Na skróty
Analiza treści jest niezbędnym elementem poprawiającym użyteczność oraz pozycjonowanie Twojej strony internetowej. To rozwiązanie, które pozwoli rankować wyżej i mieć zdecydowanie bardziej wartościowy serwis. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, dlaczego powinieneś przeprowadzić analizę treści oraz jak ją wdrożyć w 5 prostych krokach – koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Analiza treści na stronie internetowej pozwala zrozumieć, czy prezentowane informacje są spójne z misją i celem Twojego serwisu. Dzięki temu ocenisz również jakość i wartość dostarczanego contentu – to bardzo istotne pod kątem utrzymania oraz zwiększenia ruchu.
Warto również wspomnieć, iż analiza treści umożliwia identyfikację potencjalnych błędów lub braków wpływających na doświadczenia użytkownika i wartość Twojej strony z punktu widzenia Googlebotów (tzw. crawlerów).
Analizę treści na stronie internetowej można uprościć do 5 prostych kroków:
Możesz to zrobić, używając narzędzia Ubersuggest, Ahrefs lub Senuto. Istnieje również opcja ręcznej weryfikacji – wypisujesz frazy, na które rankuje Twoja strona, następnie sprawdzając słowa kluczowe konkurencji (mają je najczęściej w nagłówkach, wypunktowaniach oraz w treści – mogą być pogrubione).
W tym przypadku stwórz tabelę zawierającą:
Zweryfikuj content pod względem jakości. Sprawdź, czy jest zgodny z zasadami topical authority, oraz dobrymi praktykami tworzenia treści wyznaczonymi przez deweloperów Google dotyczącymi E-A-T.
Zdj 1. Praktyki E-A-T wyznaczone przez deweloperów Google.
Źródło: Raport Google o dobrych praktykach contentowych.
Content powinien również spełniać zasady Search Intent, ponieważ bez tego nawet najlepsza optymalizacja on-page nie zda się zupełnie na nic.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym zakresie – zdecyduj się na darmowy audyt SEO od specjalistów Semcore. Wskażemy wady oraz zalety Twoich treści, a dodatkowo zarekomendujemy poprawki.
Analizę metryk zacznij od wykorzystania Google Analytics. Dzięki temu zbadasz, w jaki sposób użytkownicy zachowują się w kontekście Twoich treści. Sprawdzisz, które artykuły oraz podstrony są najczęściej odwiedzane, jak długo użytkownicy na nich przebywają oraz jakie treści generują największą konwersję.
Zdj 2. Wykresy Google Analytics 4.
Źródło: Panel Google Analytics 4.
Na podstawie zebranych danych sformułuj wnioski. Zidentyfikuj treści wymagające aktualizacji, usunięcia lub rozbudowy. Zastanów się też nad nowym contentem, który potencjalnie mógłby wzbogacić Twój serwis i jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby nowych oraz stałych klientów.
Analiza treści wiąże się z kosztami minimalnymi rzędu kilkuset złotych. Agencje SEO ustalają finalne kwoty dopiero po konsultacji z klientami, ponieważ wiele zależy od specyfiki branży, w której działają, poziomu rozbudowania strony internetowej oraz końcowych założeń projektowych. Korporacje oraz e-commerce posiadające powyżej kilku tysięcy produktów w asortymencie będą musiały zapłacić najwięcej za analizę treści.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat analizy treści.
Analiza treści to metoda badawcza służąca do interpretowania znaczenia zawartego w różnych formach komunikacji na Twojej stronie internetowej. Pozwala zidentyfikować i przeanalizować określone wzorce, tematy lub cechy w wybranych materiałach on-page.
Do analizy treści można użyć standardowych narzędzi (np. Ahrefs, Ubersuggest, Senuto). Dodatkowo warto zdecydować się na LanguageTool w celu korekty gramatycznej i stylistycznej oraz Jasnopis (do treści polskich) lub Hemingway Editor (do zagranicznego contentu), aby zweryfikować czytelność.
Analiza treści pozwala zrozumieć komunikację w różnych kontekstach on-page, zidentyfikować kluczowe motywy i wzorce w serwisie oraz określić dane wspomagające pozycjonowanie strony.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.