Pozycjonowanie

Analiza profilu linków – dlaczego jest kluczowa dla SEO?

3 min czytania
Analiza profilu linków - dlaczego jest kluczowa dla SEO?

Linkowanie to jeden z podstawowych elementów prowadzenia działań SEO. Na podstawie wewnętrznych i zewnętrznych odnośników wyszukiwarka może gromadzić dane o witrynie, a także budować historię jej wiarygodności. Jednym z elementów prowadzenia tzw. link-buildingu jest analiza profilu linków. Z jakiego powodu jest ona bardzo istotna dla optymalizacji? Jak przeprowadza się taką analizę?

Analiza profilu linków - dlaczego jest kluczowa dla SEO?

Zdj 1. Profil linkowy to istotny element SEO. Dlaczego jest tak ważny dla pozycjonowania?

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/backlinks-seo-link-building-webpage-7791410/

Linkowanie jest istotne dla SEO z wielu powodów. Jak wspomnieliśmy na początku tekstu, na podstawie linków wyszukiwarka określa, czy witryna jest godna zaufania. Bierze pod uwagę np. charakter linkujących stron, ich walory eksperckie i wiarygodność. Podobne kwestie mają też znaczenie z punktu widzenia zaufania użytkowników. Właśnie na tych kwestiach bazuje profil linków. Co on oznacza? Co to takiego?

Profil linków co to takiego? Czym jest analiza profilu linków?

Czym w ogóle jest profil linkowy? To kompletny zestaw odnośników, które prowadzą do danej strony internetowej. Profil ten uwzględnia praktycznie wyłącznie linki zewnętrzne, umieszczone na różnych witrynach internetowych. Mogą to być np. blogi internetowe, sklepy partnerskie, portale, wizytówki itd.

Profil linkowy jest dokładnie badany na etapie prowadzenia prac optymalizacyjnych. To tzw. analiza profilu linków. Polega na analizie źródeł pochodzenia linków (np. czy strona jest wiarygodna, ma zweryfikowane pochodzenie i jest powiązana tematycznie z linkowaną treścią), rodzaju (np. czy link znajduje się w dobrze widocznym miejscu, a nie jest ukryty bez widoczności dla użytkowników) oraz typu umieszczonych anchorów.

Zobacz  Ścieżka zawodowa handlowca w branży SEO

Dlaczego analiza profilu linków jest ważna dla SEO?

Teraz najbardziej istotna kwestia, czyli waga analizy profilu linkowego dla SEO. Pozycjonowanie stron opiera się głównie na link-buildingu. Im więcej linków o wysokiej wartości optymalizacyjnej, tym większa szansa na wysoką pozycję witryny w wyszukiwarce Google.

Zbadanie tego, jaka jest wartość linków to niezwykle istotna część strategii SEO i budowania profilu linkowego. Oceniając jakość i zróżnicowanie linków, jesteś w stanie sprawdzić, czy są one skuteczne w pozycjonowaniu strony internetowej. Im lepszy profil linkowy, tym wyższe walory pod kątem optymalizacji i wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania internetowego.

Niezwykle istotna waga z punktu widzenia SEO to jednak nie wszystko. Profil linkowy wpływa na zaufanie odbiorców do strony internetowej, może przekładać się na kwestię liczby odsłon witryny, a także na ostateczną sprzedaż produktów lub usług. Musisz mieć go więc pod stałą kontrolą.

Analiza profilu linków - dlaczego jest kluczowa dla SEO?

Zdj 2. Na bazie linków algorytmy Google określają, jak wartościowa może być strona

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/backlinks-seo-link-building-webpage-7791412/ 

Jak analizować profil linków? Oto istotne elementy

Skoro wiesz już, że analiza profilu linkowego jest tak ważna z punktu widzenia SEO, powinieneś wiedzieć, jak wykonywać tego typu działania w podstawowym zakresie. Jakie elementy są brane pod uwagę przy kontrolowaniu jakości profilu linków?

  • Tempo przyrostu linków – wskazany jest regularny i stopniowy wzrost liczby linków. Pamiętaj, że zbyt wysokie tempo może być ukarane przez Google jako tzw. black hat SEO (niepożądane działania oszukujące algorytmy Google).
  • Jakość linku – warto sprawdzać, czy opublikowany link jest dofollow, czy nofollow (nofollow nie są indeksowane przez algorytmy Google), a także, gdzie on się znajduje i czy jest dobrze widoczny dla użytkowników.
  • Jakość witryny linkującej – strona linkująca powinna być dopasowana do tematyki strony linkowanej, mieć wysoką zawartość treści merytorycznych, wysoką pozycję w Google oraz odpowiednio wysoki parametr Page Authority.
  • Rodzaj anchorów – chodzi o rodzaj anchora i analizę czy np. jest on oparty na słowach kluczowych a minimalnie frazach powiązanych z tematyką strony linkowanej.
Zobacz  User agent

Co ważne, wszystkie powyższe zmienne mają wpływ również na pozycję witryny w wyszukiwarce internetowej.

Poznaj najważniejsze narzędzia do analizy profilu linkowego

Wśród narzędzi, które pozwolą na skuteczne analizowanie profilu linkowego warto wymienić Ahrefs (sprawdza on najważniejsze parametry linków, oceniając je w skali punktowanej), Majestic (bardzo ciekawe narzędzie dla osób początkujących) i Surfer SEO (analizuje content na stronie internetowej).

Co ciekawe, skutecznej i darmowej analizy można dokonać za pomocą wyszukiwarki Google. Wpisując w formularz adresu URL „link:adres_URL_strony” wyświetlą się wszystkie zaindeksowane przez algorytmy linki. Następnie można je przeanalizować krok po kroku.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy