Pozycjonowanie zagraniczne i sklep internetowy – czy warto?
3 min
3 min
Na skróty
Pozycjonowanie zagraniczne pozwala osiągnąć dobrą pozycję w rankingu w innych krajach, np. USA, Anglii, Szwecji, przy założeniu, że to właśnie tam będziesz chciał kierować swoją witrynę i produkty. Nie jest to zadanie proste i szybkie, wymaga wiele czasu i pracy, a także wiedzy z optymalizacji na zagranicznym rynku. By przyniosło oczekiwane efekty trzeba przeanalizować nie tylko polską wersję strony i konkurencję, ale także w państwie, w którym chcemy sprzedawać swoje usługi. Do tego przyda się audyt SEO, który zbierze wiele przydatnych informacji, pomoże określić profil i preferencje klienta, a także przygotuje dane pod konkretną optymalizację. Jeśli uda nam się to wszystko zebrać i połączyć w całość, kampanie będą przemyślane, a frazy dopasowane do oferty oraz trendów – strony będą nie tylko widoczne dla wyszukiwarek, ale również znajdą się na zadowalających nas pozycjach w rankingu. To przyciągnie ruch do naszej witryny, a także i nowych klientów.
Po pierwsze powinniśmy zadać sobie pytanie czy chcemy wejść na rynek zagraniczny i na jaki? Czy będzie to Anglia, Stany, Szwecja, czy może Czechy? Taka ekspansja na pewno jest kosztowna, dlatego kolejno powinniśmy wiedzieć, czy jesteśmy przygotowani finansowo na rozszerzenie działalności na inne kraje, czy będziemy mogli zapewnić wysyłkę produktów i czy w ogóle nasz produkt będzie się sprzedawał. Odpowiedni research sprawdzi się na tym etapie najlepiej, zarówno jeśli chodzi o zainteresowanie produktami, które chcemy oferować; o konkurencję, z którą przyjdzie nam się mierzyć; jak i kluczowymi słowami, odpowiednimi dla zagranicznego pozycjonowania. Wskazówką, na jaki rynek powinniśmy się udać, mogą być wyniki z wejść na naszą stronę – porównanie gdzie mamy zainteresowanie innych osób, kto u nas kupuje bądź chce kupić. Na tym nie musi jednak bazować ostateczna decyzja. Jeśli jednak ją podejmiemy, powinniśmy od razu podjąć działania z optymalizowaniem zagranicznego SEO sklepu.
Przygotowanie odpowiedniej wersji językowej to jedna kwestia, o której w dalszej części będziemy mówić, jednak najpierw powinniśmy się skupić na aspektach technicznych witryny. Musimy podjąć takie działania, by była ona widoczna w wyszukiwarkach na rynku zagranicznym, nie tylko na naszym podwórku. Wybór domeny jest kluczowy, jeśli nie posiada zaplecza linków, czeka nas sporo pracy, by przekonać wyszukiwarkę o wartościowości naszej strony. Powinna mieć końcówkę np. co.uk czy .it, w zależności od kraju, dzięki czemu ułatwi interpretację danej wersji językowej. W niej również pomogą hreflangi oznaczając w kodzie kraj i język, zwłaszcza jeśli jest ich więcej. Możemy też zdecydować w jakim kraju jakie wersje językowe będą dostępne.
Następnym krokiem będzie planowanie, czyli research słów i fraz kluczowych dla zagranicznego seo strony oraz tworzenie strategii, która pomoże nam w dalszych działaniach. Dzięki wyszukiwaniu, jakie frazy potencjalni klienci wpisują i jakich produktów szukają w danej kategorii możemy łatwiej dopasować słowa klucze. Wykorzystane przy tworzeniu contentu ułatwią pisanie, ale też nakierują odpowiednie osoby do odwiedzenia naszej strony.
Jeśli chodzi o content, tworzenie treści w odpowiednim języku (dopasowanym do odbiorcy) będzie bardzo istotne dla pozycjonowania zagranicznego. Możemy zarówno od razu napisać nowe teksty, albo tłumaczyć swój sklep z języka polskiego. Trzeba jednak wtedy uważać, by dokładnie wszystko przetłumaczyć. Omawialiśmy ten temat dokładniej w tekście o tym, jak robić pozycjonowanie międzynarodowe. By nie powodować problemów z wyszukiwarką, która mogłaby źle zinterpretować języki, musimy pamiętać o tłumaczeniu również i adresów url.
Po wdrożeniu wszystkich aktualizacji, optymalizacji oraz innych składowych procesu zagranicznego SEO dla sklepu, nie zapominajmy o analizie. Podobnie, jak w przypadku polskiej witryny nie możemy pozostawić sklepu samemu sobie. Jeśli mamy już odpowiednie wersje językowe i budujemy widoczność, walcząc z konkurencją, która zawsze będzie nas ścigać bądź będzie przed nami. To proces długofalowy, dlatego istotna jest systematyczna analiza danych: na co reagują użytkownicy, co powoduje ruch na witrynie, jakie produkty są oglądane, a jakie sprzedawane, jakie frazy wpisują. Następnie mając przygotowany raport możemy zająć się wdrożeniem koniecznych zmian, naniesieniem poprawek i optymalizacją. I tak w kółko, by podwyższać efekt i by pokazywać wyszukiwarce, że na naszej stronie coś się dzieje.
Jeśli zadałeś sobie wcześniej pytanie, czy warto i czy masz kapitał, by inwestować w działania na rynku zagranicznym i odpowiedź była twierdząca, my odpowiadamy, że warto zająć się zagranicznym pozycjonowaniem strony. Dzięki temu będziesz mieć o wiele większe szanse na to, by wybić się wśród konkurentów i zaistnieć na obcym gruncie. Jeśli zależy Ci na ruchu oraz sprzedaży, powinieneś rozważyć pomoc profesjonalnych marketingowców czy agencji SEO, bo działanie na własną rękę, w tym temacie, może być nieco bardziej skomplikowane. I przede wszystkim – uzbrój się w cierpliwość, z dnia na dzień niewiele się zmieni, ale systematyczne działania po jakimś czasie pokażą pierwsze rezultaty.