Lookalike audience, czyli podobne grupy odbiorców, to narzędzie stworzone przez Facebooka. Dzięki jego zastosowaniu można dotrzeć do osób przypominających aktualnych klientów firmy, a tym samym pomnożyć szanse na ich zwielokrotnienie. Lookalike audience jest niezwykle potężne, jednak aby czerpać z niego maksimum korzyści, należy zgłębić tajniki narzędzia i poznać sposoby ich stosowania. Z naszego artykułu dowiesz się czym jest i jak wykorzystać Lookalike Audience w kampaniach na Facebooku i Instagramie. Zapraszamy.
Lookalike Audience – co to takiego?
Lookalike Audience to technika bazująca na analizie danych. Jej umiejętne wykorzystanie pozwala docierać do potencjalnych klientów, podobnych do obecnych nabywców towarów czy usług danej firmy.
Korzystające z zaawansowanych algorytmów narzędzia reklamowe, takie jakFacebook Ads, identyfikują użytkowników pod kątem podobnych cech i zachowań online. To sprawia, że reklamy docierają właśnie do osób, które z większym prawdopodobieństwem zainteresują się ofertą danej firmy. Stosując Lookalike Facebook możliwe jest zwiększenie skuteczności kampanii, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka niewłaściwego targetowania.
Lookalike Audience w kampaniach na Facebooku i Instagramie
Istnieje wiele sposób, aby wykorzystać podobne grupy odbiorców na Facebooku i Instagramie. Poniżej omawiamy kilka z nich:
Odbiorcy podobni do obecnych klientów. Z uwagi na to, że Lookalike Audience opiera się na danych z istniejących już baz klientów, warto wykorzystać ten fakt, aby dotrzeć do nowych osób, podobnych do aktualnych odbiorców. To pozwoli na osiągnięcie wyższego poziomu konwersji.
Zaangażowanie. Tworząc Lookalike Audience na podstawie osób, które są zaangażowane w udostępniane przez markę posty, można nawiązać kontakt z odbiorcami skłonnymi do interakcji. To zaś pomaga w zwiększeniu zaangażowania odbiorców pod kątem kampanii reklamowych.
Lojalni klienci. Lookalike Audience to świetny sposób na to, aby dotrzeć do grona osób o zbliżonych upodobaniach do pozyskanych już przez markę klientów. Dzięki temu można zwiększyć szanse na regularną sprzedaż i nawiązanie długofalowych relacji z nowymi nabywcami.
Wizyty w witrynie internetowej.Konfigurując piksel Facebooka/ Instagrama na swojej stronie www, można śledzić odwiedzających. Dysponując takimi danymi, warto stworzyć Lookalike Audience, co pozwoli skupić się na użytkownikach, którzy faktycznie są zainteresowani ofertą firmy.
Podobni do fanów strony. Tworzenie Lookalike Audience na podstawie zdobytych już obserwatorów to szansa, aby dotrzeć do grona odbiorców, którzy już wykazali zainteresowanie marką.
Podobne grupy odbiorców, czyli Lookalike Audience, to potężne narzędzie o wielu zaletach. Z jego pomocą można:
Skuteczniej targetować. Na podstawie analizy danych obecnych klientów, łatwiej stworzyć bardziej precyzyjne kampanie, pozwalające docierać do osób o podobnych zainteresowaniach,
Zyskać wyższą konwersję. Z uwagi na to, że użytkownicy z Lookalike Audience są podobni do aktualnych klientów firmy, wykazują wyższe prawdopodobieństwo podjęcia pożądanej akcji.
Zoptymalizować budżet reklamowy. Podobne grupy odbiorców pozwalają skoncentrować się na użytkownikach, którzy mają największy potencjał ze względu na konwersję. To z kolei szansa na optymalizację budżetu i nie wydawanie środków na niedoprecyzowane grupy.
Rozwinąć bazę klientów. Z pomocą Lookalike Facebook można poszerzyć grupę docelowych klientów i zwielokrotnić szanse na pozyskanie nowych nabywców.
Jak każde narzędzie, taki i również Lookalike Audience ma swoje słabe strony. Należą do nich:
Brak pełnej kontroli. Ze względu na to, że algorytmy platform reklamowych są zautomatyzowane, nie zawsze można mieć pełen wgląd w to, jakie kryteria zostały użyte do stworzenie podobnych grup odbiorców.
Zależność od jakości danych źródłowych. Jeżeli aktualna baza klientów jest nieaktualna lub nieprawidłowo segmentowana, uzyskanie pożądanych efektów nie będzie możliwe.
Ryzyko ograniczenia innowacji. Lookalike Audience skupia się jedynie na odbiorcach podobnych do aktualnych klientów. Przez to ogranicza możliwość dotarcia do innych, innowacyjnych segmentów rynku, które mogłyby okazać się szansą na rozwój marki.
Podobne grupy odbiorców na Facebooku i Instagramie, czyli Lookalike Audience, to strategia pozwalająca dotrzeć do nowych osób o profilach podobnych, do obecnych klientów marki. To umożliwia zwiększenie skuteczności kampanii reklamowych, jednak nie jest pozbawione wad. Jeżeli firma nie dba o aktualność bazy danych i jej jakość, Lookalike Audience nie będzie działać, jak należy.