Content MarketingPozycjonowanie

Czym jest guest posting i jaki ma wpływ na SEO

5 min czytania
Czym jest guest posting i jaki ma wpływ na SEO?

Guest posting to technika marketingowa, polegająca na publikowaniu artykułów na blogach innych osób lub firm. W zamian za wartościową treść, autorzy otrzymują możliwość umieszczenia odnośników prowadzących do swojej witryny. Dlaczego jest to ważne z punktu widzenia SEO? Ponieważ wysokiej jakości linki prowadzące do Twojej strony z zewnętrznych, renomowanych źródeł mogą znacząco podnieść Twoją widoczność w wyszukiwarkach. Dzięki temu osiągniesz wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, przyciągając więcej organicznego ruchu. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się więcej!

Czym jest guest posting i jaki ma wpływ na SEO

Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/social-media-networking-online-communication-connect-concept_53876-124862.jpg?t=st=1718262596~exp=1718266196~hmac=83aafa0eb7f2179f54a05423ac70d8a0f49ce36cc5077ba86d86fbacdea9feb7&w=1060

Guest blogging – co to jest?

Guest posting czyli publikacja gościnna, to strategia polegająca na tworzeniu i publikowaniu artykułów na blogach i stronach innych osób lub firm. Dzięki temu masz możliwość dotarcia do nowej grupy czytelników oraz zbudowania autorytetu w swojej branży.

Główną korzyścią z guest postingu w SEO jest możliwość umieszczenia w tekście linków o charakterze dofollow prowadzących do własnej strony internetowej, wpływających na pozycjonowanie.

Czym jest guest posting i jaki ma wpływ na SEO

Zdj 1. Guest posting w serwisie Ahrefs w wykonaniu autora Chris Haines.

Źródło: Ahrefs blog.

Guest posting a SEO – czy publikowanie wpisów gościnnych pomaga w SEO?

Publikując wpisy gościnne na renomowanych blogach i stronach, zdobywasz cenne linki zewnętrzne prowadzące do Twojej witryny, budując profil odnośników zewnętrznych, a w konsekwencji autorytet w wyszukiwarkach.

Zobacz: Nauka JavaScript – czy warto?

Kiedy renomowane strony linkują do Twojego serwisu, wysyłają sygnał wyszukiwarkom, że Twoja strona jest wartościowa i godna zaufania. Jeżeli zależy Ci na maksymalizacji efektów z link buildingu, zadbaj o to, żeby wpis był wartościowy, unikalny i dopasowany do profilu prowadzonego przez Ciebie serwisu. Im wyżej pojawi się dany wpis gościnny w Google, tym większą wartość uzyska, co przełoży się na renomę oraz poprawę profilu SEO.

Guest posting – z jakimi firmami współpracować w zakresie publikacji gościnnych?

Współpraca w zakresie guest postingu jest najbardziej efektywna, kiedy nawiązujesz ją ze stronami o silnym autorytecie domeny. Aby to ocenić, warto zwrócić uwagę na wskaźniki DR (Domain Rating) oraz UR (URL Rating). Są to metryki opracowane przez narzędzie Ahrefs, oceniające siłę profilu linkowego konkretnej strony czy URL. 

Zobacz  Na czym polega dywersyfikacja linków i kiedy ją stosować?

Czym jest guest posting i jaki ma wpływ na SEO

Zdj 2. DR Semcore.

Źródło: Narzędzie Ahrefs.

Strony o wysokim DR i UR są bardziej renomowane w środowisku internetowym, a linki z takich źródeł okazują się cenniejsze z punktu widzenia SEO. Współpracując z takimi serwisami, masz szansę zdobyć wysokiej jakości linki zewnętrzne, które przysłużą się pozycjonowaniu. Jak już wcześniej wspomnieliśmy – poza metrykami, dana witryna powinna być tematycznie powiązana.

SEO guest blogging – czym różnią się poszczególne strategie publikowania wpisów gościnnych?

Strategie publikowania wpisów gościnnych różnią się następującymi elementami:

  • cel publikacji – może to być zwiększenie ruchu na swojej stronie, budowanie reputacji jako ekspert w danej dziedzinie lub zdobycie wartościowych linków;
  • dobór bloga – wybór odpowiedniego bloga biznesowego do publikacji jest kluczowy, aby dotrzeć do właściwej grupy odbiorców oraz zwiększyć swoją wiarygodność i reputację;
  • jakość treści – wartościowe, merytoryczne i angażujące wpisy są bardziej cenione przez właścicieli blogów oraz ich czytelników (sprzyja to budowaniu wiarygodności oraz grona odbiorców);
  • sposób prezentacji marki – w niektórych przypadkach lepiej subtelnie udostępniać informacje o marce, natomiast w innych sytuacjach należy eksponować swoje produkty lub usługi;
  • optymalizacja treści – odpowiednie użycie słów kluczowych, które zwiększają widoczność w wynikach wyszukiwania, jest wyjątkowo ważne pod kątem optymalizacji treści;
  • interakcja z czytelnikami – angażowanie się w komentarze oraz odpowiadanie na pytania zwiększa wiarygodność jako eksperta, oraz buduje relacje z grupą odbiorców;
  • analiza wyników – monitorowanie efektów publikacji (np. zwiększenie ruchu czy liczba wartościowych linków), pozwala na ciągłe udoskonalanie strategii.
Zobacz  Koszt narzędzi do pracy SEO – czy na pewno opłaca Ci się samemu pozycjonować? 

