Na skróty
Jak zapewne wiesz, za skrótem UX kryją się słowa User Experience. Termin ten określa doświadczenia użytkownika związane z wykorzystaniem konkretnego produktu, usługi, aplikacji, czy strony internetowej. Skupimy się na UX pod kątem witryn oraz sklepów e-commerce. Czy warto inwestować w user experience oprócz wdrażania pozycjonowania? Na jakie efekty można liczyć? Czy to się w ogóle opłaca?
Najpierw przypomnijmy, po co dbać o UX na stronie internetowej. Odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana witryna, której projekt jest kompleksowy oraz przemyślany, przyciągnie użytkownika na dłużej i pozwoli mu czerpać satysfakcję. Jeżeli UX stoi na wysokim poziomie, internauta będzie zadowolony z korzystania ze strony, czy sklepu. W efekcie być może dokona zakupu lub zrealizuje inny cel, na przykład zapisze się do newslettera, lub wykona połączenie, bądź wypełni formularz kontaktowy. Oczywiście zadbanie o UX to nie wszystko. Poprawnie działająca strona, która jest user friendly, nie daje gwarancji sukcesu. To tylko jedna z wielu składowych.
Nie ulega wątpliwości, że witryny nieprzywiązujące uwagi do kwestii user experience posiadają niewykorzystane możliwości i po prostu tracą (pieniądze, czas, konwersję, ruch). Dlaczego? Po co dba się o UX? Witryna, która została odpowiednio zaprojektowana, powinna być wartościowa i użyteczna. Takie miejsca są cenione przez użytkowników, szczególnie że od lat w sieci rośnie ilość spamerskich witryn i bezwartościowych treści pod SEO. Korzystanie oraz poruszanie się po stronie musi dawać użytkownikowi satysfakcję. Brak optymalizacji pod UX może sprawić, że pojawi się wiele błędów, niedociągnięć, lub przeglądanie witryny będzie po prostu nudne i tym samym mało przyjemne. W przypadku e-commerce nierzadko zdarza się, że mimo atrakcyjnej polityki cenowej użytkownicy niechętnie robią zakupy i szybko „ewakuują się” do sklepu konkurencji. Powodem takiego zachowania może być między innymi fakt, iż witryna nie jest przyjazna dla internauty. Trudno przywołać wszystkie błędy, można popełnić podczas projektowania, jednak najpopularniejsze to:
Po co UX na stronie? Witryna będąca user friendly to szereg bardzo ważnych korzyści. Jakie dokładnie atuty niesie za sobą to rozwiązanie? Zaraz je poznasz.
Nie zastanawiaj się długo nad tym, czy warto dbać o UX. To obowiązkowy element niemal każdej strony internetowej. Jeżeli zadbasz o user experience, przy sprzyjających warunkach możesz liczyć na lepszą konwersję oraz niższy współczynnik odrzuceń. Jeżeli rozważasz pozycjonowanie strony internetowej (SEO) i zastanawiasz się, czy warto dbać przy okazji o UX, to musisz również wiedzieć, czym jest SXO.
Search Experience Optimization (czyli wcześniej wspomniane SXO) to optymalizacja doświadczenia użytkownika. Nic nie mówi Ci ten termin? Spokojnie, już spieszymy z wyjaśnieniem. Ta technika łączy dwa niezwykle ważne elementy z zakresu marketingu: SEO oraz UX. W efekcie, stosowanie SXO, daje nie tylko wyższe pozycje w wyszukiwarce i zwiększa ruch organiczny, ale przy okazji pozwala użytkownikom cieszyć się zawartością witryny, co wzmaga poziom konwersji, redukując współczynnik odrzuceń i jednocześnie wydłużając czas sesji.
Czy warto dbać o UX? Oczywiście, że tak! Jeżeli jednak chcesz kompleksowo podejść do swojej strony internetowej, aby jak najszybciej osiągać satysfakcjonujące wyniki, dobrym rozwiązaniem będzie wdrożenie SXO. Możesz samodzielnie szkolić się w tym zakresie lub skorzystać z usługi profesjonalistów. Wybór należy do Ciebie.
Wiele osób błędnie wykorzystuje skróty UX oraz UI zamiennie, tak jakby znaczyły dokładnie to samo. User experience oraz user interface to dwie kompletnie różne techniki projektowania, które odpowiadają za odrębne elementy. Specjalista dbający o UX często współpracuje z fachowcem działającym w zakresie UI, natomiast oba stanowiska mają nieco inne zadania. Ich wspólny mianownik, to dbanie o interes użytkownika. Profesjonalne agencje projektujące strony internetowe, czy aplikacje, (a także firmy typu software house) najczęściej w swoim zespole posiadają designerów z zakresu UX oraz UI.
Obowiązki specjalisty UX to między innymi projektowanie interakcji, optymalizacja struktury strony, ułatwianie dostępu do niektórych funkcji, badanie satysfakcji i skuteczności. Celem designera pod user experience jest ułatwienie użytkownikowi osiągnięcie konkretnego celu. Dodatkowo „przygoda” związana z użytkowaniem strony lub aplikacji musi być satysfakcjonująca.
Nieco inaczej wygląda praca UI designera. Specjalista odpowiada za dobieranie kolorystyki witryny, czcionek, bardzo często także grafik i animacji. Można powiedzieć, że UI designer odpowiada za to, co widzi użytkownik, natomiast UX designer bardziej skupia się na zachowaniach internauty. Oczywiście w każdej firmie zakres obowiązków takiego specjalisty będzie nieco inny. Należy jednak mieć na uwadze, że UX oraz UI to dwa różne zagadnienia.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.