Webmaster Guidelines – dlaczego każdy pozycjoner musi je znać?
3 min
3 min
Na skróty
Każdy początkujący pozycjoner wie, jak wieloma mitami obrosły działania SEO i jak trudno odnaleźć się w miszmaszu ogólnodostępnych, często sprzecznych porad. To nie jedyny problem – znaczenie ma także fakt, iż skuteczne metody w tym zakresie nie są dane raz na zawsze, algorytmy wyszukiwarek wciąż są aktualizowane i zmieniane, wykorzystywane są systemy samouczące, zmieniają się trendy, pojawiają kolejne nowości etc. Jak w takich okolicznościach budować skuteczne strategie SEO? Z pomocą przychodzi Google i Webmaster Guidelines, czyli specjalne, opracowane według aktualnych wytycznych, wskazówki, które mają pomóc w optymalizowaniu witryny w taki sposób, aby była łatwiejsza w skanowaniu oraz indeksowaniu, a tym samym skuteczniej zdobywała wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Co znajdziemy we wskazówkach Google? Konkretne wytyczne, które można wykorzystać zarówno na etapie projektowania witryny, jak i również na dowolnym etapie udoskonaleń i pracy nad nią czy też w działaniach marketingowych i promujących. Nie chodzi tylko o pomoc w uzyskaniu jak najlepszej widoczności strony, ale i przekazanie cennych informacji na temat niedozwolonych praktyk w pozycjonowaniu, które mogłyby poskutkować nałożeniem kar za spamowanie, a nawet, w skrajnych przypadkach, całkowitego usunięcia witryny z indeksu Google. Co dokładnie zawierają wskazówki? Szczegółowe informacje na ich temat znajdziemy w narzędziu Google Search Console. Webmaster Guidelines podzielono na trzy główne kategorie wytycznych. Pozycjonerzy mogą korzystać ze wskazówek dotyczących treści (na temat różnych rodzajów publikowanego contentu – grafiki, filmów, podcastów, stron AMP itp.), z ogólnych wytycznych (dotyczący optymalizowania stron pod kątem wyszukiwarek) oraz tych skupionych stricte na jakości (opisujących nieuczciwe metody pozycjonowania, których należy unikać). Już po pobieżnym przejrzeniu wszystkich uwag łatwo można zauważyć, że Google w centrum uwagi stawia szeroko pojętą jakość (zarówno pod względem publikowanych treści, jak i kwestii technicznych witryny), wygodę użytkowników (skupienie na ich komforcie, dostosowanie do ich potrzeb i oczekiwań) oraz uczciwość pozycjonerów (całkowite eliminowanie nieetycznych metod Black Hat SEO).
Jak wykorzystać pomoc Google w pozycjonowaniu? Poprzez uwzględnienie możliwe wszystkie wskazówki w planowaniu strategii SEO. Do tych najważniejszych można zaliczyć m.in.:
Jeśli ilość informacji okaże się przytłaczające – bez obaw, Google Search Console oferuje także specjalny dział społecznościowy. Korzystając z niego, można zadać konkretne pytania na temat ewentualnych wątpliwości w zakresie implementacji, błędów czy próśb o weryfikację i uzyskać odpowiedź od innych użytkowników czy też ekspertów GSC. Nie warto się zniechęcać również dlatego, że mimo iż niektóre wytyczne są dosyć problematyczne dla niewprawionych pozycjonerów, to jednak za pomocą stosownych odnośników znajdziemy rozwinięcie bardziej skomplikowanych kwestii.
Pozycjonowanie z Google to dobre rozwiązanie dla początkujących pozycjonerów. Webmaster Guidelines to nie jedyna wiedza, jaką warto zdobyć, dobrze zapoznać się ze szczegółami aktualnych algorytmów wyszukiwania – tego, jak dokładnie działają, jak dopasowują wyniki do zapytań, co biorą pod uwagę etc. Skarbnicą cennych informacji są także czynniki rankingowe Google – zarówno te dotyczące elementów w obrębie witryny (na temat publikowanego contentu, doboru słów kluczowych, optymalizacji meta danych itp.), jak i te związane z działaniem podejmowanym poza stroną internetową (linkowanie zewnętrzne, wiek domeny, jej autorytet itp.). Stawiając sobie za cel dołączenie do najlepszych specjalistów SEO, warto wypracować sobie nawyk regularnego sprawdzania newsów z branży, śledzenia wszelkich nowinek, wywiadów, specjalistycznych artykułów, a także podglądania metod, które stosują twórcy najlepszych witryn. Kolejny krok to przejście z teorii do praktyki. Pozycjonowanie to także metoda prób i błędów, dlatego w rozwijaniu swoich umiejętności, warto sięgnąć po różnorodne, ogólnodostępne narzędzia wspierające SEO, wspomagające analitykę i monitoring efektów, które pozwolą na osiągnięcie upragnionego celu i dołączenie do grona profesjonalistów.