Na skróty
Hosting, domena, serwer — te pojęcia z zakresu usług internetowych wciąż bywają przez niektórych mylone ze sobą. Właśnie dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym odpowiemy na podstawowe pytania. Co to jest hosting i domena? Co znajduje się na serwerach dostawcy hostingu: domena czy sama strona internetowa? Dowiedz się, których z tych usług potrzebujesz, by zaistnieć w sieci!
Hosting to usługa, w ramach której dostawca — właściciel serwerów WWW — udostępnia Ci miejsce na swoich serwerach dla Twojej strony internetowej. A konkretniej — dla tworzących ją plików.
Gdy ktoś wpisze w przeglądarce adres Twojej witryny, jego zapytanie zostanie „przekazane” przez przeglądarkę właśnie do serwera dost — skąd, następnie, Chrome lub Firefox będzie mógł pobrać pliki i wyświetlić stronę w przeglądarce użytkownika.
W teorii — można opublikować stronę w sieci bez pośrednictwa dostawcy hostingu. Ale jest to praktycznie niespotykane — budowa i obsługa własnego serwera są po prostu niezwykle kosztowne. Oprócz gigantów, których na to stać — takich jak Google, Amazon czy Facebook — niemal każdy korzysta z usług zewnętrznych dostawców.
Mówiąc krótko, hosting stron WWW zapewnia Twojej witrynie jej „miejsce” w sieci — przestrzeń na serwerze, która jest niczym… wynajęte mieszkanie.
Oprócz dostępu do serwera, dostawcy hostingu zapewniają też i inne usługi. Zajmują się utrzymaniem „zaplecza” stron, dbają o ich bezpieczeństwo, wdrażają aktualizacje oraz przechowują kopie zapasowe. Dobry hosting powinien być kompleksowy — co, oczywiście, ma swoją cenę (jednak coraz niższą — konkurencja na rynku dostawców usług hostingowych jest dziś bardzo duża). Wiele usług jest także dostosowanych specjalnie do potrzeb konkretnych systemów zarządzania treścią czy platform sprzedażowych — dobrym przykładem może być hosting PrestaShop.
Warto zaznaczyć, że hosting hostingowi nierówny — w zasadzie każdy dostawca ma w swojej ofercie kilka form hostowania strony, które różnią się od siebie m.in. skalowalnością, dostępnymi zasobami i maksymalną wielkością obsługiwanego ruchu. Wyróżnia się więc:
Jakość usług hostingowych zależy oczywiście nie tylko od wybranego rodzaju serwera — ale też od samego dostawcy. Dlatego też przed ostatecznym wyborem radzimy dokładnie porównać ofertę i możliwości każdego z obecnych na polskim rynku graczy.
Domena to nic innego, jak unikalny adres internetowy Twojej strony WWW. To ona umożliwia użytkownikowi znalezienie interesującej go witryny, a jego przeglądarce — wskazuje, gdzie znajdują się zasoby strony. Domena jest więc powiązana z hostingiem — jako „identyfikator” serwera (lub jego części), na którym hostowana jest witryna.
Każda domena składa się z dwóch części. Na przykładzie semcore.pl, mamy:
Wbrew dosyć częstej opinii, zakładając stronę w Polsce wcale nie musisz decydować się na końcówkę .pl! Ale pamiętaj, że już ona stanowi dla użytkownika pewną informację co do charakteru strony.
Rejestrując domenę dla swojej strony WWW, stajesz się nie tyle jej właścicielem, co „abonentem”. Masz więc wyłączne prawo do korzystania z niej — co więcej, możesz ją nawet przenosić pomiędzy dostawcami hostingu — musisz ją jednak co pewien czas odnawiać.
Wiesz już, co to jest hosting i domena; pytanie, czy trzeba je kupić u jednego dostawcy? Nie ma takiej konieczności — ale może być to dobry pomysł. Mając wszystkie usługi internetowe „pod jednym dachem” możesz zarządzać nimi z poziomu tego samego konta (i jednej platformy), a ewentualne problemy powinny być rozwiązane nieco szybciej. Niektórzy dostawcy oferują nawet domenę i hosting w pakiecie — za niższą cenę i z błyskawicznym wdrożeniem.
Jeżeli chodzi o domenę, odpowiedź jest prosta — nie, jej nazwa nie ma z pozycjonowaniem strony niczego wspólnego. Kiedyś nierzadkim zabiegiem było tworzenie domen opartych na słowach kluczowych — algorytmy Google’a rzeczywiście brały to (choć w ograniczonym stopniu) pod uwagę. Dziś standardem są domeny, które po prostu promują nazwę firmy — co jest nieporównywalnie bardziej czytelne, praktyczne i, z wizerunkowego punktu widzenia, korzystne.
A czy hosting wpływa na pozycjonowanie? Jak najbardziej. SEO to przecież nie tylko słowa kluczowe — jednymi z najważniejszych czynników pozycjonujących są, chociażby, czas ładowania strony, jej bezawaryjność oraz bezpieczeństwo. A za każdą z tych kwestii odpowiada, w dużej mierze, właśnie dostawca hostingu. Wybierając odpowiednią usługę — na przykład dedykowany hosting WordPress, jeśli stworzyłeś swoją stronę w tym CMS-ie — zwiększasz swoją szansę na wysokie pozycje w Google.
Jeśli dopiero startujesz z własną stroną internetową — pamiętaj, że hosting i domena to dwie odrębne usługi. I że potrzebujesz ich obu, aby dotrzeć do swoich odbiorców!
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.