TechnologiaTworzenie stron internetowych

Co to jest hosting domeny i strony internetowej?

4 min czytania
Co to jest hosting domeny i strony internetowej?

Hosting, domena, serwer — te pojęcia z zakresu usług internetowych wciąż bywają przez niektórych mylone ze sobą. Właśnie dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym odpowiemy na podstawowe pytania. Co to jest hosting i domena? Co znajduje się na serwerach dostawcy hostingu: domena czy sama strona internetowa? Dowiedz się, których z tych usług potrzebujesz, by zaistnieć w sieci!

Co to jest hosting internetowy?

Hosting to usługa, w ramach której dostawca — właściciel serwerów WWW — udostępnia Ci miejsce na swoich serwerach dla Twojej strony internetowej. A konkretniej — dla tworzących ją plików. 

Gdy ktoś wpisze w przeglądarce adres Twojej witryny, jego zapytanie zostanie „przekazane” przez przeglądarkę właśnie do serwera dost — skąd, następnie, Chrome lub Firefox będzie mógł pobrać pliki i wyświetlić stronę w przeglądarce użytkownika.

W teorii — można opublikować stronę w sieci bez pośrednictwa dostawcy hostingu. Ale jest to praktycznie niespotykane — budowa i obsługa własnego serwera są po prostu niezwykle kosztowne. Oprócz gigantów, których na to stać — takich jak Google, Amazon czy Facebook — niemal każdy korzysta z usług zewnętrznych dostawców.

Mówiąc krótko, hosting stron WWW zapewnia Twojej witrynie jej „miejsce” w sieci — przestrzeń na serwerze, która jest niczym… wynajęte mieszkanie.

Oprócz dostępu do serwera, dostawcy hostingu zapewniają też i inne usługi. Zajmują się utrzymaniem „zaplecza” stron, dbają o ich bezpieczeństwo, wdrażają aktualizacje oraz przechowują kopie zapasowe. Dobry hosting powinien być kompleksowy — co, oczywiście, ma swoją cenę (jednak coraz niższą — konkurencja na rynku dostawców usług hostingowych jest dziś bardzo duża). Wiele usług jest także dostosowanych specjalnie do potrzeb konkretnych systemów zarządzania treścią czy platform sprzedażowych — dobrym przykładem może być hosting PrestaShop.

Zobacz  Jak podłączyć CSS do HTML na stronie internetowej?

Rodzaje hostingu

Warto zaznaczyć, że hosting hostingowi nierówny — w zasadzie każdy dostawca ma w swojej ofercie kilka form hostowania strony, które różnią się od siebie m.in. skalowalnością, dostępnymi zasobami i maksymalną wielkością obsługiwanego ruchu. Wyróżnia się więc:

  • Hosting współdzielony — najprostsza i najtańsza forma hostingu. Polega na tym, że na jednym serwerze fizycznym znajduje się duża ilość stron — które muszą dzielić między siebie zasoby serwera (przestrzeń dyskową, pamięć RAM czy łącze sieciowe). Sprawdza się jedynie w przypadku małych witryn.
  • VPS (Virtual Private Server) — podobny do hostingu współdzielonego… ale nie do końca. W tym przypadku również wielu usługobiorców dzieli między siebie zasoby jednego serwera — lecz każdy z nich ma w jego obrębie odizolowaną przestrzeń, którą może swobodnie zarządzać. Daje to właścicielowi strony o wiele większą elastyczność i możliwość skalowania wykorzystywanych zasobów względem aktualnych potrzeb.
  • Hosting dedykowany — w tym przypadku klient otrzymuje do dyspozycji wszystkie zasoby danego serwera, bez konieczności dzielenia się nimi z innymi. Dedykowane serwery są w stanie obsłużyć praktycznie każde natężenie ruchu i mogą gromadzić dane nawet największych serwisów e-commerce. Dla kogoś, kto postawił swój sklep w oparciu o wtyczkę Woocommerce dla WordPressa — dedykowany hosting Woocommerce będzie prawdopodobnie najlepszym wyborem. 
  • Hosting „w chmurze” — coraz częściej wybieranym rozwiązaniem jest hosting oparty na chmurze obliczeniowej — który pozwala skorzystać z zasobów nie jednego serwera fizycznego, a całej ich sieci. Cloud hosting umożliwia niemal nieograniczone skalowanie wykorzystywanych zasobów.
Zobacz  Czym jest równoważenie obciążenia sieciowego (Load balancer)?

