Co to jest pozycjonowanie lokalne?
4 min
4 min
Na skróty
Potencjał i specyfika witryny internetowej, rodzaj działalności, profil docelowych odbiorców, budżet – to tylko część czynników, które wpływają na to, jak będzie wyglądała strategia pozycjonowania w danym przypadku. Jedną z głównych decyzji, na którą warto zwrócić uwagę, jest wybór między pozycjonowaniem lokalnym a globalnym. Dotyczy on podstawowych założeń – tego, jak ma wyświetlać się witryna w wyszukiwarce, czyją uwagę ma przyciągać, w jaki sposób ma być pomocna etc. Aby znaleźć najlepsze rozwiązanie, warto najpierw dokładnie przeanalizować, co to jest pozycjonowanie lokalne, jak działa w porównaniu z globalnym oraz w jakim przypadku i dlaczego dobrze je wykorzystać.
Zacznijmy od podstaw, czyli definicji obu pojęć. Pozycjonowanie globalne, jak wskazuje już sama nazwa, przeznaczone jest dla tych form e-biznesu, które mają szansę na krajowy, a nawet międzynarodowy sukces, rywalizację z największymi firmami w branży. Chodzi więc o zwiększenie widoczności danej strony w globalnych wynikach wyszukiwania, pozycjonowanie na bardziej uniwersalne, silnie konkurencyjne frazy kluczowe. Jest to oczywiście kosztowny i skomplikowany proces, ponieważ wymaga nie tylko bogatego doświadczenia i szerokiej wiedzy specjalisty SEO, ale również profesjonalnych umiejętności oraz ogromnego zaangażowania, które są w stanie zapewnić zwrot z tak poważnej inwestycji. Co to jest pozycjonowanie lokalne? W tym przypadku mamy do czynienia z takimi działaniami SEO, które zapewnią widoczność witryny w odpowiedzi na zapytania z frazami kluczowymi związanymi stricte z danym regionem, miastem czy dzielnicą. Jest to świetna opcja dla tych firm, które promują swoją działalność w sieci, prowadząc biznes lokalny i chcą pozyskać klientów ze swojej bliższej lub dalszej okolicy. Łatwiej znaleźć w ten sposób swoją niszę, przebić się i efektywnie pokonywać konkurencyjne firmy.
Wiedząc, co to jest pozycjonowanie lokalne, bardzo łatwo można ocenić, czy jest to rozwiązanie przydatne dla konkretnej formy działalności. Jeśli prowadzisz małą lub średnią firmę, która działa stacjonarnie, świadczy usługi wyłącznie w wybranym województwie, powiecie lub mieście, absolutnie nie planujesz ekspansji na zagraniczne rynki, chcesz dotrzeć do precyzyjnie określonych odbiorców – warto bliżej przyjrzeć się ofertom lokalnego SEO. Firma budowlana, salon fryzjerski, gabinet kosmetyczny, pensjonat czy restauracja – to właśnie tego typu biznesy są w stanie skutecznie zwiększyć swoją rozpoznawalność w sieci i poszerzyć grono potencjalnych klientów, pozycjonując się na frazy lokalne, takie jak „fryzjer Poznań”, „pensjonat w górach”, „profesjonalna kosmetyczka w Krakowie” etc. Stąd też, w naturalny sposób, głównie chodzi tu o branżę turystyczną, gastronomiczną, branżę beauty, mechanikę samochodową etc., które często wyszukiwane są poprzez Google Maps i zapytania lokalne.
Kiedy nie ma sensu, abyś angażował się w taki rodzaj pozycjonowania? Jeżeli prowadzisz prężnie rozwijający się sklep internetowy, oferujesz produkty cyfrowe, doradztwo online, chcesz szukać swoich szans na zagranicznych rynkach itp., lepiej skupić się na podejściu globalnym.
