Na skróty
Google nie ukrywa tego, że dopasowanie strony do wymagań użytkowników mobilnych ma wpływ na pozycję wśród wyników wyszukiwania. Dlaczego tak jest? Coraz więcej osób decyduje się na to, aby korzystać z internetu, ale też dokonywać zakupów właśnie przez telefon. To właśnie przez przeglądarkę w telefonie komórkowym szukają artykułów, informacji, ale także sklepów. Wzięcie do ręki telefonu jest o wiele szybsze, niż włączenie komputera. A przez szybkie płatności blikiem możliwe jest opłacenie od razu. Google wyróżnia strony internetowe, które zwiększają wygodę użytkowników. Dlatego też tak ważny jest UX, nie mniej istotne znaczenie ma właśnie to, aby sklep online posiadał własną wersję mobilną. Powinno to zawierać się w strategii pozycjonowania. Dowiedz się więcej i poznaj wszystkie argumenty na ten temat. Po przeczytaniu tego artykułu już nie zadasz sobie pytania: wersja mobilna – czy warto?
Nie tylko Google głosi, że docenia wersje mobilne stron internetowych, w tym sklepów. Jest o tym głośno. Powstało wiele badań, które udowadniają to, że wersja mobilna ma znaczenie dla pozycjonowania. Wersja mobilna strony nierzadko jest elementem, który podbija witrynę o przynajmniej kilka oczek do przodu. Wszyscy mówią o tym że warto posiadać mobilną wersję strony. My wytłumaczymy Ci dokładnie dlaczego. Na chwilę zostawmy pozycjonowanie z boku, pokażemy Ci argumenty, które doskonale do Ciebie trafią. Wyobraź sobie, że chcesz poszukać w internecie perfum dla kogoś na prezent. Wpisujesz w przeglądarkę “perfumy markowe dla kobiet”. Wyskakują w odpowiedzi różnorodne strony, klikasz na pierwszą z nich. Strona otwiera się, jednak nie wygląda dobrze. Widzisz wielkie zdjęcia, nie ma menu, opisy są gdzieś poukrywane. Poruszanie się na stronie jest nieintuicyjne i ciężko Ci znaleźć informacje, których szukasz, a filtrowania produktów w ogóle nie ma. Co robisz? Wychodzisz z takiej strony, bo jest irytująca i nieprzyjemna w obsłudze. Nawet jeśli ceny na tej witrynie byłyby najniższe, to z niej nie skorzystasz. A teraz wyobraź sobie jak wiele klientów tracisz przez brak wersji mobilnej swojego sklepu internetowego. Ten argument trafia do Twojej wyobraźni? Wygoda użytkownika, który jest Twoim potencjalnym klientem jest zdecydowanie najważniejsza. Właśnie dlatego warto skupić się na tym, aby umożliwić mu wygodne przeglądanie Twojej strony w każdej sytuacji i na każdym rodzaju urządzenia.
Teraz pomówmy trochę o SEO. Algorytmy Google, które przechadzają się po witrynach i weryfikują różnorodne elementy (od meta opisów po unikalność), sprawdzają też to, jak dana strona wyświetla się na ekranach telefonów komórkowych. To istotny czynnik, który wpływa na to, jaką pozycję w wynikach wyszukiwania ma konkretna strona. Dlaczego jest to tak istotne dla Google? Algorytmy na przestrzeni ostatnich lat mocno się zmieniły. Skupiają się one obecnie głównie na tym, aby pokazywać w wynikach wyszukiwania strony, które będą perfekcyjnie dopasowane do oczekiwań użytkownika. Google chce być, a w zasadzie jest, wyszukiwarką, która pozwala nie tylko znaleźć odpowiedzi na konkretne pytania, ale forma ma być przyjazna dla odbiorcy. Ewolucja algorytmów cały czas rozwija się właśnie w tym kierunku, aby zapewnić odbiorcom treści jak największy komfort. Posiadanie mobilnej wersji strony będzie miało coraz to ważniejsze znaczenie i waga tego czynnika rankingowego będzie niezwykle istotna przy ustalaniu miejsca danej strony wśród wyników wyszukiwania. Już jest ważna, ale będzie jeszcze bardziej.
