Co powinna zawierać usługa SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Search Engine Optimization (w skrócie SEO) odnosi się do wszystkich działań optymalizacyjnych, mających zapewniać lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Chodzi głównie o wysokie miejsce w wynikach wyszukiwarek oraz lepsze wpisywanie się w zapytania użytkowników. Metody SEO mają pomóc w zdobyciu lepszej widoczności witryn internetowych. Na czym polega pozycjonowanie i z jakich najważniejszych elementów się składa?
Poznaj podstawowe elementy pozycjonowania stron i dowiedz się, jakich działań nie można pomijać podczas prac nad pozycjonowaniem witryny internetowej.
Title tag jest częścią języka HTML, który wykorzystuje się przy tworzeniu strony. Z jego pomocą tworzone są tytuły stron i podstron. Umiejętne wykorzystanie title tagu ma wpływ na pozycjonowanie strony. To także jeden z podstawowych elementów zawartych w usługach SEO. Title tagi to główny element, na bazie którego algorytmy wyszukiwarek kategoryzują treść danej witryny, by móc ją przypisać jako odpowiedź na konkretne zapytania użytkowników. Jednak title tag ma znaczenie nie tylko ze względu na sztuczną inteligencję, ale powinien być również dopasowany do użytkowników sieci. Tytuły przypisane do stron to pierwsze, co widzą użytkownicy w wynikach wyszukiwarek i to właśnie one zachęcają ich do kliknięcia w link. Title tag nie powinien być przypadkowy. Musi jak najlepiej oddawać tematykę podstrony, zarówno w przypadku strony głównej, jak i podstron. Oczywiście, każda podstrona to osobny title. Każdy tytuł powinien być unikalny i obrazujący odpowiednio treść, ale może przy tym zawierać powtarzalne elementy (istotne dla witryny i marki), jak nazwa firmy czy miejscowość. Odpowiednio zbudowany tytuł HTML powinien zawierać frazę kluczową, która jest głównym słowem kluczowym dla danej podstrony. Pomoże to w kategoryzacji treści przez algorytmy wyszukiwarek. Należy także pamiętać, że tytuły stron nie mogą być dłuższe, niż około 55 znaków, ponieważ znaki ponad limit nie będą wyświetlane w wynikach wyszukiwarek.
Kolejnym ważnym elementem metod SEO jest ustalenie meta desctiption przy tworzeniu contentu na stronę. Meta description to także znacznik HTML, który wpływa na kategoryzację treści oraz ruch organiczny z wyników wyszukiwarki. Meta descriptions są krótkimi opisami, wyświetlanymi pod tytułami stron w wynikach wyszukiwarek. Stanowią opis zawartości danej strony. Wpływa on przede wszystkim na popularność i liczbę użytkowników, jacy klikną w link. Warto zadbać o to, by opis meta był treściwy oraz zawierał tak zwane CTA (call to action), czyli bezpośredni zwrot do czytelnika z nawołaniem do czynności – sprawdzenia, kliknięcia, itd. Linki, które mają dobrze zredagowane opisy meta będą przyciągały więcej osób.
Odpowiedni adres strony to podstawa. Można samodzielnie zmieniać i ustawić adres strony, który będzie zoptymalizowany pod SEO. Chodzi o to, by użytkownicy uważali go za interesujący i godny zaufania. Lepiej zoptymalizowany adres będzie bardziej zapamiętywany przez użytkowników. Jak zrobić friendly url? Musi on spełniać kilka podstawowych wymagań. Po pierwsze, być krótki – do około 100 znaków. Po drugie, być prosty – nie zawierać udziwnień w formie znaków specjalnych, znaków językowych dźwięcznych czy niepotrzebnych liczb. Musi też dobrze opisywać to, co zawiera – użytkownik nie powinien zastanawiać się, co znajdzie pod linkiem.
Większość pakietów SEO zawiera działania pozycjonujące, jakimi są linkowanie on-site i off-site. Linki wewnętrzne pozwalają na łatwiejsze, bardziej intuicyjne przemieszczanie się użytkowników na stronie, w przypadku powiązania podobnych treści poprzez dodanie odnośników. Można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszy to subtelne linkowanie słów kluczowych lub poszczególnych zwrotów. Drugi sposób jest bardziej bezpośredni i mniej estetyczny, ponieważ opiera się na odnośnikach “call tu action” (czytaj, kliknij, zobacz, przejdź, itd.). Linkowanie zewnętrzne ma miejsce, gdy nasza strona jest linkowana w obrębie innych witryn, blogów itd.
W zasadzie każda usługa SEO obecnie zawiera optymalizację pod kątem fraz kluczowych. Muszą one zostać odpowiednio dobrane do tematyki strony i treści oraz ulokowane we właściwy sposób w contencie, by były skuteczne i estetyczne. Najlepiej w tym celu korzystać z profesjonalnych narzędzi, jak wyszukiwarki słów kluczowych. Firmy, specjalizujące się w działaniach SEO zazwyczaj stosują kompleksowe strategie, które obejmują różnorodne i spójne przy tym metody pozycjonowania oraz optymalizacji treści. Nie można przechodzić ze skrajności w skrajność, ponieważ zbyt duże jest tak samo złe, jak za mało. Strona, która zostanie w niewłaściwy sposób zoptymalizowana będzie niefunkcjonalna, zarówno w przypadku ubogiej optymalizacji i przy zbyt wielu zabiegów optymalizacyjnych. Z tego powodu specjaliści wpierw zapoznają się z potrzebami strony, jej grupą odbiorców i funkcjonowaniem, a następnie dobierają odpowiednie dla danej marki usługi SEO. Oczywiście to tylko część działań, jakie powinny zawierać się w usłudze SEO, jednak warto zadbać o to, aby wybrana agencja czy freelancer oferowali przynajmniej to minimum.