Na skróty
Niszowy system zarządzania treścią niekoniecznie musi oznaczać system gorszy. Wiele zależy od oczekiwań i możliwości użytkownika. W tym artykule przedstawimy Ci Craft CMS (ang. Content Management System). Oprogramowanie, które umożliwia edytowanie i konfigurację stron internetowych. System, obok którego nie można przejść obojętnie.
Craft CMS to system zarządzania treścią, który został pierwotnie wydany w 2013 roku. Jego historia jest zatem znacznie krótsza niż bardziej popularnego odpowiednika — WordPressa. Craft CMS Blog został zbudowany na solidnej bazie framework PHP Yii. Następnie został on rozwinięty przez firmę Pixel & Tonic, a także niewielką społeczność deweloperów. Udział w rynku Craft CMS wynosi aktualnie poniżej 1%. Mimo to jest to udział porównywalny do bardziej znanych CMS, takich jak Drupal lub Joomla.
Pomimo niszowości tego systemu często jest on wymieniany w gronie najlepszych. Ciekawostką jest, że firmy, które korzystają z Craft CMS to między innymi:
i wiele innych kultowych marek. Craft CMS znacznie różni się od WordPressa. Między innymi tym, że jest dedykowany programistom, ma mniejszą liczbę wtyczek i wyższy poziom wejścia.
Zdj. 1. Interfejs CMS Craft
Źródło: https://craftcms.com/docs/getting-started-tutorial/configure/editing.html
Craft CMS Blog daje maksymalną swobodę i elastyczność w organizowaniu oraz prezentowaniu treści. W przeciwieństwie do WordPressa system nie proponuje od samego początku modelu blogowego. Pyta natomiast użytkownika, jaka treść ma być prezentowana na stronie. Następnie, zgodnie z wytycznymi twórcy strony, budowany jest model.
Co ciekawe, w Craft CMS nie istnieje pojęcie motywów (znanych na przykład w WordPress). System nie narzuca bowiem żadnej konkretnej struktury, hierarchii oraz nazewnictwa szablonów do prezentowania treści. To zarazem zaleta i dla niektórych wada.
Craft CMS z racji swojej niewielkiej popularności, jest wystawiony na znacznie mniejszą liczbę ataków. Kiedy doda się do tego ścisłe ustawienia dotyczące bezpieczeństwa z bazowej instalacji systemu, zagrożenia są zredukowane do minimum. Argumentem, który przemawia za wybraniem tego CMS, jest także wydajność stron. Mniejsza liczba pluginów to mniejsze prawdopodobieństwo wprowadzenia złej jakości kodu do projektu.
W Craft CMS znacznie trudniej przygotować uniwersalny „motyw”. Frontend musi być więc stworzony od podstaw jako drzewko szablonów, a użytkownik ma całkowitą dowolność. Takie podejście jest wadą dla użytkowników, którym zależy na błyskawicznym stworzeniu witryny. Możliwie najmniejszym nakładem czasu i pracy.
Największą wadą Craft CMS jest więc poziom trudności. To narzędzie skierowane bardziej dla programistów, ale zapewniające za to większą elastyczność i możliwość dowolnego dostosowania konfiguracji pod bardziej złożone oraz wymagające projekty. Jeżeli nie masz wiedzy programistycznej i interesuje Cię pozycjonowanie strony opartej na Craft CMS, SEO zleć zatem sprawdzonej agencji marketingowej.
W kontekście poziomu trudności trzeba też wspomnieć o niewielkiej liczbie pluginów. W Craft CMS — Plugin Store jest znacznie uboższy niż jego odpowiednik w WordPress. Ograniczona liczba wtyczek w repozytorium wynika z innego podejścia społeczności. Priorytetem jest w tym przypadku ulepszanie i rozwijanie już istniejących rozszerzeń, a nie tworzenie kolejnych.
Zdj. 2. Craft CMS Plugin Store — relatywnie (w porównaniu do WordPressa) niewielka liczba dostępnych rozszerzeń
Źródło: https://bitperfect.at/en/blog/how-we-implement-websites-with-craft-cms
Wykorzystanie pełni możliwości Craft CMS wymaga wykupienia wersji płatnej. Tym różni się on od WordPressa, który jest dostępny za darmo lub w niektórych przypadkach generuje niewielkie koszty (jeśli używasz płatnych rozszerzeń). Przed zakupem wersji deweloperskiej tego CMS możliwe jest natomiast przeprowadzenie testów. Dostępna jest także opcja Free z ograniczoną liczbą funkcji.
Zdj. 3. Cennik na oficjalnej stronie Craft CMS
Źródło: https://craftcms.com/pricing
Programiści oraz eksperci SEO często rekomendują ten system. Nie jest on jednak dedykowany początkującym twórcom witryn. Jeżeli nie masz pewności, czy to dobra opcja dla Ciebie, skontaktuj się z ekspertami. Możesz też uruchomić wersję testową CMS.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.