Jakość usług hostingowych zależy oczywiście nie tylko od wybranego rodzaju serwera — ale też od samego dostawcy. Dlatego też przed ostatecznym wyborem radzimy dokładnie porównać ofertę i możliwości każdego z obecnych na polskim rynku graczy. 

Czym w takim razie jest domena?

Domena to nic innego, jak unikalny adres internetowy Twojej strony WWW. To ona umożliwia użytkownikowi znalezienie interesującej go witryny, a jego przeglądarce — wskazuje, gdzie znajdują się zasoby strony. Domena jest więc powiązana z hostingiem — jako „identyfikator” serwera (lub jego części), na którym hostowana jest witryna. 

Każda domena składa się z dwóch części. Na przykładzie semcore.pl, mamy:

  • nazwę — semcore;
  • rozszerzenie (rodzaj domeny) — .pl.

Wbrew dosyć częstej opinii, zakładając stronę w Polsce wcale nie musisz decydować się na końcówkę .pl! Ale pamiętaj, że już ona stanowi dla użytkownika pewną informację co do charakteru strony.

Rejestrując domenę dla swojej strony WWW, stajesz się nie tyle jej właścicielem, co „abonentem”. Masz więc wyłączne prawo do korzystania z niej — co więcej, możesz ją nawet przenosić pomiędzy dostawcami hostingu — musisz ją jednak co pewien czas odnawiać.

Hosting i domena w jednym miejscu

Wiesz już, co to jest hosting i domena; pytanie, czy trzeba je kupić u jednego dostawcy? Nie ma takiej konieczności — ale może być to dobry pomysł. Mając wszystkie usługi internetowe „pod jednym dachem” możesz zarządzać nimi z poziomu tego samego konta (i jednej platformy), a ewentualne problemy powinny być rozwiązane nieco szybciej. Niektórzy dostawcy oferują nawet domenę i hosting w pakiecie — za niższą cenę i z błyskawicznym wdrożeniem. 

Zobacz  Przydatne wtyczki SEO w Jommla

Czy wybór domeny i hostingu może mieć wpływ na SEO?

Jeżeli chodzi o domenę, odpowiedź jest prosta — nie, jej nazwa nie ma z pozycjonowaniem strony niczego wspólnego. Kiedyś nierzadkim zabiegiem było tworzenie domen opartych na słowach kluczowych — algorytmy Google’a rzeczywiście brały to (choć w ograniczonym stopniu) pod uwagę. Dziś standardem są domeny, które po prostu promują nazwę firmy — co jest nieporównywalnie bardziej czytelne, praktyczne i, z wizerunkowego punktu widzenia, korzystne.

A czy hosting wpływa na pozycjonowanie? Jak najbardziej. SEO to przecież nie tylko słowa kluczowe — jednymi z najważniejszych czynników pozycjonujących są, chociażby, czas ładowania strony, jej bezawaryjność oraz bezpieczeństwo. A za każdą z tych kwestii odpowiada, w dużej mierze, właśnie dostawca hostingu. Wybierając odpowiednią usługę — na przykład dedykowany hosting WordPress, jeśli stworzyłeś swoją stronę w tym CMS-ie — zwiększasz swoją szansę na wysokie pozycje w Google.

Hosting i domena — podsumowanie

Jeśli dopiero startujesz z własną stroną internetową — pamiętaj, że hosting i domena to dwie odrębne usługi. I że potrzebujesz ich obu, aby dotrzeć do swoich odbiorców!

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, który łączy świat marketingu cyfrowego z perspektywą naukową i humanistyczną. Pisze od 2021 roku, specjalizując się w długich, eksperckich artykułach, poradnikach i treściach wizerunkowych. W pracy stawia na połączenie dwóch wartości: rzetelnego researchu oraz lekkiego, często humorystycznego stylu. Fascynuje go UX writing i projektowanie komunikacji, dlatego jego teksty nie tylko przekazują wiedzę, ale także prowadzą czytelnika w intuicyjny sposób przez temat. Wierzy, że nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia z obszaru IT, nowych technologii czy psychologii można opisać tak, by były proste i przyjemne w odbiorze. Poza copywritingiem rozwija się twórczo — pisze opowiadania, wiersze i myśli o pierwszej powieści. Gra na kilku instrumentach, odwiedza kina studyjne, podróżuje i kończy studia psychologiczne. Największą motywacją jest dla niego sam proces tworzenia — moment, w którym słowa zaczynają nabierać kształtu i wpływu. Widok swoich tekstów na stronach klientów daje mu poczucie satysfakcji i sensu pracy.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy