Google Search Console to skarbnica wiedzy dotycząca tego, jak Twoją witrynę widzi wyszukiwarka Google. Na podstawie analizy danych możesz wysnuć wnioski dotyczące tego, co zmienić w serwisie, aby był lepiej dopasowany do wymagań algorytmu. Do przetwarzania i interpretacji warto wykorzystać Google Looker Studio. Zobacz dlaczego i jak działa to narzędzie.
Google Looker Studio – co to jest?
To narzędzie, które możesz znać z jego poprzedniej nazwy – Google Data Studio. Umożliwia ono łatwą wizualizację danych pochodzących z różnych źródeł. Dzięki niemu możesz szybko ocenić stan witryny. Narzędzie to jest wykorzystywane do raportowania m.in. w branży SEO.
Looker Studio daje Ci możliwość przeglądania danych z m.in.: Google Sheet, Google Analytics, Google Ads, Google Search Console, YouTube Analytics czy Big Query. Dzięki narzędziu szybko stworzysz komponenty wizualne, zastosujesz filtry, a także udostępnisz dane odbiorcom zewnętrznym.
Źródło: https://lookerstudio.google.com/u/0/datasources
Narzędzie odgrywa szczególnie istotną rolę w zakresie raportowania. Może je zdecydowanie ułatwić i w dużej mierze zautomatyzować. Zdecydowanie warto korzystać z niego przy analizie danych z Google Search Console. Dlaczego?
Analiza danych z Google Search Console w Looker Studio – korzyści
W Looker Studio możesz tworzyć panele do analizowania i monitorowania wydajności. Plusem wykorzystania tego narzędzia jest możliwość dodawania do raportów więcej kontekst i uwzględnienie różnych źródeł. Takie raporty pomagają wysnuć wnioski i tym samym osiągnąć lepsze wyniki. Połączenie dużej liczby źródeł danych ułatwia znalezienie przyczyny ewentualnych problemów. Możesz scalić te dane i zaprezentować na jednym wykresie. Obejrzyj poniżej krótki film. Pokazuje on, jaki efekt możesz uzyskać dzięki zastosowaniu Looker Studio.
Integracja danych Search Console z Looker Studio
Dużą zaletą Looker Studio jest stosunkowo łatwa obsługa. Wystarczy, że skorzystasz z poniższej instrukcji, aby łatwo, krok po kroku, uzyskać dostęp do danych w GSC. Podejmij następujące kroki:
- Zaloguj się do Looker Studio na stronie lookerstudio.google.com/u/0/.
- Na stronie głównej w lewym górnym rogu kliknij ikonę Utwórz.
- Wybierz Źródło danych.
- Wybierz Search Console.
- Jeśli zostanie wyświetlony monit, kliknij przycisk ZEZWÓL, aby pozwolić Looker Studio na dostęp do danych. Wybierz konto, z którego chcesz pozyskać dane, a następnie stronę, która Cię interesuje. Dostęp ten możesz cofnąć w dowolnym momencie.
- W panelu Tabele wybierz opcję Wyświetlenia witryny lub Wyświetlenia adresu URL.
- W panelu Typ wyszukiwania wybierz web, chyba że interesują Cię inne.
- W prawym górnym rogu kliknij przycisk Połącz.
- Pojawi się panel pól źródła danych.
Źródło danych jest teraz połączone z zestawem danych. Możesz już tworzyć atrakcyjne wizualnie raporty, połączyć różne dane, prezentować je w taki sposób, aby wywołać zainteresowanie odbiorcy w większym stopniu niż suchym zestawem liczb. Masz do wyboru przeróżne formy wykresów, choćby taki, jak poniżej, na którym widać, gdzie mieszkają użytkownicy witryny wraz ze wskazaniem dominujących lokalizacji.
Nie od razu z łatwością będziesz korzystać z tego narzędzia. Wymaga ono poznania jego możliwości, ale raczej nie powinny się pojawić większe problemy. W razie potrzeby skorzystaj z pomocy społeczności tego narzędzia – w sieci znajdziesz mnóstwo porad dotyczących wykorzystania jego funkcji. Tych jest naprawdę wiele, a wraz z projektowaniem coraz bardziej zaawansowanych wykresów będziesz zauważać kolejne.