Na skróty
Odpowiedni dobór czcionek (a właściwie fontów) to jeden z najważniejszych elementów budowy strony internetowej. Wpływa na optymalizację witryny w Google, będąc istotną częścią wartości użytkowej witryny. Elementem, który przekłada się na stabilność i działanie fontów jest tzw. preload Google Fonts. Jak działa taki mechanizm? Czym tak naprawdę jest?
Zdj 1. Szybkie ładowanie fontów umożliwia funkcja preload
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/font-projekt-letter-retro-set-4775439/
Fonty pełnią na witrynie zróżnicowaną rolę. Pozwalają użytkownikom odczytać publikowane na stronach treści, ułatwiają swobodny odbiór tekstów, poprawiają walory graficzne strony i umożliwiają odczytanie contentu przez roboty indeksujące Google. Powinny być oparte na nowoczesnych, skutecznych i dopasowanych do potrzeb wyszukiwarek rozwiązaniach. Czy preload Google Fonts należy do nich?
Aby skutecznie optymalizować fonty, często w kodzie strony stosuje się parametr preload. Co to takiego? To parametr, który wskazuje przeglądarce, że określone elementy (dostępne pod adresem strony internetowej URL) są niezbędne do wyświetlania strony. Parametry określone tym parametrem pobierane są już na pierwszym etapie ładowania witryny. Mają priorytet.
W przypadku czcionek, preload to specjalny element użyty w linku do fontów, który pozwala na szybkie i efektywne załadowanie czcionki, która znajduje się na serwerze, ale nie jest elementem np. systemu WordPress czy innego CMS. Po prostu – jest pobierana natychmiast, na etapie ładowania danej części witryny.
Specjaliści nazywają parametr preload optymalizacją czcionek. Używa się go do podstawowej treści, na każdej z podstron. Nie powinna być stosowana do części strony, która nie jest widoczna bezpośrednio po załadowaniu np. opartej na przewijaniu.
Skoro wiesz już, co oznacza termin „preload”, warto wskazać, dlaczego optymalizacja przez ten znacznik może być istotna w przypadku Google Fonts. Co to takiego? To pakiet czcionek, które przygotowała amerykańska firma Google. Dostępne są dla każdego użytkownika Internetu. W praktyce mogą być używane np. przez webmasterów zajmujących się projektowaniem stron www.
Dlaczego warto pomyśleć o zmianie standardowego fontu na ten, który oferuje Google Fonts? Ponieważ może to zwiększać atrakcyjność witryny. Wirtualna biblioteka zapewnia dostęp do tysięcy fontów, które można użytkować na stronach internetowych. Narzędzie jest wygodne w użytkowaniu, obsługuje polskie znaki i jest w pełni kompatybilne z potrzebami wyszukiwarki Google.
Czy jednak warto używać parametru preload do Google Fonts? W przypadku fontów systemowych Google wdrożenie wstępnego parametru ładowania jest istotne. Google Fonts ładują się szybko, a ich priorytetyzowanie nie wydłuży czasu ładowania strony. Wręcz przeciwnie. Zwiększa to szybkość strony, poprawia walory użytkowe i umożliwia pełne załadowanie serwisu szybciej niż przy klasycznych rozwiązaniach.
Zdj 2. Stronę można oprzeć na tzw. Google Fonts
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/list-posta%C4%87-alfabet-rodzaj-druk-4727418/
Aby optymalizacja czcionek Google była skuteczna, a przyspieszenie jej ładowania udało się, konieczne jest wdrożenie parametru preload w sposób zgodny z obowiązującymi zasadami. Jak wdraża się parametr preload? Wykorzystuje się do tego poniżej wskazany kod.
<link rel=”preload” href=”fonts/ExampleFont.woff2″ as=”font”
Konieczne jest najpierw zainstalowanie fontów Google i przygotowanie strony pod ich ładowanie. Musisz mieć pewność, że całość będzie ładować się sprawnie, bo inaczej nie zoptymalizujesz witryny, a wręcz opóźnisz jej pracę i obniżysz jej rangę w Google.
Więcej o zastosowaniu fontów i dopasowaniu ich do potrzeb optymalizacji dowiesz się z tekstu „Styl czcionki, a SEO”.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.