UX

UX onboardingowy, który działa – jak zaprojektować pierwsze 30 sekund interakcji na stronie lub w sklepie?

3 min czytania
UX onboardingowy, który działa – jak zaprojektować pierwsze 30 sekund interakcji na stronie lub w sklepie?

Chcesz zachęcić użytkowników do korzystania z Twoich produktów lub usług? Musisz od początku zadbać o dobre wrażenie. Już kilka sekund może sprawić, że klient zdecyduje się na zakupy w prowadzonym przez Ciebie e-sklepie lub zamówienie wykonywanej przez Ciebie usługi. Ogromny wpływ na skuteczność takiego działania ma pierwsze 30 sekund onboardingowego UX. W jaki sposób projektować witrynę, aby zachęcić użytkownika do interakcji?

UX onboardingowy, który działa – jak zaprojektować pierwsze 30 sekund interakcji na stronie lub w sklepie?

Zdj 1. W jaki sposób wdrożyć skuteczny onboardingowy UX?

Źródło: https://pix4free.org/assets/library/2024-11-05/originals/employee-onboarding.jpg

Pierwszym elementem prowadzenia działań marketingu internetowego jest przyciągnięcie użytkownika. Pozycjonowanie w Google (SEO) i reklamy typu CPC lub CPM pomogą zachęcić potencjalnego klienta do wejścia na daną stronę. Nie wpływają jednak znacznie na sam proces decyzyjny odbiorca. Tu konieczne są działania UX. 

Onboarding UX – co to takiego?

UX (user experience) to budowanie witryny internetowej w taki sposób, aby odpowiadała ona na oczekiwania użytkowników. Chodzi m.in. o prostotę obsługi, bezpieczeństwo płatności czy szybkość dokonywania zakupu. Jeżeli przyciągnąłeś klienta na stronę internetową, kluczowy na rzecz zwiększenia współczynnika konwersji (zamówienia produktu lub usługi) może być onboarding UX. Co to takiego?

UX onboarding to proces zwany „wprowadzeniem użytkownika”. Odnosi się do sekwencji kolejnych kroków, które musi podjąć nowy użytkownik, aby w pełni korzystać z funkcjonalności witryny internetowej. User onboarding w formie UX kontroluje odczucia nowego użytkownika w trakcie poruszania się po stronie internetowej.

Dlaczego pierwsze 30 sekund interakcji użytkownika jest tak ważne?

User onboarding dla strony internetowej to zwykle pierwsze 30 sekund od momentu zatwierdzenia rejestracji. Wyobraź sobie sklep internetowy, który wymaga od użytkownika rejestracji, aby udostępnić mu wszystkie funkcje. Sklep na pierwszy rzut oka wygląda na godny zaufania. Klient zakłada konto, zatwierdza swój mail i dostaje dostęp do pełnego panelu klienta.

Zobacz  Logo i logotyp - różnice

W tym momencie pierwsze 30 sekund decyduje, czy użytkownik zdecyduje się na zakupy, czy zrezygnuje z korzystania z danego sklepu. Jeżeli klient nie będzie rozumiał, jak funkcjonuje strona i jak ją obsługiwać, proces zakupu będzie wzbudzał jego podejrzenia, a wyszukiwarka produktów nie spełni jego oczekiwań – po prostu zaniecha dokonania zakupu, mimo że produkt lub usługa oferowane przez Twoją firmę będą dla niego atrakcyjne.

Onboarding UX wpływa więc na współczynnik konwersji, zaufanie nowych klientów do marki, buduje relacje z użytkownikiem i pozwala klientowi na dokonanie szybkiego zakupu, już od momentu rozpoczęcia przygody z daną marką.

UX onboardingowy, który działa – jak zaprojektować pierwsze 30 sekund interakcji na stronie lub w sklepie?

Zdj 2. Trzymaj się zasad skutecznego onboardingu

Źródło: https://www.flickr.com/photos/siriomi/30438067036 

Na co zwrócić uwagę, projektując user onboarding?

Onboarding UX to element user onboarding, czyli szerzej pojętego procesu wprowadzenia nowych użytkowników, w celu zachęcenia ich do współpracy z marką. Przykładem tego typu działań dla sklepów internetowych mogą być np. wirtualne wycieczki po platformie e-commerce, które pokazują jej możliwości. Ważne, aby działania onboarding UX wdrożyć szybko, tłumacząc klientowi, jak ma poruszać się po stronie. Jakie powinny być działania tego typu dla sklepów internetowych?

  • Jasne wskazówki, podpowiedzi – na stronie powinny szybko pojawić się wskazówki dotyczące logowania, pierwszych zakupów, wyszukiwania produktów itd.
  • Personalizacja potrzeb – klient powinien wskazać, jakie kategorie produktów go interesują. Na tej podstawie dobrze jest podpowiedzieć mu, gdzie znajdzie określony towar lub usługi. 
  • Prosty w obsłudze interfejs – 30 sekund po logowania klient powinien wiedzieć, w jaki sposób dokonać zakupów na stronie internetowej lub zamówienia usługi. Im łatwiejsza jest obsługa witryny, tym lepiej dla relacji z klientem.
  • Dostęp do tutoriali w przystępnej formie – dobrze, jeżeli użytkownik może korzystać z przystępnych tutoriali, które objaśnią, w jaki sposób np. dokonywać efektywnych zakupów lub otrzymać dodatkowe rabaty.
  • Wsparcie w postaci BOK – wskazane jest, aby Biuro Obsługi Klienta było czynne przez cały czas, najlepiej obsługiwane przez realnych pracowników. Jeżeli nie jest to możliwe, ustaw BOK na bazie sztucznej inteligencji.
Zobacz  Zasada 60-30-10: jak harmonijnie łączyć kolory w identyfikacji marki?

Prawidłowo wdrożony onboarding UX i contextual help (czyli bieżące wsparcie użytkownikowi, kiedy on go potrzebuje) pomoże pozyskać nowych klientów w efektywnej formie. Przy dobrze zorganizowanym SEO, efekty pojawią się naprawdę szybko.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy