PozycjonowanieTechnologia

Czym jest server side rendering (SSR)? Czy ma to znaczenie dla SEO?

4 min czytania
Czym jest server side rendering (SSR)? Czy ma to znaczenie dla SEO?

Szybkość ładowania strony jest uważana za jeden z najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Sposobów na poprawienie osiągów w tym parametrze również jest kilka — może być nim np. przeniesienie „ciężaru” renderowania strony z przeglądarki klienta-użytkownika na serwer witryny.

W artykule poniżej wyjaśniamy:

  • na czym dokładnie polega Server Side Rendering i czy faktycznie przyspiesza ładowanie strony,

  • jak ten sposób renderowania ma się do Client Side Rendering po stronie klienta.

Server Side Rendering (SSR) — co to jest?

Renderowanie jest procesem przekształcania abstrakcyjnych danych na ich wizualną reprezentację. Gdy mówimy o stronach internetowych — chodzi po prostu o przedstawienie znajdującego się na serwerze kodu konkretnej strony w postaci czytelnej i funkcjonalnej w przeglądarce użytkownika. 

Wyróżnia się dwa rodzaje renderowania stron:

  • po stronie klienta (ang. Client Side Rendering – CSR)

  • po stronie serwera (ang. Server Side Rendering – SSR). 

Czym jest Client Side Rendering (CSR)?

W momencie renderowania po stronie klienta przeglądarka — po wysłaniu zapytania do odpowiedniego serwera — najpierw otrzymuje kod HTML strony, następnie — plik JavaScript — i dopiero wtedy zabiera się za renderowanie witryny, co zmniejsza obciążenie serwera.

Czym jest Server Side Rendering (SSR)?

Z kolei SSR, czyli Server Side Rendering, polega na renderowaniu całego kodu HTML po stronie serwera (jeszcze zanim trafi do przeglądarki użytkownika) — i wysłaniu już gotowego pliku.

Czym jest server side rendering (SSR)? Czy ma to znaczenie dla SEO?

Zdjęcie 1: Na czym polega SSR?

Źródło: linkedin.com

Dzięki temu, przeglądarka może od razu po otrzymaniu odpowiedzi z serwera wyświetlić stronę na żądanie użytkownika w jej „podstawowej”, statycznej wersji — w tle pobierając pliki JS i renderując elementy interaktywne. Mówiąc wprost – Server Side Rendering pozwala na szybsze wyświetlanie treści, co w przypadku doświadczenia użytkowników (UX) ma ogromne znaczenie.

Zobacz  Wyszukiwarka DuckDuckGo – co to jest?

Co Server Side Rendering (SSR) oznacza w praktyce?

W przypadku SSR renderowanie po stronie serwera pozwala na:

  • krótszy czas ładowania strony (a przynajmniej jej struktury HTML) – co doceniają roboty wyszukiwarek, ale i użytkownicy;

  • mniejsze obciążenie po stronie przeglądarki użytkownika — za to większe po stronie serwera;

  • możliwość przechowywania raz wyrenderowanego pliku HTML w pamięci podręcznej serwera — i tym samym szybszego odpowiadania na kolejne zapytania;

  • wyższe koszty utrzymania serwera (który potrzebuje większych zasobów do pracy).

Server Side Rendering (SSR) ma więc zalety, ale i pewne wady – jak choćby większe obciążenie serwera. Ale pod kątem SEO jest rozwiązaniem nieco lepszym niż Client Side Rendering (CSR) – czyli renderowanie po stronie klienta. Poniżej wyjaśnimy dlaczego.

Pozycjonowanie stron a SSR – SEO i renderowanie stron

Pomysł przeniesienia procesu renderowania kodu HTML witryny na stronę serwera nie wziął się znikąd. W dużej mierze stanowił on odpowiedź na pewien istotny problem związany z robotami indeksującymi Google’a (a także i innych wyszukiwarek). Otóż przez długie lata miały one spore trudności z obsługą kodu JavaScript na skanowanych przez siebie witrynach — a to tylko wydłużało cały proces indeksowania

SSR pozwala to zmienić. Dzięki Server Side Rendering Googlebot po natrafieniu na stronę od razu ma dostęp do najważniejszej dla siebie treści — kodu HTML — i może przeanalizować zgromadzone tam informacje bez czekania na to, aż przetworzony zostanie także kod JavaScript. 

Zobacz  Dużo osób wchodzi na moją stronę, ale nikt niczego nie kupuje. Dlaczego?

Oczywiście, dziś roboty Google’a radzą sobie z JS-em znacznie lepiej — choć jego interpretacja wciąż wymaga od nich większych zasobów. Z innymi crawlerami sprawa wygląda różnie — przykładowo, roboty indeksujące Binga renderują JavaScript, natomiast nie obsługują niektórych jego frameworków. Z kolei boty Facebooka czy X-a kodu JavaScript w ogóle nie wykonują.

Tyle o indeksowaniu — warto bowiem też podkreślić, że zastosowanie Server Side Rendering ma swój sens także w kontekście SEO. 

Strona generowana dynamicznie – jaki ma to wpływ na doświadczenie użytkownika?

Tak jak już wspomnieliśmy, strona renderowana po stronie serwera (w większości przypadków) szybciej wyświetli się w przeglądarce, niż ma to miejsce w przypadku Client Side Rendering, gdy witryna jest renderowana po stronie klienta. W statycznej wersji i owszem — ale dla Google już sam fakt szybkiego wykonania kodu HTML może być przesłanką do tego, że strona zapewni niecierpliwemu użytkownikowi lepsze doświadczenia. A to, według obowiązujących wytycznych SEO, jest dla pozycji w wynikach wyszukiwania niezwykle ważne.

Jeżeli zaś strona — nawet bez niektórych elementów interaktywnych — załaduje się błyskawicznie, szansa na to, że użytkownik ją opuści bez wykonania jakiejkolwiek interakcji, drastycznie zmaleje. Większość internautów chętniej pozostanie w przypadku witryn ładujących się kilka sekund, gdy już po chwili zobaczy jej „szkielet” — niż gdyby miał przez ten czas patrzeć na pustą, białą stronę.

A jak wdrożenie SSR sprawdzi się w przypadku aplikacji internetowych? Również i tu Server Side Rendering pomaga uzyskać lepszą wydajność aplikacji internetowych w czasie rzeczywistym – zwłaszcza w momencie obsługiwania dużej liczby użytkowników jednocześnie.

Kiedy stosować renderowanie po stronie serwera?

Renderowanie po stronie serwera warto stosować w następujących przypadkach:

  • Optymalizacja SEO – strony wymagające wysokiej widoczności w wynikach wyszukiwania, gdzie ważne jest szybkie i pełne indeksowanie treści przez Google.

  • Szybsze ładowanie stron i aplikacji internetowych – gdy konieczne jest szybkie wyświetlenie zawartości strony.

  • Budowanie responsywnych stron internetowych – dzięki SSR treść Twojej strony będzie można wyświetlić w szybki sposób bez obciążania urządzenia użytkownika.

  • Obsługa wolniejszych urządzeń – strony kierowane do użytkowników korzystających ze starszych lub mniej wydajnych urządzeń.

  • Dynamiczne dane – aplikacje i strony wymagające szybkiego dostarczenia treści pochodzących z wielu źródeł.

  • Lepsza dostępność – wspieranie technologii asystujących, które wymagają natychmiastowego dostępu do w pełni renderowanego HTML.

  • Bezpieczeństwo – ograniczenie przetwarzania JavaScript po stronie klienta zmniejsza ryzyko ataków na aplikację.

Zobacz  Google Street View - co to jest?

Implementacja SSR nie jest konieczna w przypadku prostych jednostronicowych aplikacji internetowych (SPA) z dynamiczną interaktywnością, gdzie lepszym wyborem może być renderowanie po stronie klienta (CSR).

Co to jest Server Side Rendering (SSR) – podsumowanie

Wiesz już, co to renderowanie po stronie serwera — i dlaczego może mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych oraz doświadczenie użytkownika. Jeśli szukasz sposobów na maksymalizację osiągów swojej witryny — wdrożenie Server Side Rendering może okazać się naprawdę dobrym pomysłem.

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy