Analiza profilu linków – dlaczego jest kluczowa dla SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Linkowanie to jeden z podstawowych elementów prowadzenia działań SEO. Na podstawie wewnętrznych i zewnętrznych odnośników wyszukiwarka może gromadzić dane o witrynie, a także budować historię jej wiarygodności. Jednym z elementów prowadzenia tzw. link-buildingu jest analiza profilu linków. Z jakiego powodu jest ona bardzo istotna dla optymalizacji? Jak przeprowadza się taką analizę?
Zdj 1. Profil linkowy to istotny element SEO. Dlaczego jest tak ważny dla pozycjonowania?
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/backlinks-seo-link-building-webpage-7791410/
Linkowanie jest istotne dla SEO z wielu powodów. Jak wspomnieliśmy na początku tekstu, na podstawie linków wyszukiwarka określa, czy witryna jest godna zaufania. Bierze pod uwagę np. charakter linkujących stron, ich walory eksperckie i wiarygodność. Podobne kwestie mają też znaczenie z punktu widzenia zaufania użytkowników. Właśnie na tych kwestiach bazuje profil linków. Co on oznacza? Co to takiego?
Czym w ogóle jest profil linkowy? To kompletny zestaw odnośników, które prowadzą do danej strony internetowej. Profil ten uwzględnia praktycznie wyłącznie linki zewnętrzne, umieszczone na różnych witrynach internetowych. Mogą to być np. blogi internetowe, sklepy partnerskie, portale, wizytówki itd.
Profil linkowy jest dokładnie badany na etapie prowadzenia prac optymalizacyjnych. To tzw. analiza profilu linków. Polega na analizie źródeł pochodzenia linków (np. czy strona jest wiarygodna, ma zweryfikowane pochodzenie i jest powiązana tematycznie z linkowaną treścią), rodzaju (np. czy link znajduje się w dobrze widocznym miejscu, a nie jest ukryty bez widoczności dla użytkowników) oraz typu umieszczonych anchorów.
Teraz najbardziej istotna kwestia, czyli waga analizy profilu linkowego dla SEO. Pozycjonowanie stron opiera się głównie na link-buildingu. Im więcej linków o wysokiej wartości optymalizacyjnej, tym większa szansa na wysoką pozycję witryny w wyszukiwarce Google.
Zbadanie tego, jaka jest wartość linków to niezwykle istotna część strategii SEO i budowania profilu linkowego. Oceniając jakość i zróżnicowanie linków, jesteś w stanie sprawdzić, czy są one skuteczne w pozycjonowaniu strony internetowej. Im lepszy profil linkowy, tym wyższe walory pod kątem optymalizacji i wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania internetowego.
Niezwykle istotna waga z punktu widzenia SEO to jednak nie wszystko. Profil linkowy wpływa na zaufanie odbiorców do strony internetowej, może przekładać się na kwestię liczby odsłon witryny, a także na ostateczną sprzedaż produktów lub usług. Musisz mieć go więc pod stałą kontrolą.
Zdj 2. Na bazie linków algorytmy Google określają, jak wartościowa może być strona
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/backlinks-seo-link-building-webpage-7791412/
Skoro wiesz już, że analiza profilu linkowego jest tak ważna z punktu widzenia SEO, powinieneś wiedzieć, jak wykonywać tego typu działania w podstawowym zakresie. Jakie elementy są brane pod uwagę przy kontrolowaniu jakości profilu linków?
Co ważne, wszystkie powyższe zmienne mają wpływ również na pozycję witryny w wyszukiwarce internetowej.
Wśród narzędzi, które pozwolą na skuteczne analizowanie profilu linkowego warto wymienić Ahrefs (sprawdza on najważniejsze parametry linków, oceniając je w skali punktowanej), Majestic (bardzo ciekawe narzędzie dla osób początkujących) i Surfer SEO (analizuje content na stronie internetowej).
Co ciekawe, skutecznej i darmowej analizy można dokonać za pomocą wyszukiwarki Google. Wpisując w formularz adresu URL „link:adres_URL_strony” wyświetlą się wszystkie zaindeksowane przez algorytmy linki. Następnie można je przeanalizować krok po kroku.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.