Kanał na youtube o Twojej branży – jak to zrobić krok po kroku?
5 min
5 min
Na skróty
Poza SEO istnieje też wiele metod marketingowych, które mogą stosować sami właściciele biznesów online. Drugie miejsce wśród najczęściej odwiedzanych witryn na świecie, więcej niż bilion użytkowników miesięcznie, około miliard godzin oglądania filmów każdego dnia – to tylko kilka statystyk dotyczących najpopularniejszej od wielu lat platformy wideo, czyli YouTube. Przywołane dane jasno potwierdzają, że we współczesnym świecie treści audiowizualne są odbierane chętniej niż jakiekolwiek inne. Dlatego poza działaniami optymalizacyjnymi w obrębie strony internetowej warto zastanowić się nad założeniem firmowego profilu na YouTube. Jest to szansa nie tylko na stworzenie nowego kanału komunikacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami, ale także na zbudowanie atrakcyjnego i eksperckiego wizerunku marki oraz wsparcie marketingu i sprzedaży.
Jeżeli dotychczasowa historia YouTube nauczyła nas czegoś poza tym, że większość z nas chętniej słucha i ogląda niż czyta, to tego, że nie ma tematów nudnych. Należąca do Google platforma wideo jest najlepszym potwierdzeniem tego, że każdą branżę można przedstawić w atrakcyjny sposób. Na YouTube każdy może znaleźć swoich odbiorców.
Aby założyć firmowy kanał YT musisz posiadać prywatne konto Google, a następnie za jego pomocą zalogować się na YouTube. Następnie, klikając na ikonę swojego profilu rozwiń panel boczny i wybierz opcję „Ustawienia”. W zakładce „Konto” znajdziesz opcję „Dodaj kanały lub zarządzaj nimi” – tam możesz stworzyć połączone z Twoim prywatnym profilem konto marki. Po wybraniu tej opcji wystarczy wpisać nazwę konta marki i potwierdzić działanie. Pamiętaj, że nazwa konta powinna odpowiadać nazwie Twojej firmy lub przynajmniej w logiczny sposób się z nią łączyć.
Jeśli udało Ci się utworzyć markowe konto YouTube, uzupełnij podstawowe informacje – dane kontaktowe, opis kanału, firmy i jej działalności, a także dodaj linki do strony internetowej oraz profili w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram.
W panelu swojego markowego kanału YT znajdziesz opcję nazwaną „Dostosowywanie kanału”. W tym miejscu – w zakładce „Marka” – można uzupełnić elementy graficzne kanału – zdjęcie profilowe, banneru oraz znak wodny. Zdjęcie profilowe to charakterystyczna grafika, która będzie widoczna wszędzie tam, gdzie będzie pojawiał się Twój kanał, dlatego najlepiej umieścić w nim firmowy logotyp. Obraz banneru to grafika, która widoczna jest na górze strony kanału, co za tym idzie – również powinna być zgodna z identyfikacją wizualną marki. Znak wodny pojawia się natomiast w prawym dolnym rogu podczas odtwarzania Twoich filmów.
Pamiętaj, że wszystkie grafiki powinny być czytelne zarówno na ekranach komputerów, jak i na niewielkich urządzeniach mobilnych. Informacje dotyczące rozmiarów konkretnych grafik znajdziesz w zakładce „Marka”.
Zakładając markowy kanał YT musisz mieć świadomość tego, że aby konto cieszyło się popularnością, musi być aktywnie prowadzone – podstawą jest oczywiście regularne dodawanie filmów, ale ważne jest też odpowiadanie na komentarze czy tworzenie playlist. Robienie tego wszystkiego samodzielnie może być wymagające, dlatego czasem warto zaangażować dodatkowe osoby zarządzające kanałem. Aby to zrobić wejdź w zakładkę ustawień, a następnie „Konto”. Tam możesz dodawać i usuwać menedżerów kanału.
Nagrywanie i dodawanie filmów to podstawa aktywności na platformie YouTube. Jak nagrywać filmy na YT? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ mogą one przybierać różne formy. Z pewnością potrzebny jest dobry sprzęt nagrywający audio i wideo – warto pamiętać, że w dzisiejszych realiach najatrakcyjniejsze są filmy, które można odtwarzać w jakości 4K lub przynajmniej Full HD. Zadbaj więc o to, by Twoje urządzenie posiadało odpowiednie parametry.
W kontekście kanału marki najlepiej skupić się na treściach poradnikowych, instruktażowych czy filmach reklamujących nowe usługi lub działanie konkretnych produktów. Warto także skupiać się na szkoleniach branżowych. Prezentowane treści na pewno nie powinny być statycznymi ujęciami, a już na pewno nie pokazem slajdów wzbogaconych o komentarz. U progu trzeciej dekady XXI wieku liczy się dynamika, dlatego w swoich filmach dbaj o różnorodność ujęć i oryginalną narrację. Warto również stosować efekty i filtry, choć pamiętaj o tym, że ich różnorodność i obecność powinny być dostosowane do specyfiki branży, w której działasz.
Filmy w formacie .MP4, .MPEG4, .MOV, .AVI lub .WMV na markowy kanał YT można przesyłać za pomocą specjalnego przycisku znajdującego się na górze strony. Można to także zrobić, klikając na opcję YouTube Studio w panelu kanału. Po załadowaniu filmu można dodać jego tytuł, opis, tagi oraz inne informacje.
Montaż filmów na YouTube może być zarówno zadaniem dziecinnie prostym, jak również takim, do którego będziesz potrzebował pomocy profesjonalisty. Wszystko zależy oczywiście od tego, jak rozbudowane i złożone pliki wideo chcesz udostępniać na markowym kanale YT.
Od treści przesyłanych na konto branżowe nikt nie będzie wymagał epickiego rozmachu i efektów specjalnych rodem z hollywoodzkich produkcji – w wielu przypadkach do zmontowania wideo wystarczą podstawowe umiejętności, których przyswojenie wcale nie jest takie trudne. Przede wszystkim należy nauczyć się cięcia nagrania i łączenia poszczególnych kadrów w całość – nie jest to trudne, niemniej trzeba pamiętać, by przejścia nie były zbyt „rwane”, a cięcia chaotyczne.
Kolejnym wyzwaniem jest dodawanie i regulowanie ścieżki audio. Jeśli podczas nagrywania korzystasz z dodatkowych urządzeń zbierających dźwięk, możesz go podłożyć zamiast ścieżki rejestrowanej przez kamerę. Jeżeli natomiast pracujesz wyłącznie z urządzeniem audio-wideo, pamiętaj, by dźwięk odpowiednio podbić tak, by był wystarczająco głośny i wyraźny. W niektórych momentach warto dodać też dopasowaną do obrazu muzykę, która jeszcze bardziej angażuje odbiorcę.
Ostatnim etapem podstawowego montażu jest dodanie efektów, filtrów, przejść między kadrami, adnotacji oraz napisów. Elementy te mogą nie tylko sprawić, że film będzie bardziej efektowny, ale również wzbogacić go o dodatkowe treści, które z różnych przyczyn nie znalazły się na pierwotnym nagraniu.
Współcześnie można korzystać z wielu profesjonalnych programów do montowania filmów wrzucanych na YouTube. Do najważniejszych należy oczywiście oprogramowanie Premiere z pakietu Adobe lub Final Cut Pro przeznaczony do systemów OS X. Są to narzędzia zaawansowane, ale jednocześnie dość drogie.
Na początkowym etapie tworzenia filmów na markowy kanał YT lepiej jest skupić się na ogólnodostępnych oprogramowaniach darmowych. Do uznanych darmowych programów do montażu filmów należą między innymi DaVinci Resolve, HitFilm Express, Lightworks czy ShotCut. Pamiętaj, że podstawową edycję wideo możesz wykonać także w zintegrowanym z platformą Edytorze Wideo YouTube.
Na początku artykułu przywołaliśmy dane, które są jednym z argumentów za założeniem branżowego konta na YouTube. Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną, mniej optymistyczną statystykę: jak pokazują badania, prawie 90% filmów publikowanych na YouTube nie przekracza bariery 1000 odtworzeń. Jak w takim razie tworzyć ciekawe filmy o branży, które przyciągną odbiorców?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bo ważna jest specyfika branży, w której działa Twoja firma czy wiek i profil Twoich odbiorców. Prowadząc markowy kanał YT warto jednak mieć w głowie uniwersalne pomysły na film, takie jak rankingi top 10, poradniki dla amatorów i specjalistów, mini-dokument o znanych osobach związanych z Twoją branżą, recenzje branżowych książek, wywiady czy prezentowanie „od kuchni” Twojej działalności, jeśli uważasz, że może ona zainteresować widzów. Dbaj też o to, by zaspokajać ciekawość odbiorców – sprawdzaj, czy nie podsuwają Ci oni pomysłu na film w komentarzach i twórz wideo, w których odpowiadasz na ich pytania.
Na koniec wyjaśnijmy krótko, jak kanał YT może wypromować Twój biznes. Przede wszystkim YouTube to znakomite miejsce na rozwijanie zasięgów organicznych i bezpłatne promowanie biznesu, choć oczywiście można korzystać też z płatnych reklam. Filmy poradnikowe i pokazywanie branży „od kuchni” sprawia, że marka staje się autorytetem i zyskuje ekspercki wizerunek w oczach odbiorcy – w dodatku idąc z duchem czasu udowadniasz, że trzymasz rękę na pulsie.
Badanie przeprowadzone przez OnePoll dowodzi, że prawie 90% osób jest bardziej skłonne do kupienia produktu po obejrzeniu jego recenzji na YT. Markowe konto jest zatem doskonałym sposobem na wsparcie sprzedaży i aktywności na stronie internetowej.