Na skróty
Jeżeli w niedalekiej przyszłości planujesz zaprojektowanie strony internetowej (samodzielnie lub przy pomocy specjalistycznej firmy), czeka Cię podjęcie kilku ważnych decyzji. Wpłyną one między innymi na to, jakie możliwości administrowania i edycji, a także SEO będzie miała konkretna witryna. Najważniejsze będzie zastanowienie się nad tym, czy wybrać stronę statyczną, czy dynamiczną. Czym jest strona statyczna, a czym dynamiczna?
Jest to rodzaj strony internetowej, której treści mogą się zmieniać w zależności od konfiguracji, na przykład: wyboru przeglądarki, rodzaju urządzenia, na którym się ją otwiera, strefy czasowej, pory dnia oraz innych czynników, pozwala ona także na dwukierunkową komunikację z użytkownikami. Jest wyposażona w system zarządzania treścią CMS (np. WordPress, Joomla, Drupal, itp.), dzięki czemu zmiany lub aktualizacje w bazie danych można wprowadzać na bieżąco (nawet przez właściciela czy administratorów z podstawową wiedzą w tym temacie) i automatycznie zmieniają one zawartość strony.
To, co strony dynamiczne mają do zaoferowania pod względem generowania treści zasadniczo opiera się na trzech głównych typach. Jest to uzależnione od źródła wykonywania kodu programowego (skryptu). Poniżej krótka charakterystyka.
Druga opcja, czyli strona statyczna (zwana czasem również płaską lub stacjonarną) niechętnie poddaje się zmianom (ponieważ nie jest wyposażona w system CMS). Kiedy chcemy je wprowadzić, pojawia się konieczność skontaktowania z wykonawcą (który opublikuje nowe, lub zaktualizuje stare, treści, a następnie prześle je na serwer www). Najczęściej jest zakodowana głównie w języku HTML i wyświetla te same informacje każdemu użytkownikowi, nie wymaga tworzenia baz danych.
To, czym jest strona statyczna pod względem strukturalnym przekłada się na to, do czego może przydać się jej właścicielowi. Warto zaznaczyć, że jest to najbardziej podstawowy typ witryny i zarazem najłatwiejszy do utworzenia.
Jeśli podstawowe informacje nie są dla Ciebie wystarczające i wciąż nie wiecie, które rozwiązanie sprawdzi się w Waszym przypadku, prezentujemy najważniejsze wady i zalety – zarówno stron dynamicznych, jak i statycznych.
STRONA DYNAMICZNA
– bardziej złożona pod względem konfigurowania i wdrożenia | + łatwiejsze i szybsze aktualizacje, jak również wprowadzanie nowych treści |
+ większa interakcja z użytkownikami | |
– wolniejszy czas ładowania strony | + większa funkcjonalność (np. strony e-commerce, portale z opcją logowania) |
– droższa w wykonaniu oraz utrzymaniu | + większe możliwości, bardziej atrakcyjna i angażująca dla użytkowników |
STRONA STATYCZNA
– brak systemu CMS, wymaga aktualizacji i zmian od programisty | + większe bezpieczeństwo strony, ponieważ nie ma zaplecza po stronie serwera |
– nie wyświetla dynamicznych treści użytkownikom | + mniej zależności lub nawet ich brak, jeśli chodzi o zewnętrzne systemy |
– mniej angażująca i atrakcyjna dla użytkowników | + szybkość – strony ładują się w krótkim czasie |
– choć koszty utworzenia są niewielkie, mogą wzrosnąć przy aktualizacji strony | + oszczędność – koszty wykonania strony są niewielkie |
+ łatwość zintegrowania, np. formularza czy płatności i skalowania strony | |
+ jej utworzenie nie wymaga wielkich umiejętności technicznych czy programistycznych |
Porównując to, co strona dynamiczna i statyczna mają do zaoferowania, w łatwy sposób można przeanalizować, która z nich nadaje się do określonego biznesu i będzie lepsza pod kątem SXO. Bez wątpienia, jeśli wkraczamy w branżę e-commerce, interesuje nas utworzenie dużego serwisu na przykład rozrywkowego lub informacyjnego, mamy szeroką i różnorodną ofertę produktów/usług – generalnie, jeśli planujemy częste aktualizacje, rozbudowę strony itp., powinniśmy zdecydować się na zaprojektowanie strony dynamicznej. Rozwiązanie numer dwa, czyli strona statyczna to opcja idealna, jeśli np. chcemy promować markę w oparciu o konkretny, stały wizerunek, potrzebujemy wyłącznie wizytówkowej prezentacji dowolnych treści, zależy nam na szybkości i niewielkich kosztach strony, nie zaś jej rozwijaniu.