Jeśli użytkownicy mobilni będą wchodzić na Twoją stronę, a potem z niej wychodzić, to pozycja Twojego sklepu online spadnie dość mocno. Dlaczego? Wzrośnie współczynnik odrzuceń, zmniejszy się średni czas przebywania użytkownika na Twojej stronie internetowej. Te dwa elementy również mają duże znaczenie dla pozycjonowania. Dlatego tak ważne jest to,, aby posiadać mobilną wersję. Warto zwrócić uwagę także na to, że coraz więcej osób korzysta z internetu w telefonie. Pakiety internetowe są o wiele tańsze, a ponadto coraz więcej miejsc udostępnia WiFi. Nawet nie wyobrażasz sobie jak wiele zakupów jest dokonywanych podczas oczekiwania na posiłek w restauracji.
Mówi się, że blogi stają się coraz mniej popularne. To nie jest prawda, wciąż są na topie. Warto dbać o wysoką pozycję bloga. Zarówno tego, który jest połączony ze sklepem internetowym, jak i takiego, który promuje wyłącznie markę osobistą. Dlaczego zatem warto mieć mobilną wersję bloga? Jako, że coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z internetu wyłącznie przy pomocy swojego telefonu komórkowego, to również pozycja blogów, które nie mają mobilnej wersji strony, jest zagrożona. Ponadto nie chodzi tylko o pozycję w Google. Jeśli coraz więcej użytkowników czyta blogi przez telefon, to kto będzie Twoim czytelnikiem? No właśnie.
Zalet mobilnej wersji sklepu online wymieniliśmy już sporo. Zdecydowanie jest to opłacalna opcja. Inwestycja w taki rodzaj sklepu nie jest kosztowna, a przynosi wiele korzyści. To wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, ale też większe zyski. To dzięki użytkownikom, którzy będą kupować w Twoim sklepie właśnie przy pomocy smartfona. Warto pamiętać też o tym, że posiadanie takiej wersji strony wpływa na wizerunek. Użytkownicy internetu obdarzą Twoją firmę o wiele większym zaufaniem właśnie wtedy, kiedy będziesz mieć mobilną wersję swojego sklepu internetowego. Dostrzegą, że zależy Ci na ich wygodzie.
Warto sprawdzić czy stworzenie mobilnej wersji strony internetowej się udało. Wystarczy wpisać adres witryny w telefonie i zobaczyć czy przed adresem jest litera “m”, która o tym świadczy. To szybki sposób na to, aby zweryfikować te kwestie. Podczas tworzenia mobilnej wersji jakiejkolwiek witryny internetowej ważne jest to, aby wszelkie przyciski były na stronie odpowiedniej wielkości. To znaczy, żeby użytkownik nie musiał powiększać ekranu, aby trafić w przycisk. Warto sprawdzić także to, czy tekst dobrze się czyta. Czy nie jest on rozjechany na tyle, że trzeba przesuwać ekran. Jeśli posiadasz sklep online, to koniecznie zadbaj o to, aby potencjalny klient po kliknięciu w pole do wypełnienia nie musiał powiększać ekranu, niech to się stanie samoistnie. Jeśli chodzi o bloga – użytkownicy mobilni czytają szybko. Zależy im na tym, aby możliwe było zapoznanie się z tekstem sprawnie. Dlatego pamiętaj o nagłówkach oraz obrazkach, które urozmaicą czytanie i nie zniechęcą do zapoznawania się z całą treścią. Koniecznie też zadbaj o to, aby strona nie ważyła zbyt dużo i sprawnie oraz szybko się ładowała. Odbiorcy treści internetowych nie są bardzo cierpliwi, nie lubią długiego ładowania się witryny. Szybkość strony ma też wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Zastanów się też czy chcesz stworzyć osobną wersję strony dla użytkowników mobilnych (wtedy po wpisaniu strony oryginalnej nastąpić powinno przekierowanie), czy też utworzysz jedną witrynę, która będzie dopasowywała się do każdego urządzenia i wielkości ekranu.
Nie trzeba specjalnych umiejętności do tego, aby sprawdzić statystyki mobilne. W wielu narzędziach, zarówno tych bezpłatnych od Google, jak i płatnych, możesz znaleźć informacje na temat tego, jak dużą część odwiedzających stanowią osoby korzystające z urządzeń mobilnych. Jeśli stosujesz przy analizie map ciepła możesz nawet dowiedzieć się tego, jakie jest zachowanie osób korzystających z wersji mobilnych. Koniecznie sprawdzaj jaką część stanowią osoby, które korzystają z telefonów i dostosuj do nich swoją stronę.
Podaliśmy wiele argumentów przekonujących do tego, aby zadbać o mobilną wersję strony. Zdecydowanie warto jest zdecydować się o jej posiadanie, bez względu na rodzaj witryny. Oczywiście znajdzie się więcej plusów, jednak uważamy, że kwestie związane z pozycją witryny oraz jej popularnością są wystarczające.