Istnieją także takie rodzaje działalności biznesowej, które czerpią z obu rozwiązań. Pozycjonowanie globalne łączy się z pozycjonowaniem lokalnym – czym jest to w praktyce? A raczej – na czym polega taka kombinacja SEO? Sięga się po nią wyłącznie wtedy, gdy mamy do czynienia ze swego rodzaju podwójnym potencjałem, tzn. dana firma ma szansę na pozyskiwanie licznych klientów w określonym regionie, ale też nic nie stoi na przeszkodzie, aby odniosła np. ogólnopolski sukces. Może to być np. przedsiębiorstwo z branży e-commerce, które pozwala na zakupy stacjonarne, a także oferuje sprzedaż wysyłkową. Zróżnicowani klienci, większy zasięg, maksymalizacja dochodów – to główne profity takiego połączenia. Od czego zacząć – od pozycjonowanie ogólnopolskiego czy lokalnego? Wszystko zależy od aktualnej sytuacji biznesowej konkretnej firmy, tego, na jakim etapie rozwoju jest obecnie, na ile ma wyrobioną oraz rozpoznawalną markę, jakie są aktualne możliwości budżetowe etc. Z pewnością łatwiej i szybciej można zdobyć widoczność w sieci, decydując się na działania z obszaru lokalnego SEO, dlatego też niewielkie firmy, które dopiero wkraczają do branży i mają ograniczone możliwości, powinny sprawdzić się najpierw w tym zakresie. Gdy mamy do czynienia ze stabilną pozycją na rynku, dobrą opinią w sieci, pozytywnymi recenzjami zadowolonych klientów itp., tworzy się przestrzeń do dalszych, bardziej wymagających działań pozycjonujących o zasięgu ogólnopolskim, a później być może i międzynarodowym.
Po precyzyjnej analizie strony internetowej, określeniu celów i perspektyw biznesowych, dokładnym zbadaniu, co to jest pozycjonowanie lokalne oraz globalne, przychodzi czas na wdrożenie konkretnej strategii. Jeśli rozpoczyna się od działań SEO dotyczących wybranego regionu proces, należy wziąć pod uwagę m.in.:
• Optymalizację witryny pod urządzenia mobilne – popularność i skuteczność pozycjonowania lokalnego wynikają m.in. z faktu, iż coraz więcej użytkowników przegląda Internet, korzystając z urządzeń mobilnych, dlatego tak ważne jest to, aby witryna bezbłędnie wyświetlała się i działała nie tylko wtedy, gdy potencjalny klient korzysta z komputera, ale także ze smartfona czy tabletu.
• Tworzenie i praca nad wizytówką Google Moja Firma – to konieczny, podstawowy element strategii pozycjonowania, jeśli jej celem ma być wyświetlenie firmy ma mapach Google. Chodzi nie tylko e utworzeniu i weryfikację wizytówki, podanie podstawowych danych (nazwa, adres siedziby, adres strony internetowej, obsługiwany obszar etc.), ale i wykorzystanie bardziej zaawansowanych funkcji (jak np. dodanie zdjęć, filmów, wskazówek dojazdu, kategorii produktów itp.).
• Opinie, recenzje i komentarze użytkowników – mają kluczowe znaczenie dla większości potencjalnych klientów. Chodzi nie tylko o liczbę opinii, ich treść, statystyki w skali, ale także o odpowiedzi firmy na te negatywne, komentowanie wątpliwości, doradzanie etc. Innymi słowy, liczy się pozytywny wizerunek marki i jakość komunikacji z klientami.
• Linki zewnętrzne ze stron o lokalnym zasięgu – SEO to nie tylko optymalizacja witryny, ale także link building, dlatego warto pamiętać o wykorzystaniu lokalnych stron oraz serwisów o wysokim autorytecie, które chętnie i licznie odwiedzają docelowi odbiorcy firmy.
Oprócz tego liczy się oczywiście także umiejętne wykorzystanie fraz lokalnych w tworzeniu contentu i optymalizacji strony – zakres działań można poszerzać w zależności od budżetu i możliwości. Ile czasu może to wszystko zająć? Z pewnością mniej niż w przypadku pozycjonowania globalnego, stąd też tak wiele firm decyduje się na tę opcję. Należy jednak pamiętać, że nie jest to rozwiązanie dla każdego i wymaga precyzyjnej i przemyślanej strategii. Jeśli szukasz agencji pozycjonerskiej, która znajdzie idealny plan dla zwiększenia widoczności Twojej witryny, to koniecznie odezwij się do nas!