Narzędzia

Czym jest Asana i jak ją wykorzystać w zarządzaniu projektami?

3 min czytania
Czym jest Asana i ją wykorzystać w zarządzaniu projektami?

Asana to nie tylko określenie na pozycje w jodze, ale też jeden z najpopularniejszych programów do zarządzania projektami. W dzisiejszym wpisie przybliżymy tę aplikację i pokażemy, jakie oferuje możliwości. Zapraszamy do lektury!

Asana – aplikacja, która czyni zarządzanie projektami naprawdę łatwym

Asana jest jednym z najchętniej wykorzystywanym przez duże firmy (i nie tylko) narzędzi do zarządzania projektami. Pozwala w jednym miejscu tworzyć plany zadań dla całych projektów, przypisywać je do konkretnych osób i zespołów oraz śledzić na bieżąco postępy prac. A do tego mocno usprawnia komunikację, umożliwiając każdemu członkowi zespołu wymienianie komentarzy i plików – bez zaglądania do skrzynki mailowej i zbędnych meetingów.  

Z aplikacji korzystają najwięksi – od Amazona i T-Mobile po Airbnb oraz Pinteresta. Sami twórcy platformy podają, że pod koniec 2023 roku Asana była w mniejszym lub większym stopniu używana przez 85 ze 100 największych firm w Ameryce. Mówimy więc o prawdziwym gigancie.

Aplikacja Asana działa w stu procentach online – w wersji przeglądarkowej, jako aplikacja do pobrania na Windowsa/Maca oraz na urządzenia mobilne.

Czym jest Asana i jak ją wykorzystać w zarządzaniu projektami?

Zdj 1. Interfejs Asany w każdej wersji jest równie przejrzysty.

Źródło: asana.com

Jak wygląda praca w Asanie?

Cały sekret tego, dlaczego tak wiele zespołów stawia na Asanę tkwi w tym, jak dobrze i przejrzyście organizuje pracę. Działania organizacji aplikacja dzieli na pięć poziomów:

  • Cele – nadrzędne priorytety firmy/zespołu, które wyznaczają kierunek bardziej konkretnych działań;
  • Portfolio – „szufladki”, w których można grupować powiązane ze sobą projekty;
  • Projekty – czyli inicjatywy firmy, w ramach których organizujemy pracę;
  • Zadania – konkretne działania, do których można przypisywać członków zespołu;
  • Podzadania – rozbijające zadania na mniejsze, łatwiejsze do wykonania taski.
Zobacz  Jak korzystać z Google Tag Assistant?

Do każdego projektu, zadania i podzadania możemy przypisywać terminy wykonania (które potem świetnie wyglądają na timelinie prac, o czym za moment) oraz wybrać osoby za nie odpowiedzialne. W obrębie zadań przypisani członkowie zespołu mogą prowadzić konwersacje, wymieniać się plikami, komentować pracę innych osób czy tagować i zaznaczać taski kolorami. Asana zostawia tu mnóstwo swobody i naprawdę pozwala spersonalizować cały proces zarządzania pod Twój zespół. 

Skoro mowa o swobodzie – ogromną zaletą Asany jest też to, na ile sposobów pozwala pokazać nadchodzące zadania i postępy prac

Jeśli preferujesz proste listy – Asana wyświetli Ci przejrzystą checklistę.

Czym jest Asana i jak ją wykorzystać w zarządzaniu projektami?

Dla tych, którzy lepiej odnajdują się na tablicach kanban, znanych na przykład z Trello – aplikacja oferuje widok Board, gdzie poszczególne zadania można przerzucać między kolejnymi etapami pracy.

Czym jest Asana i jak ją wykorzystać w zarządzaniu projektami?

Do wyboru mamy też widok klasycznego kalendarza…

Czym jest Asana i jak ją wykorzystać w zarządzaniu projektami?

… oraz timeline view, który rozpisuje cały projekt na czytelnej osi czasu.

Czym jest Asana i jak ją wykorzystać w zarządzaniu projektami?

Zdj 2-5. Wszystkie widoki projektów są generowane automatycznie po określeniu przez team leadera zadań, członków zespołu i terminów wykonania.

Źródło: help.asana.com

Każdy członek zespołu może korzystać z takiego widoku, z jakim pracuje mu się najlepiej – trudno o bardziej elastyczne rozwiązanie.

Dodajmy jeszcze, że Asana oferuje dziesiątki integracji z aplikacjami zewnętrznymi, od Slacka, Zooma i Gmaila po Salesforce, Figmę oraz pakiet Creative Cloud od Adobe – więc bez problemu skoordynujemy w niej przepływ pracy między różnymi zupełnie odrębnymi od siebie środowiskami.

Zobacz  Jules od Google – agent AI, który sam pisze kod, testuje i naprawia błędy

Ile kosztuje Asana? 

Tak naprawdę głównym minusem Asany jest to, że… trzeba za nią zapłacić. Co prawda mamy do wyboru wersję darmową (Personal), ale pozwala ona zaangażować w ramach jednego zespołu maks. 10 osób. Może sprawdzić się przy bardzo małych projektach – większe organizacje powinny się przyjrzeć pakietom Starter (10,99 euro miesięcznie za użytkownika) oraz Advanced (24,99 euro za użytkownika). Tu, oprócz zwiększonego limitu członków zespołu do 500, zyskujemy sporo dodatkowych funkcji – widok osi czasu, możliwość tworzenia celów czy dostęp do opcji automatyzacji z Asana AI

Dla dużych firm dostępny jest też plan Enterprise, bez żadnych ograniczeń – wyceniany indywidualnie.

Asanę warto przetestować samemu – chociażby na darmowej wersji, która mimo kilku ograniczeń świetnie pomaga zorganizować własną, codzienną pracę. 

A o innych, podobnych rozwiązaniach (oraz o zagadnieniach z branży SEO) przeczytasz w kolejnych wpisach na naszym blogu!

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, który łączy świat marketingu cyfrowego z perspektywą naukową i humanistyczną. Pisze od 2021 roku, specjalizując się w długich, eksperckich artykułach, poradnikach i treściach wizerunkowych. W pracy stawia na połączenie dwóch wartości: rzetelnego researchu oraz lekkiego, często humorystycznego stylu. Fascynuje go UX writing i projektowanie komunikacji, dlatego jego teksty nie tylko przekazują wiedzę, ale także prowadzą czytelnika w intuicyjny sposób przez temat. Wierzy, że nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia z obszaru IT, nowych technologii czy psychologii można opisać tak, by były proste i przyjemne w odbiorze. Poza copywritingiem rozwija się twórczo — pisze opowiadania, wiersze i myśli o pierwszej powieści. Gra na kilku instrumentach, odwiedza kina studyjne, podróżuje i kończy studia psychologiczne. Największą motywacją jest dla niego sam proces tworzenia — moment, w którym słowa zaczynają nabierać kształtu i wpływu. Widok swoich tekstów na stronach klientów daje mu poczucie satysfakcji i sensu pracy.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy