Koszt narzędzi do pracy SEO – czy na pewno opłaca Ci się samemu pozycjonować?
3 min
3 min
Na skróty
W sieci dostępne są setki darmowych narzędzi do samodzielnego pozycjonowania strony. Czy korzystanie z nich da takie same efekty jakie może zapewnić Ci agencja? Jaki jest faktyczny koszt pozycjonowania wewnątrz organizacji?
Umiejętne zarządzanie kosztami i rezygnowanie z niepotrzebnych działań to dobre praktyki w każdym biznesie. Zastanawiając się nad wdrożeniem działań SEO wewnętrznie, wiele osób ma nadzieję, że do osiągnięcia satysfakcjonujących wyników wystarczy przejść szybkie szkolenie i korzystać z darmowych narzędzi. Takie prowadzenie działań SEO jest na pewno lepsze niż całkowite ignorowanie tematu, ale nie wykorzysta wszystkich dostępnych możliwości.
Bardzo często można spotkać się z mylnym przekonaniem, że narzędzia sprawdzające stopień optymalizacji strony oraz szczegółowo analizujące jej pozycje w wyszukiwarce są darmowe. Niektóre narzędzia, jakie mogą pomóc rozwiązać podstawowe błędy możesz użytkować bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Część nieścisłości wpływających na pozycjonowanie zauważysz nawet bez zaglądania do panelu administratora strony. Jest to jednak bardzo powierzchowny audyt. Jeśli Twoje działania w internecie mają być skuteczne, konieczna jest dobra analiza jak najlepszej jakości danych. Im lepiej wiesz o tym, jak działa strona, jakie ma mocne i słabe strony, tym lepiej dostosowane rozwiązanie jesteś w stanie wprowadzić. Pozwoli to monitorować Tobie realne efekty, jakie uzyskujemy po każdej modyfikacji. Darmowe narzędzia od Google to duże wsparcie, jednak bez dodatkowych, które umożliwiają dokładną analizę konkurencji oraz weryfikację różnorodnych wskaźników, nie uda Ci się osiągnąć top10.
Agencje zajmujące się pozycjonowaniem profesjonalnie oprócz powszechnych, darmowych narzędzi SEO zapewnianych przez Google, takich jak między innymi: Google Trends, Google Ads czy Google Search Console, wykorzystują także profesjonalne, płatne rozwiązania zapewniające bardziej szczegółową analizę. Korzystanie z licencji na takie oprogramowanie jak np. Ahrefs, SEMRush czy np. Brightedge pozwala bardzo dokładnie i szybko sprawdzić każdy element wpływający na pozycję witryny w wyszukiwarce. Dzięki nim możemy zbadać jakość linków, które kierują do naszej strony, przeanalizować frazy, a także (jeśli pozycjonujemy stronę na kilka krajów) sprawdzić, jak wypadamy na tle innych serwisów na danym rynku. Koszt pojedynczego narzędzia to, w zależności od wybranej licencji, od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie.
Chcąc korzystać ze wszystkich narzędzi zapewniających najlepszą, możliwą analizę danych trzeba będzie wykupić kilka licencji. Profesjonalne narzędzia SEO mogą dostarczyć bardzo dobrych wyników, jednak trzeba pamiętać, że nie wykonają za nas całej pracy. Oprócz uzyskania dostępu do narzędzia, konieczne będzie ciągłe analizowanie generowanych przez nie raportów. Ponadto trzeba mieć odpowiednią wiedzę i doświadczenie, aby wiedzieć jakie dane analizować i jak je czytać. Kurs SEO nie wystarczy do tego, aby być profesjonalnym pozycjonerem. Specjaliści, którzy potrafią osiągać najwyższe pozycje, cały czas się kształcą, śledzą trendy i zwiększają swoją wiedzę. Testują również nowe rozwiązania łącząc analitykę z umiejętnościami i pomysłami. Wnioski wyciągnięte z jednego miejsca powinny być porównywane z innymi informacjami zebranymi na przykład w darmowych systemach. Wszystkie te obszary są ze sobą połączone. Nawet najlepsze czy najdroższe narzędzie nie przyniesie nam efektów, jeśli na podstawie uzyskanych informacji nie będziemy w stanie wprowadzać ulepszeń na stronie.
Chcąc w pełni wykorzystać możliwości pozycjonowania, konieczne będzie wyznaczenie w strukturze organizacji pracownika, którego obowiązkiem będzie analiza danych i wdrażanie koniecznych zmian.
Stworzenie miejsca pracy to dodatkowy koszt, ale może okazać się, że kwota jaką zapłacimy za narzędzia do odpowiedniego pozycjonowania będzie wyższa niż wynagrodzenie zatrudnionej osoby. Jak to możliwe? W przypadku agencji SEO koszty kupowanych narzędzi są dzielone na kilku lub kilkunastu klientów. Firmy zajmujące się pozycjonowaniem podpisują długofalowe umowy z dostawcami oprogramowania lub korzystają z najwyższy i najbardziej opłacalnych licencji. Koszty uzyskania pojedynczego dostępu są dla nich dużo mniejsze niż dla nas, kiedy zdecydujemy się na pełną wersję programu dla jednego użytkownika.
Pozycjonowanie wewnętrzne jest możliwe. Chcąc je stosować na swojej strony, musimy poświęcić dużo czasu na nauczenie się pracy na wybranym narzędziu, a następnie weryfikacji treści jakie możemy za jego pośrednictwem uzyskać. Jest to wykonalne, a przy odpowiednim szkoleniu na pewno uda się nam samodzielnie uzyskać zadowalające efekty. Trzeba jednak pamiętać, że analiza, sprawdzanie i wprowadzanie zmian w obszarze SEO i SEM to praca na pełen etat. Skupiając się na przeszkoleniu zespołu z narzędzi do pozycjonowanie wykorzystujemy czas, który moglibyśmy poświęcić na to, co jest dla naszego biznesu kluczowe np. opracowywanie nowych produktów, testowanie tkanin, materiałów czy nowych możliwości sprzedaży. Zlecenie działań SEO na zewnątrz może nie tylko być dla nas bardziej opłacalne kosztowo, ale przede wszystkim uwolni nas od kolejnego obowiązku jakim jest nieustanne sprawdzanie i ulepszanie pozycji naszego serwisu w indeksie wyszukiwarki.