AnalitykaContent MarketingPozycjonowanie

Analiza treści – dla użytkowników i SEO

3 min czytania

Analiza treści jest niezbędnym elementem poprawiającym użyteczność oraz pozycjonowanie Twojej strony internetowej. To rozwiązanie, które pozwoli rankować wyżej i mieć zdecydowanie bardziej wartościowy serwis. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, dlaczego powinieneś przeprowadzić analizę treści oraz jak ją wdrożyć w 5 prostych krokach – koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Analiza treści – dla użytkowników i SEO

Analiza treści – dlaczego powinieneś ją przeprowadzić?

Analiza treści na stronie internetowej pozwala zrozumieć, czy prezentowane informacje są spójne z misją i celem Twojego serwisu. Dzięki temu ocenisz również jakość i wartość dostarczanego contentu – to bardzo istotne pod kątem utrzymania oraz zwiększenia ruchu.

Warto również wspomnieć, iż analiza treści umożliwia identyfikację potencjalnych błędów lub braków wpływających na doświadczenia użytkownika i wartość Twojej strony z punktu widzenia Googlebotów (tzw. crawlerów).

Jak przeprowadzić analizę treści w 5 prostych krokach?

Analizę treści na stronie internetowej można uprościć do 5 prostych kroków:

Krok 1: Porównaj słowa kluczowe na swojej stronie z frazami konkurencji

Możesz to zrobić, używając narzędzia Ubersuggest, Ahrefs lub Senuto. Istnieje również opcja ręcznej weryfikacji – wypisujesz frazy, na które rankuje Twoja strona, następnie sprawdzając słowa kluczowe konkurencji (mają je najczęściej w nagłówkach, wypunktowaniach oraz w treści – mogą być pogrubione).

Krok 2: Przeprowadź inwentaryzację treści

W tym przypadku stwórz tabelę zawierającą:

  • tytuły głównych podstron, kategorii, opisanych produktów oraz stworzonych artykułów;
  • autorów (jeśli są to wpisy blogowe);
  • daty publikacji;
  • liczbę wyświetleń w zakresie miesięcznym oraz rocznym (zweryfikujesz to za pomocą narzędzia Ahrefs);
  • linki wewnętrzne dotyczące danych podstron.
Zobacz  Rodzaje decyzji zakupowych – co warto wiedzieć?

Krok 3: Ocen jakość treści

Zweryfikuj content pod względem jakości. Sprawdź, czy jest zgodny z zasadami topical authority, oraz dobrymi praktykami tworzenia treści wyznaczonymi przez deweloperów Google dotyczącymi E-A-T.

Analiza treści – dla użytkowników i SEO

Zdj 1. Praktyki E-A-T wyznaczone przez deweloperów Google.

Źródło: Raport Google o dobrych praktykach contentowych.

Content powinien również spełniać zasady Search Intent, ponieważ bez tego nawet najlepsza optymalizacja on-page nie zda się zupełnie na nic.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym zakresie – zdecyduj się na darmowy audyt SEO od specjalistów Semcore. Wskażemy wady oraz zalety Twoich treści, a dodatkowo zarekomendujemy poprawki.

Krok 4: Przeanalizuj kluczowe metryki

Analizę metryk zacznij od wykorzystania Google Analytics. Dzięki temu zbadasz, w jaki sposób użytkownicy zachowują się w kontekście Twoich treści. Sprawdzisz, które artykuły oraz podstrony są najczęściej odwiedzane, jak długo użytkownicy na nich przebywają oraz jakie treści generują największą konwersję.

Analiza treści – dla użytkowników i SEO

Zdj 2. Wykresy Google Analytics 4.

Źródło: Panel Google Analytics 4.

Krok 5: Sformułuj wnioski

Na podstawie zebranych danych sformułuj wnioski. Zidentyfikuj treści wymagające aktualizacji, usunięcia lub rozbudowy. Zastanów się też nad nowym contentem, który potencjalnie mógłby wzbogacić Twój serwis i jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby nowych oraz stałych klientów.

Ile kosztuje profesjonalna analiza treści?

Analiza treści wiąże się z kosztami minimalnymi rzędu kilkuset złotych. Agencje SEO ustalają finalne kwoty dopiero po konsultacji z klientami, ponieważ wiele zależy od specyfiki branży, w której działają, poziomu rozbudowania strony internetowej oraz końcowych założeń projektowych. Korporacje oraz e-commerce posiadające powyżej kilku tysięcy produktów w asortymencie będą musiały zapłacić najwięcej za analizę treści.

Zobacz  Ostrzeżenie i bezsilność Google, tagi Hreflang, znaki wodne w ChatGPT

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat analizy treści.

  1. Co to jest analiza treści?

Analiza treści to metoda badawcza służąca do interpretowania znaczenia zawartego w różnych formach komunikacji na Twojej stronie internetowej. Pozwala zidentyfikować i przeanalizować określone wzorce, tematy lub cechy w wybranych materiałach on-page.

  1. Jakie narzędzia do analizy treści?

Do analizy treści można użyć standardowych narzędzi (np. Ahrefs, Ubersuggest, Senuto). Dodatkowo warto zdecydować się na LanguageTool w celu korekty gramatycznej i stylistycznej oraz Jasnopis (do treści polskich) lub Hemingway Editor (do zagranicznego contentu), aby zweryfikować czytelność.

  1. Jakie są główne zalety analizy treści?

Analiza treści pozwala zrozumieć komunikację w różnych kontekstach on-page, zidentyfikować kluczowe motywy i wzorce w serwisie oraz określić dane wspomagające pozycjonowanie strony.

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy