AfmBOoq0T01nNmEbA3EbkFMCcLdV8Qo4t6uCgFH5NAQXhI5cXRmzMbNH
Wyróżnić warto więc sortowanie kart UX:
wolna lista.
W przypadku bezpośredniego badacze mają osobisty kontakt z uczestnikiem. Zdalne oznacza wykorzystanie do sortowania aplikacji komputerowej. Jakościowe to możliwość otwartej wypowiedzi — ma na celu głębokie zrozumienie. Ilościowe z kolei ogranicza się do podesłania badanym linków do ćwiczenia. Rezultat badania jest policzalny.
Indywidualne natomiast oznacza spotkanie z jedną osobą, którą można dokładnie dopytać o spostrzeżenia oraz porozmawiać na temat wykonywanych zadań. Badania w grupach tworzy kilka osób, które razem tworzą strukturę.
Sortowanie zamknięte oznacza przyporządkowanie gotowych nazw do predefiniowanych kategorii. Sortowanie otwarte z kolei daje uczestnikom możliwość samodzielnego zaproponowania podziału i nazwy.
Wolna lista ma często charakter ogólnego zarysowania koncepcji na produkt. Opowieści na temat tego, co będzie częścią strony internetowej. Rolą uczestników jest natomiast wybranie, który element, w jaki sposób nazwać i jak pogrupować poszczególne sekcje.
Sortowanie kart UX rozpoczyna się od zdefiniowania celu. Zazwyczaj skupia się on na optymalizacji architektury informacji lub sprawdzeniu intuicyjności układu treści. Następnie zespół szykuje karty wykorzystywane podczas badania. Każda z nich zawiera pojedynczy element lub pojęcie.
W dalszej kolejności trzeba zrekrutować uczestników. Powinni oni reprezentować odbiorców projektowanej usługi lub produktu. Aby wyniki były wiarygodne oraz użyteczne, ich liczba może się różnić w zależności od metody badawczej oraz zasobów.
W trakcie badania uczestnicy dostają instrukcje, jak postępować. Następnie otrzymują zestaw kart i muszą je pogrupować w sposób, który wydaje im się najlogiczniejszy. Po zakończeniu sesji trzeba zebrać dane i je przeanalizować.
Przede wszystkim:
Największą wagę przywiąż jednak do doboru odpowiedniej grupy badawczej. Zaproszenie na sortowanie kart UX zupełnie losowych uczestników może zaburzyć Ci wynik ćwiczenia. Zastanów się więc, do jakiej grupy docelowej kierujesz swoją ofertę. Dobre agencje SEO także wykorzystują tego typu badania w swojej pracy.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.