Na skróty
Podpatrywanie konkurencji może pomóc w prześcignięciu jej. Analiza błędów i prawidłowo podejmowanych decyzji staje się szalenie skuteczna, jeżeli chcemy dynamicznie rozwinąć nasze przedsiębiorstwo. Elementem takiej strategii jest benchmarking – co warto o nim wiedzieć? Jak funkcjonuje to rozwiązanie w praktyce?
Zdj 1. Benchmarking to narzędzie pomocne w rozwoju przedsiębiorstwa
Źródło: https://pix4free.org/assets/library/2021-11-18/originals/benchmark.jpg
Benchmarking to metoda, która polega na porównywaniu działań, oferty produktów i usług, cen czy profesów jednej z firm, uwzględniając wszystkie elementy, którymi posługują się inne podmioty z branży (konkurencja, dostawcy, odbiorcy usług). Po co prowadzone są takie działania? Aby samodzielnie lepiej zoptymalizować swoją działalność.
W praktyce benchmarking to sposób na optymalizację swojej firmy i skuteczne działanie w celu wyzbycia się złych praktyk i nauki nowych, dobrych. Do praktycznego wykorzystania benchmarkingu zaliczymy m.in.:
Podkreślmy, że benchmarking składa się z trzech, niezwykle istotnych etapów. To przygotowanie, operacjonalizacja i analiza danych, a także wdrożenie zmian. Konieczne jest dokładne określenie, jakie produkty chcemy porównywać, jaki ma być sposób tego porównania i z kim chcemy się mierzyć.
Benchmarking wiąże się z wieloma zaletami i pozwala efektywnie poprawić funkcjonowanie firmy na różnych płaszczyznach, co jest pod względem biznesu niezwykle ważne. Jakie są największe korzyści wynikające z wdrożenia działań benchmarkingowych?
Dodajmy, że tego rodzaju zalet jest naprawdę wiele. Dochodzi do tego możliwość weryfikacji własnych działań na tle konkurencji, konkretne zaplanowanie budżetu (np. na działania promocyjne) oraz możliwość rezygnacji z prac, które najpewniej nie przyniosą skutku w postaci zwiększenia współczynnika sprzedaży.
Celem analizy porównawczej (jak mówi się o benchmarkingu) jest zwiększenie możliwości firmy i optymalizacja jej funkcjonowania. Proces ten jest naprawdę niezwykle rozbudowany, a działania powinny być przede wszystkim oparte na konkretnej strategii.
W niej – o czym wspomnieliśmy wyżej – należy przyjąć jakie elementy będziemy porównywać, jaki jest zakres porównania i podmioty porównywane. Co jest kluczem w ustalaniu tych zmiennych? Produkty lub usługi muszą mieć podobne parametry i mają być adresowane do tej samej grupy odbiorców. Przykładem są samochody. Marki premium adresowane są do zamożniejszych klientów, a pojazdy dostawcze – do przedsiębiorców. Trudno porównywać takie auta. Z kolei w przypadku zakresu porównania możemy uwzględnić cenę, jakość, wykonanie, czas dostarczenia, obsługę klienta przy zakupie itd.
Zdj 2. Narzędzia analityczne takie jak Google Analytics ułatwiają realizację benchmarkingu
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/marketingu-cyfrowego-seo-google-1725340/
Więcej dowolności mamy już w przypadku firm. Możemy porównywać się do większych marek i niewielkich przedsiębiorstw, aby poznać pełen zakres możliwych działań. Wiele zależy oczywiście od tego, co chcemy uzyskać poprzez benchmarking.
Zdecydowanie warto spróbować benchmarkingu w czasie wdrażania zmian w funkcjonowaniu naszej firmy. Im bardziej szczegółowo do tego podejdziemy, tym lepszych efektów możemy się spodziewać.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.