Każda z tych strategii wymaga przemyślanej taktyki, aby skutecznie tworzyć content i maksymalnie wykorzystać potencjał gościnnego blogowania.

Jak tworzyć wpis gościnny? – guest posting w 5 prostych krokach

Tworzenie wpisu gościnnego to nie tylko sztuka pisania, ale też umiejętność dostosowania się do potrzeb konkretnego serwisu. Poniżej przedstawiamy 5 prostych kroków prowadzących do stworzenia idealnego posta gościnnego:

  1. wybór odpowiedniej strony – szukaj stron o wysokim DR i UR, które pasują do Twojej tematyki. Narzędzie Ahrefs może Ci w tym pomóc;
  2. zrozumienie odbiorcy – zanim zaczniesz pisać, określ profil czytelników strony, na której chcesz się pojawić. Dostosuj treść do ich potrzeb i oczekiwań;
  3. stworzenie wartościowego i unikatowego tekstu – Twoja treść powinna wnieść coś nowego dla czytelników, być oryginalna i przydatna;
  4. umieszczenie linków – w tekście umieść 1-2 linki prowadzące do Twojej strony. Pamiętaj, by były one naturalne i wartościowe;
  5. korekta i dostosowanie – treść powinna być dostosowana pod kątem SEO i grupy docelowej oraz poprawna gramatycznie (pomoże Ci w tym narzędzie LanguageTool w przypadku polskich treści oraz Grammarly pod kątem zagranicznego contentu).

Zobacz: Subiektywne podsumowanie działań CSR z 2020 roku

Firm do guest postingu możesz szukać na LinkedInie – najlepiej skieruj się do content managerów lub właścicieli firm.

Czym jest guest posting i jaki ma wpływ na SEO

Zdj 3. Wyszukiwanie firm do guest postingu na LinkedIn.

Źródło: LinkedIn.

Jakie są wady guest bloggingu SEO?

Guest posting to skuteczna technika budowania linków, która ma jednak swoje wady:

  • tworzenie wartościowych artykułów gościnnych wymaga czasu (od researchu, przez pisanie, aż po korektę i adaptację do wymogów innych blogów);
  • piszesz dla kogoś innego, co oznacza, że chociaż zdobywasz link, wartość treści pozostaje na innej stronie;
  • nawet po wysiłku włożonym w napisanie artykułu, nie masz pewności, że przyniesie oczekiwane rezultaty w pozycjonowaniu oraz zostanie opublikowany (właściciel serwisu może go odrzucić ze względu na brak wymaganej jakości oraz wydźwięku merytorycznego);
  • znalezienie odpowiednich, wartościowych miejsc do publikacji jest trudne, ponieważ wielu marketerów korzysta z guest postingu;
Zobacz  Presell Pages - czy wciąż działają w SEO?

Mimo tych wad, guest posting pozostaje jednym z najbardziej efektywnych rozwiązań w kontekście pozyskiwania linków (szczególnie dla nowych stron WWW).

Jeżeli masz wątpliwości odnośnie przyjętej strategii linkowania – zdecyduj się na audyt SEO i zweryfikuj wady oraz zalety swojego serwisu!

Guest blogging SEO – jakie są szacunkowe koszty miesięczne tego typu rozwiązań pozyskiwania linków?

Szacunkowe koszty miesięczne przypadające na guest blogging SEO oscylują w granicach 3 000 – 15 000 zł, jednak finalna kwota zależy od wielu czynników. Koszt może być różny w zależności od popularności i autorytetu blogów innych firm, na których planujesz opublikować wpisy gościnne. Dodatkowe czynniki to m.in. jakość tworzenia wartościowych treści oraz liczba gościnnych postów publikowanych miesięcznie. Warto skupić się w tym przypadku na kilku kluczowych aspektach, m.in. budowanie autorytetu w branży, zdobywanie wartościowych linków zwrotnych oraz zwiększenie widoczności marki. Guest blogging jest szczególnie skuteczny jako część strategii SEO, pozwalającej na zdobywanie wysokiej jakości linków przychodzących – przekłada się to na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania i ruch na stronie.

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy