W tym artykule dowiesz się, co to jest AI Slop. Przekonasz się również, czym jest AI Boomertrap oraz jak rozpoznać oba zjawiska w internecie. Na koniec przedstawimy Ci informacje dotyczące skutecznego marketingu z wykorzystaniem AI. Tego, jak powinno wyglądać tworzenie treści, żeby nie była ona kojarzona z AI Slop.
Co oznacza AI Slop?
Slop to określenie z języka angielskiego. Ma ono kilka znaczeń. W kontekście AI najbardziej pasuje jednak „pomyje”. AI Slop to bowiem niskiej jakości treść — tworzona bez wysiłku i generowana w przytłaczającej ilości. Termin ten powstał w ostatnich latach i wywołuje negatywne skojarzenia — podobne do spamu. Powstanie AI Slop ma związek z rozwojem dużych modeli językowych oraz modeli dyfuzyjnych AI. AI Slop to bowiem zarówno treści tekstowe, jak i grafika.
Przykładem najbardziej jaskrawym są teksty generowane z myślą o wzbudzeniu sztucznego zaangażowania w mediach społecznościowych. Na Facebooku można natknąć się na zdjęcia, które przedstawiają fikcyjne postacie – często osoby z niepełnosprawnościami lub dzieci w trudnych sytuacjach życiowych – opatrzone komunikatami typu „Dziś obchodzę urodziny, zostaw serduszko”.
Czym jest AI Boomertrap?
Na marginesie zjawiska określanego mianem AI slopów — czyli masowo generowanych treści niskiej jakości — pojawił się nowy podtyp: boomertrapy. Termin ten powstał z połączenia dwóch elementów. Po pierwsze: „boomer”, czyli popularne, często pejoratywne określenie osób urodzonych w latach 1945–1965. Nieobytych z technologią. Po drugie: „trap”, czyli pułapka.
W efekcie mamy do czynienia z treściami, które są projektowane tak, aby przyciągnąć uwagę seniorów i użytkowników okazjonalnych. Konstrukcja AI Boomertrap bazuje na prostych emocjonalnych bodźcach, clickbaitowych nagłówkach i materiałach, które z pozoru niosą wartość informacyjną. W praktyce mają przede wszystkim wywoływać reakcję i zwiększać zasięg, niezależnie od merytorycznej jakości.
Zdj. 1. Przykład AI Boomertrap
Źródło: https://ccm.net/apps-sites/13909-boomer-traps-these-ai-generated-images-target-seniors-on-facebook/
Jak rozpoznać AI Slop oraz Boomertrap?
Treści generowane masowo często są rozwlekłe, tendencyjne oraz bardzo ogólnikowe. Jeżeli chodzi o filmy i zdjęcia Bommertrap, możliwe jest rozpoznanie nienaturalnych twarzy, przypadkowych i chaotycznych teł, niskiej jakości tekstu. Częstą sytuacją jest też wizerunek postaci “zbyt pięknej”, “zbyt idealnej”.
Skuteczny marketing a wykorzystaniem AI
Wykorzystanie AI w content marketingu nie może opierać się na tworzeniu masowych treści. Dawno minęły już czasy, gdy liczyła się tylko obecność słów kluczowych w odpowiedniej ilości, a tak zwane teksty preclowe miały wartość w SEO.
Dziś pozycjonowanie (również w czatbotach, takich jak Perplexity czy Chat GPT) oznacza konieczność zawarcia w tekście wartości dodanej, skondensowania formy, odpowiedniej struktury, kompleksowego omówienia tematu. “Lanie wody” oraz treści tworzone masowo zostaną słabo ocenione i utkną w gąszczu podobnych tworów typu AI Slop. Wykorzystanie AI w content marketingu musi być więc przemyślane — twórcą nadal ma być człowiek, a AI jest jedynie narzędziem w jego rękach.
Zdj. 2. NotebookLM jako jedno z narzędzi AI pomocnych przy tworzeniu wartościowych treści
Źródło: https://notebooklm.google/
FAQ — najczęściej zadawane pytania
- Czym jest AI Slop?
AI Slop to niskiej jakości treść generowana masowo przez sztuczną inteligencję. Zazwyczaj nie wnosi wartości merytorycznej i przypomina spam.
- Dlaczego AI Slop jest uznawany za problem?
Ponieważ zalewa internet treściami tworzonymi bez wysiłku i refleksji. Trudno wśród nich odróżnić materiały wartościowe od bezwartościowych.
- Czy AI Slop dotyczy tylko tekstów?
Nie. AI Slop obejmuje również grafiki i filmy generowane przez modele dyfuzyjne.
- Czym jest AI Boomertrap?
To podtyp AI Slopów – treści zaprojektowane, aby przyciągnąć uwagę osób starszych lub mniej obeznanych z technologią.

swój potencjał z

marketing działa.
